Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #1 Skrevet 20. februar 2015 Si at en andelsleilighet har prisantydning 500 000kr, fellesgjeld 500 000, totalpris 1 000 000, og felleskostnader på 4000kr. Låner man da 500 000 kr i banken og kjøper leiligheten for det, og betaler på fellesgjelden med felleskostnadene på 4000kr? Sånn at lånet en selv har, kun er 500 000? Tallene er oppdiktet, så ikke heng dere opp i det Anonymous poster hash: f4832...bfc
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #2 Skrevet 20. februar 2015 Låner kun 500 000, ja. Anonymous poster hash: ea6b3...1b9
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #3 Skrevet 20. februar 2015 Du låner kun det den koster, men banken tar hele summen med i beregningen om du får lån. Anonymous poster hash: 52a50...97e
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #4 Skrevet 20. februar 2015 Takk for svar Anonymous poster hash: f4832...bfc
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #5 Skrevet 22. februar 2015 Nå har jeg tenkt litt på dette i helga, og har et oppfølgingsspørsmål det siste svaret her, at banken regner inn både kjøpesummen og fellesgjelden, og i tillegg felleskostnadene, betyr det at det er vanskeligere å få et slikt lån enn lån til en selveier? Altså at man må ha større betjeningsevne, selv om lånet faktisk ikke er så stort? Noen som skjønner hva jeg mener? Anonymous poster hash: f4832...bfc
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #6 Skrevet 22. februar 2015 Nå har jeg tenkt litt på dette i helga, og har et oppfølgingsspørsmål det siste svaret her, at banken regner inn både kjøpesummen og fellesgjelden, og i tillegg felleskostnadene, betyr det at det er vanskeligere å få et slikt lån enn lån til en selveier? Altså at man må ha større betjeningsevne, selv om lånet faktisk ikke er så stort? Noen som skjønner hva jeg mener? Anonymous poster hash: f4832...bfc Du må ha betalingsevne for totalkostnaden. Selveierleiligheter er av den grunn som regel dyrere. Anonymous poster hash: ebc3f...ac9
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #7 Skrevet 22. februar 2015 Nå har jeg tenkt litt på dette i helga, og har et oppfølgingsspørsmål det siste svaret her, at banken regner inn både kjøpesummen og fellesgjelden, og i tillegg felleskostnadene, betyr det at det er vanskeligere å få et slikt lån enn lån til en selveier? Altså at man må ha større betjeningsevne, selv om lånet faktisk ikke er så stort? Noen som skjønner hva jeg mener? Anonymous poster hash: f4832...bfc Du må ha betalingsevne for totalkostnaden. Selveierleiligheter er av den grunn som regel dyrere. Anonymous poster hash: ebc3f...ac9 Takk for svar, da skjønner jeg! Anonymous poster hash: f4832...bfc
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #8 Skrevet 22. februar 2015 En liten detalje ved andelsbolig (eller annen bolig med fellesgjeld), er at det er to lån på boligen, og når du tar opp det som blir lån nr 2, får ikke din bank 1. prioritet på leiligheten om du ikke kan betjene lånet ditt. Dermed er det mer usikkert for banken å låne til deg, og de krever da som regel mer betjeningsevne enn om du skulle kjøpe en selveier. Anonymous poster hash: b29a6...1cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå