Gå til innhold

Samboer vil ta livet av seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Min samboer har siden vi fikk barn for 6 mnd siden lukket seg helt inn i sin egen verden. Han sitter bare å spiller dataspill og driter stort sett i alt rundt han. 

Åpenlyst deprimert, men vil ikke snakke om det. Plutselig plumpa han bare ut med at han planla å ta livet av seg, og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Han nekter å ta imot hjelp, det har jeg prøv å få han til å gjøre i mange måneder. Hvordan kan man få en voksen mann til å ta ansvar for egen psyke? 

Jeg klarer rett å slett ikke å leve med denne frykten for at ungen min skal miste pappaen sin, og at jeg skal risikere å finne han død et sted her..

Jeg prøver å være snill og omtenksom, men han vil ikke slippe meg inn i depresjonsbobla si. 

Anonymous poster hash: 1b7d2...059
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakt som kan vurdere om han skal akuttinnelegges på et psykiatrisk sykehus.

Skrevet

Han trenger en flink psykolog/psykiater. Håper du klarer å få ham dit. Prøv å snakk med fastlegen hans.

Anonymous poster hash: a4b18...0e4

Skrevet

Når noen sier de vil ta livet av seg, så er ikke det å være snill det samme som å la de være i fred. Ring legevakt, lege, AMK. Det er å være snill og omtenksom akkurat nå. Lykke til ❤️

Skrevet

Når han har sagt at han planlegger å ta livet av seg, da kvalifiserer det for kommunens akuttvakt innen psykiatri, hvis kommunen du bor i har det. Ring legevakten om det ikke finnes akuttvakt i psykiatrien.

I det han sa at han planlegger å ta livet sitt, da kan hjelpeapparatet stille opp mer.

Ikke utenkelig om han har en depresjon på samme måte som mødre kan få etter fødsel.

Du skal ikke inn i den bobla han er i, HI, du må skaffe hjelp. Nå når han har truet med å ta livet sitt så er ikke lenger valget hans om du skal kontakte hjelpeapparatet eller ikke. Du må gjøre det!

Anonymous poster hash: 01cba...a9e
Skrevet

Du ringer legevakten nå med en gang. De skal vurdere om han må tvangsinnlegges.

Anonymous poster hash: e4b0d...769
Skrevet

Jeg har opplevd det samme selv med en samboer. Faren til eldste barnet mitt. Jeg satte himmel og jord i bevegelse og fikk han innlagt. (Jeg kunne ikke vente til han selv var klar for hjelp, for det hadde ikke skjedd) Han ble da rasende på meg. Mildt sagt...

Etter to dager innleggelse ville han treffe meg. Da takket han meg. Han fikk hyppig oppfølging i et år ca. Så ble han helt frisk! :)

Det er slutt mellom oss nå, men det er av helt andre grunner

Du har prøvd lenge å få han til å prate. Det har ikke gått. Da må du rett og slett overkjøre han...

Anonymous poster hash: 93e3a...4f7
Skrevet

Du må handle NÅ, Hi, mandag kan det være for sent.

Så ring legevakten eller kommunens psykiatriske akuttvakt.

Klem

Anonymous poster hash: 01cba...a9e
Skrevet

At han sa det er et lite tegn på at han ønsker hjelp. Innerst inne. En deprimert person er det ikke tak i, man trenger andre rundt seg til det. Jeg håper du tar tak i dette, han trenger deg til å gjøre det!

Anonymous poster hash: d64f0...1c7

Skrevet

Det er ett skrik om hjelp! Så hjelp han! Ring legevakten, eller kommunens pyskiske akutt team.

Anonymous poster hash: a9bf5...917
Skrevet

Er sykepleier. Har jobbet på dps. Råder deg til å kontakte fastlegen hans og si din bekymring. Ta råd fra han. Dersom samboeren din fortsatt nekter hjelp, må du vurdere krise hjelp. Er han akutt suicidal ringer du 113. Han har nevnt selvmord til deg, det skal tas alvorlig. Ikke hør på han om han sier at han ikke trenger hjelp osv... Viser han ikke tegn til bedring MÅ han få hjelp. Det er ikke et Sundt miljø for ditt barn. Han merker stemningen. Du har det ikke bra oppi dette. Forandringen må skje nå. Lykke til. Klem

Anonymous poster hash: 82d2f...538

Skrevet

Klem til deg:) ta kontakt med legevakt og få råd. Slike tanker kan føre til akuttinnleggelse. Jeg har også en samboer som er plaget med angst/ depresjon. Han ble skikkelig deprimert under pappaperm men heldigvis ikke suicidal. Men tvang han til å oppsøke lege som fikk han innlagt og utredet. Går mye bedre nå.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 62a4a...f2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...