Gå til innhold

Uvane eller Touretters?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seksåringen har fått en repeterende lyd. Sukk, på en måte. Særlig når hun ser på tv eller blir lest for.. Altså passive aktiviteter.

Hun hadde dette en periode da hun var fire også, men det forsvant.

Lurer på om flere har barn med lyder som har forsvunnet uten st det har vært annet enn en uvane?

Anonymous poster hash: cf46e...337

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utifra det lille som står her vil jeg tro det er kun en uvane, men jeg sitter ikke på fasiten.  Har en som nå har starta utredning for tourettes, han har både motoriske og verbale tics og ett voldsomt sinne.

Anonymous poster hash: cd474...a0d
Skrevet

Høres ut som forbigående tics. Vår datter har holdt på slik i perioder siden hun var 5 år.

Anonymous poster hash: 4dd67...8cf

Skrevet

Håper det er bare forbigående!

Jeg vet liksom ikke helt om jeg skal forsøke å korrigere henne, eller om det bare gjør det verre ved å fokusere på det. Jeg kjenner jeg blir litt småsprø, egentlig.. ( tydelig lav toleranse for uvaner)

HI

Skrevet

Det er veldig vanlig med tics hos barn, det er de færreste som faktisk har Tourettes.

Anonymous poster hash: f9413...52d
Skrevet

Håper det er bare forbigående!

Jeg vet liksom ikke helt om jeg skal forsøke å korrigere henne, eller om det bare gjør det verre ved å fokusere på det. Jeg kjenner jeg blir litt småsprø, egentlig.. ( tydelig lav toleranse for uvaner)

HI

Min erfaring er at det funker best å overse det. Det blir bare verre hvis man begynner å mase om det. Da blir barnet stresset og ticsene øker.

Anonymous poster hash: 4dd67...8cf

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Ikke korriger. Da kan det sette seg fast, eller at ungen blir oppmerksom på dette og ikke klarer å la være. Litt som barnestamming. Ikke si noe, vær tolmodig! Og husk å si til din mann at han også skal holde munn om dette.

Skrevet

Det kan være vanlig "barnetics" som går over etter hvert. Gutten min har Tourettes og har slike sukkelyder, men han har mye mer også;) Er enig i å ikke vise dette noe oppmerksomhet eller be henne om å slutte med dette. Det gjør det verre og hun kan også føle seg trist pga hun ikke klarer å stoppe det. Jeg vet om mange unger rundt i kring her som har sine små tics...det trenger ikke bety noe som helst, helt normale unger:)

Anonymous poster hash: 2821e...c42
Skrevet

Takk for alle svar :)

Jeg kjenner at jeg er bekymret. Samtidig har jeg hørt om mange som opplever forbigående tics hos barna. Jeg hadde det selv da jeg var liten.

Har lest om Tourettes og kjenner dessverre igjen også andre tegn. Som at hun er motorisk klosset, tyr lett til følelser, kan være rigid i lek. Hun har også fått en uvane ned å lukte på hendene.

Ppt har vært inne og har konkludert foreløpig med at hun er innenfor normalen på alle områder, og langt fremme mht refleksjon og fag. Hun har en sjelden filosofisk evne, sier de.

Jeg håper dette er noe som vil jevne seg ut, og at det ikke venter et liv med tøffe opplevelser og psykiske problemer for jenta mi :(

HI

Skrevet

Sånne sukk har yngstemann også i perioder. Jeg har kommet fram til at det kommer når han er sliten. Sånn typisk rundt barne-tv tider. Jeg har også en nevø som har ulike tics i perioder, snøft, blåsing ut av munnen, små "hm"-lyder. Men det går over etter en stund, så kommer det nye i en periode. Han har ingen andre rare uvaner, så dette tar vi på kontoen med barnetics. Ikke noe å bekymre seg over, tror jeg. :-)

Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Jeg har en 12-åring som har Tourettes, en 10-åring som jeg av og til lurer på om kan ha det, en 7-åring som helt tydelig har enkle tics innimellom og en 5-åring som jeg også begynner å stusse litt over. Samtidig har så mange som 20-25% av alle normale barn tics i perioder uten at det er Tourettes. For at de skal få diagnosen skal det både være tilstede vokale tics, enkle motoriske tics og sammensatte motoriske tics over en periode på minimum 6 måneder.

Som hos deg har også mine tre yngste barn en del av de andre kjennetegnene på Tourettes, men på ulike måter. 7-åringen er veldig lik 12-åringen ved at han er klumsete, griser uvanlig mye md maten for alderen og har en nærmest uleselig håndskrift, men han er ikke rigid, går ikke i lås osv. 10-åringen på sin side er verken klossete eller griser med maten, men han er ekstremt rigid og går fullstendig i svart av og til når han blir sint (vi får ikke kontakt med ham nesten) og ligger tett opp mot OCD på en del områder, er veldig regelrytter. 5-åringen har litt av alt, men så er hun også så liten at det meste fortsatt er innenfor normalen.

For 10-åringen vår har jeg kun merket et vokalt tics, han kremter en del, spesielt når han blir litt oppkavet, men jeg har ikke lagt merke til noen motoriske tics. Likevel er jeg usikker fordi han i større og større grad skiller seg fra andre barn i en del situasjoner. Han kan f.eks. plutselig nekte å spille videre i en fotballkamp fordi han ble plassert på venstre side i stede for på høyre side som han da tydeligvis hadde sett for seg. Det er ikke normalt når man er så stor. Så jeg føler veldig på at det er noe med ham, men som med deg er jeg veldig usikker på om det faktisk kan være Tourettes bare at jeg ikke har oppdaget de motoriske ticsene.

Du nevner at din 5-åring har en tendens til å lukte på hendene, min sleiker på alt mulig og putter ting i munnen. Jeg synes ikke dette er normalt når man er 5 år, og PPT er enig med meg der, men hun har foreløpig ikke noen flere tics. Det som er med 5-åringer er at de fortsatt er veldig små. Vanligvis slår ikke Tourettes skikkelig ut før rundt 7-8-årsalder, noen ikke før i tenårene.

Uff, det ble et langt svar med mye av mitt dette, men jeg ville egentlig bare si at jeg skjønner hvordan du har det. Det er slitsomt å bekymre seg og gå rundt i uvisshet. Gå og føle på at det er noe, men likevel være veldig usikker. Vi hadde det slik i mange år med eldstemann også før han fikk diagnosen sin, og det var først da jeg virkelig så en del av ticsene. F.eks. visste jeg ikke at det å ta en liten piruett kan være et tics, og det er noe han gjør innimellom når han går bortover.

Du må nok bare være tålmodig og følge godt med. De motoriske ticsene kan være frustrerende vanskelig å få øye på og sile ut, for det er jo gjerne snakk om bevegelser som alle barn naturlig gjør, men som disse barna da gjerne gjør ekstra mye og i kanskje litt andre settinger enn det som er normalt.

Anonymous poster hash: 94d06...4f5
Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Jeg har en 12-åring som har Tourettes, en 10-åring som jeg av og til lurer på om kan ha det, en 7-åring som helt tydelig har enkle tics innimellom og en 5-åring som jeg også begynner å stusse litt over. Samtidig har så mange som 20-25% av alle normale barn tics i perioder uten at det er Tourettes. For at de skal få diagnosen skal det både være tilstede vokale tics, enkle motoriske tics og sammensatte motoriske tics over en periode på minimum 6 måneder.

Som hos deg har også mine tre yngste barn en del av de andre kjennetegnene på Tourettes, men på ulike måter. 7-åringen er veldig lik 12-åringen ved at han er klumsete, griser uvanlig mye md maten for alderen og har en nærmest uleselig håndskrift, men han er ikke rigid, går ikke i lås osv. 10-åringen på sin side er verken klossete eller griser med maten, men han er ekstremt rigid og går fullstendig i svart av og til når han blir sint (vi får ikke kontakt med ham nesten) og ligger tett opp mot OCD på en del områder, er veldig regelrytter. 5-åringen har litt av alt, men så er hun også så liten at det meste fortsatt er innenfor normalen.

