Gå til innhold

er det ti eller tolv sykt barn dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har allerede brukt åtte med i dag! Hva gjør jeg når jeg mest sannsynlig har brukt opp dagene egentlig?

Anonymous poster hash: 60982...73c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10 dager til 12 år.

Anonymous poster hash: 140d9...096
Skrevet

Ber om ulønnet permisjon

Skrevet

Eller bruker feridager

Skrevet

Mamma og pappa har 10 dager hver til og med utgangen av det året barnet fyller 12. Når du har brukt opp dine dager må pappaen trå til. Bruker han også opp sine dager, må dere ta permisjon uten lønn, feriedager eller avspasering. Eller hyre inn en bestemor eller tante eller finne andre løsninger.

Skrevet

Hvis dere har 1-2 unger, så har hver av dere ti dager.

I fjor da minste begynte på barnehagen, så var hun syk i ett. Vi brukte dessverre opp alle syke dager ganske fort. Da vi oversteget kvoten, tok vi ut egenmelding... Vet at det er feil, men hva ellers kan man gjøre? Legen kunne ikke skrive ut sykmelding...

Anonymous poster hash: 962e5...c7f

Skrevet

I fjor da minste begynte på barnehagen, så var hun syk i ett. Vi brukte dessverre opp alle syke dager ganske fort. Da vi oversteget kvoten, tok vi ut egenmelding... Vet at det er feil, men hva ellers kan man gjøre? Legen kunne ikke skrive ut sykmelding...

Hva dere ellers kan gjøre? Benytte dere av de lovlige alternativene. Fri uten lønn, ferie eller avspasering. Vi forskyver ofte den enes arbeidsdag, slik at en jobber normal arbeidsdag mens den andre drar på kontoret på ettermiddag / kveld. Dette selv om vi aldri har vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dagene. Men vi er begge pliktoppfyllende og liker ikke å bli hengende etter på jobb.

Anonymous poster hash: 8433c...8ec

Skrevet

Hva dere ellers kan gjøre? Benytte dere av de lovlige alternativene. Fri uten lønn, ferie eller avspasering. Vi forskyver ofte den enes arbeidsdag, slik at en jobber normal arbeidsdag mens den andre drar på kontoret på ettermiddag / kveld. Dette selv om vi aldri har vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dagene. Men vi er begge pliktoppfyllende og liker ikke å bli hengende etter på jobb.

Så heldig dere er så kan forskyve arbeidsdagene deres, der er det ikke alle som kan og hvordan de da legger løpet opp med sykt barn er opp til dem ☺

Skrevet

Til HI: Vil anbefale deg at du og barnefaren deler på sykt barn-dagene. (Om du ikke er alenemor selvsagt). Dere har ti dager hver om dere har et eller to barn. Om du har vært hjemme åtte dager allerede, har kanskje ikke pappa'n brukt så mange dager hittil i år?

Anonymous poster hash: 04c11...98a
Skrevet

Så heldig dere er så kan forskyve arbeidsdagene deres, der er det ikke alle som kan og hvordan de da legger løpet opp med sykt barn er opp til dem ☺
Men de kan likevel ikke velge å bruke egenmelding når de ikke er syke selv, det er misbruk av ordningen.

Anonymous poster hash: 41862...bca

Skrevet

Hva kan man ellers gjøre? Forholde seg til lovverk og i alle fall ikke begå ulovligheter. Egenmelding bruker du hvis du blir syk selv, er barna syke og sykt-barndagene er oppbrukt, så tar du ut avspasering, tar ulønnet permisjon eller feriedager.

Anonymous poster hash: 48bb1...17f

Skrevet

I fjor da minste begynte på barnehagen, så var hun syk i ett. Vi brukte dessverre opp alle syke dager ganske fort. Da vi oversteget kvoten, tok vi ut egenmelding... Vet at det er feil, men hva ellers kan man gjøre? Legen kunne ikke skrive ut sykmelding...Anonymous poster hash: 962e5...c7f

Hva kan man ellers gjøre? Forholde seg til lovverk og i alle fall ikke begå ulovligheter. Egenmelding bruker du hvis du blir syk selv, er barna syke og sykt-barndagene er oppbrukt, så tar du ut avspasering, tar ulønnet permisjon eller feriedager. Anonymous poster hash: 48bb1...17f

