Gå til innhold

Carlsten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente i 3. klasse. Vi har nettopp hatt kontaktmøte og der sa lærerne at hun var testet med Carlsten ved begynnelsen av året og at hun leste i underkant av 70 ord per minutt med full forståelse.

 

Vel og bra det: men jeg har søkt litt på lesehastighet her og det virker som om alle andre tredjeklassinger leser opp mot 200 ord i minuttet.

 

Grunnen til at jeg stusser er at lærerne skryter så veldig av lesingen hennes. Jeg synes også at hun leser veldig godt. Nå lurer jeg på om det er forskjell på testene? Selv synes jeg hun leser nesten som en voksen, leser ungdomsbøker uten problem, gjerne 100 sider på en kveld. