Gå til innhold

Er dere flinke til å spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sparer omtrent 20% av inntekten fordelt på forskjellige poster:

Hver av oss sparer 2000 kr per mnd i fond til egen pensjon. Jeg har ca. 40% avkastning på mitt så langt. Moderat til høy risikoprofil.

Vi sparer 1000 kr per mnd i fond (i mitt navn) som er øremerket gutten. Jeg har klart 80% avkastning så langt, men risikoprofilen er temmelig høy.

Vi sparer til buffer, målet er å ha 6 mndrs lønn på konto.

Vi sparer til boligformål i fond, porteføljen har moderat risikoprofil (og dertil avkastning). Før var det gjennom avdrag og ekstra innbetaling på boliglånet, nå som vi har solgt og bor i utlandet sparer vi tilsvarende de gamle avdragene slik at vi øker egenkapitalen vi har til fremtidig kjøp.

Alt er lagt inn med automatisk trekk hver mnd, så vi merker ingenting av det.

Pengene fra boligsalget ligger delvis i fond, delvis i annen investering og delvis på høyrentekonto.

Anonymous poster hash: 010c7...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For øyeblikket sparer vi lite og det vi klarer å spare går til etterlengtet sommerferie i år. Har faste utgifter på 22-27 tusen i måneden pluss mat, bensin, bompenger etc så det er ikke mye rom for sparing. Har hittill i år brukt 4000,- på tannlege og 3000,- på bilreperasjoner så sparepotensialet forsvant.... :(

Mannen er lei seg fordi vi ikke får spart til ungene, men tenker at å betjene huslånet og betale løpende utgifter er viktigere akkurat nå så får vi spare når vi er ferdig m bhgutgifter/ sfo på 4500,- i mnden og huslånet er mindre.... Har 25 tusen i bufferkonto, håper den kan vokse i tiden fremover!

Anonymous poster hash: 40145...2e0

Renta er så lav nå at det er mye mer lønnsomt å betale ned på lånet enn å sette penger inn i banken. Når barna blir voksne kan de da få kausjonere i deres nedbetalte hus eller dere kan selv låne penger med sikkerhet i eget hus og gi til barna deres.

Om dere ønsker å f.eks gi barna 100.000,- den dagen de skal kjøpe sitt første hus ville jeg heller betalt ekstra ned på boliglånet deres nå enn å sette penger på banken. Den dagen barna skal kjøpe hus kan dere evt låne 100.000 med sikkerhet i egen bolig og gi barnet i gave.

Anonymous poster hash: 856dc...664

Det var veldig lurt. Det er noe å tenke på for oss også faktisk 👍 takk for tipset 😊

Anonymous poster hash: cbccb...bc6

Skrevet

Irriterende flink. Alt som er til overs settes på lånet. Vi tjener godt, men har ikke samvittighet til å bruke pengene på ting vi egentlig ikke trenger. Vi har ikke mer en 1,5 i lån heller...

Jeg tenker vi skal bli bedre til å bruke penger på reiser og opplevelser. Men får meg bare ikke til å bruke opp pengene på slikt..

I fjor fikk mannen utbetalt 300 000 i juni, og vi satte alt på lånet og gikk på telttur.. -_-

Anonymous poster hash: fae4f...4a8

Hvordan går det an å få utbetalt 300000 i feriepenger??

Anonymous poster hash: 59b0a...b77

sa jeg det var feriepenger..? feriepenger, skattepenger og lønn

Anonymous poster hash: fae4f...4a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...