Lett for dere som sier at folk kan ta avspasering, ulønnet permisjon eller ferie dager. Både mannen min og jeg har en jobb som vi verken kan ta avspasering eller mulig med permisjon uten lønn uten videre med korte varsel ( man planlegger ikke når ungene skal bli syke!). Begge vi to har rett til fem uker ferie i året hvor vi har 3 uker i lag, mens resten fordeler vi ut i fra planleggingsdager på barnehagen og skolen, og på toppen av det hele kommer skoleferier i tillegg. Det var faktisk fastlegen min som anbefalte meg å gjøre det siden jeg tok kontakt med vedkommende og visste ikke min arme råd. Legen mente at det var snakk om en kort periode i livet at man må ty til egen meldinger pga syke barn, så vi har ingen grunn å ha dårlig samvittighet. Dessuten har verken min kjære eller jeg vært syk eller sykmeldt på lenge. Og begge to har jobbet siden vi var henholdsvis 13 og 15 år så jeg har ingen dårlig samvittighet av den grunn. Dessuten var det snakk om kun det ene første året på barnehagen. Siden den tid har begge ungene vært lite syke. I fjor var vi hjemme med dem kun 8 dager totalt, hvor av 5 dager med vannkopper.

Skrevet

I fjor da minste begynte på barnehagen, så var hun syk i ett. Vi brukte dessverre opp alle syke dager ganske fort. Da vi oversteget kvoten, tok vi ut egenmelding... Vet at det er feil, men hva ellers kan man gjøre? Legen kunne ikke skrive ut sykmelding...Anonymous poster hash: 962e5...c7f

Hva dere ellers kan gjøre? Benytte dere av de lovlige alternativene. Fri uten lønn, ferie eller avspasering. Vi forskyver ofte den enes arbeidsdag, slik at en jobber normal arbeidsdag mens den andre drar på kontoret på ettermiddag / kveld. Dette selv om vi aldri har vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dagene. Men vi er begge pliktoppfyllende og liker ikke å bli hengende etter på jobb. Anonymous poster hash: 8433c...8ec

Godt at noen er mer forståelsesfulle enn andre :)

For å svare #7:

Begge to har en jobb som vi ikke kan forskyve arbeidsdagen vår. Hadde våre arbeidsgiverne gått med på å la oss ta avspasering eller permisjon uten lønn på kort varsel, hadde det ikke vært noe problem. Problemer er bare at det ikke lar seg gjøre. Det er ikke alle jobber hvor man kan opparbeide seg avspaseringer.

Skrevet

Ingen arbeidsgiver kan nekte deg å være hjemme med sykt barn, selv om det er på kort varsel. Har du brukt opp dine 10 dager med lønn får du selvfølgelig ikke lønn og derfor kalles det permisjon uten lønn, men det er sykt-barn-dag uten krav på lønn og det kan ingen arbeidsgiver nekte dere.

Anonymous poster hash: 65c9d...47c
Skrevet

Ingen arbeidsgiver kan nekte deg å være hjemme med sykt barn, selv om det er på kort varsel. Har du brukt opp dine 10 dager med lønn får du selvfølgelig ikke lønn og derfor kalles det permisjon uten lønn, men det er sykt-barn-dag uten krav på lønn og det kan ingen arbeidsgiver nekte dere.

Anonymous poster hash: 65c9d...47c

Nettopp! Skulle akkurat til å skrive omtrent akkurat det samme.

Anonymous poster hash: 48bb1...17f

Skrevet

Hva dere ellers kan gjøre? Benytte dere av de lovlige alternativene. Fri uten lønn, ferie eller avspasering. Vi forskyver ofte den enes arbeidsdag, slik at en jobber normal arbeidsdag mens den andre drar på kontoret på ettermiddag / kveld. Dette selv om vi aldri har vært i nærheten av å bruke opp sykt barn-dagene. Men vi er begge pliktoppfyllende og liker ikke å bli hengende etter på jobb. Anonymous poster hash: 8433c...8ec
Men de kan likevel ikke velge å bruke egenmelding når de ikke er syke selv, det er misbruk av ordningen.Anonymous poster hash: 41862...bca

I samråd med min fastlegen gjorde jeg det. Vedkommede anbefalte meg å gjøre det siden han mente at det er unntakstilstand det første barnehage år for enkelte unger. Og det stemmer en prikk. For året etter brukte vi 8 dager hvor av 5 dager pga vannkopper. Så skal det sies at både min mann og jeg er sjeldent borte bra jobben. Vi begynte å jobbe da vi var henholdsvis 13 og 15 år, så jeg har ingen dårlig samvittighet av den grunn.

Skrevet

Ingen arbeidsgiver kan nekte deg å være hjemme med sykt barn, selv om det er på kort varsel. Har du brukt opp dine 10 dager med lønn får du selvfølgelig ikke lønn og derfor kalles det permisjon uten lønn, men det er sykt-barn-dag uten krav på lønn og det kan ingen arbeidsgiver nekte dere.Anonymous poster hash: 65c9d...47c

Nettopp! Skulle akkurat til å skrive omtrent akkurat det samme. Anonymous poster hash: 48bb1...17f

I den virkelig verden kan dem faktisk gjøre det når man er underbemanning og for få ansatter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...