For 10-åringen vår har jeg kun merket et vokalt tics, han kremter en del, spesielt når han blir litt oppkavet, men jeg har ikke lagt merke til noen motoriske tics. Likevel er jeg usikker fordi han i større og større grad skiller seg fra andre barn i en del situasjoner. Han kan f.eks. plutselig nekte å spille videre i en fotballkamp fordi han ble plassert på venstre side i stede for på høyre side som han da tydeligvis hadde sett for seg. Det er ikke normalt når man er så stor. Så jeg føler veldig på at det er noe med ham, men som med deg er jeg veldig usikker på om det faktisk kan være Tourettes bare at jeg ikke har oppdaget de motoriske ticsene.

Du nevner at din 5-åring har en tendens til å lukte på hendene, min sleiker på alt mulig og putter ting i munnen. Jeg synes ikke dette er normalt når man er 5 år, og PPT er enig med meg der, men hun har foreløpig ikke noen flere tics. Det som er med 5-åringer er at de fortsatt er veldig små. Vanligvis slår ikke Tourettes skikkelig ut før rundt 7-8-årsalder, noen ikke før i tenårene.

Uff, det ble et langt svar med mye av mitt dette, men jeg ville egentlig bare si at jeg skjønner hvordan du har det. Det er slitsomt å bekymre seg og gå rundt i uvisshet. Gå og føle på at det er noe, men likevel være veldig usikker. Vi hadde det slik i mange år med eldstemann også før han fikk diagnosen sin, og det var først da jeg virkelig så en del av ticsene. F.eks. visste jeg ikke at det å ta en liten piruett kan være et tics, og det er noe han gjør innimellom når han går bortover.

Du må nok bare være tålmodig og følge godt med. De motoriske ticsene kan være frustrerende vanskelig å få øye på og sile ut, for det er jo gjerne snakk om bevegelser som alle barn naturlig gjør, men som disse barna da gjerne gjør ekstra mye og i kanskje litt andre settinger enn det som er normalt.

Takk for langt og informativt svar.:)

Jeg håper at det barna dine opplever er forbigående. Hvordan opplever 12-åringen din det å ha Tourettes da? Hemmer det sosialt?

Masse lykke til :)

HI

Skrevet

Takk for langt og informativt svar. :)

Jeg håper at det barna dine opplever er forbigående. Hvordan opplever 12-åringen din det å ha Tourettes da? Hemmer det sosialt?

Masse lykke til :)

HI

12-åringen min takler det veldig bra. Han er åpen om diagnosene sine (har ADHD også sik mange med TS har, men er faktisk en rolig gutt selv om han har den diagnosen), og dette gjør at klassekameratene godtar at han er litt "rar" av og til. Gutten vår har mange gode venner, men de fleste er i trinnet under ham. Han er nok litt umoden av seg og går best med de som er 1 år yngre.

Når vi er ute sammen, f.eks. går i byen, ser jeg jo at folk kikker litt ekstra på ham dersom han ticser. Ikke minst fordi han er så stor, han ser ut som en 14-15-åring i størrelse. Da synes de nok det er litt pussig når han plutselig tar noen piruetter, hopper og spretter litt, veiver med en arm osv, og det kan jeg jo forstå. Derimot virker det ikke som om han merker så mye til det selv. Han kan også til en viss grad kontrollere disse store ticsene og "samle dem opp" og så ticse masse når han er hjemme og ingen ser ham. De mindre ticsene er han ekspert på å skjule, f.eks. har han et gapetics som han kamuflerer som et gjesp.

Jeg må innrømme at jeg er veldig spent på hvordan det blir nå når han skal over på ungdomsskolen, om han vil bli møtt med samme aksept der. Jeg håper og tror det, for han er faktisk veldig flink sosialt og en mild og empatisk type som folk flest liker (flere foreldre forteller meg at han er en drøm å ha på besøk fordi han er så snill og høflig), men bekymringene er jo der likevel. En dag vil han nok selv merke blikkene mer, og tenårene er jo ofte den tiden ticsene er på sitt verste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...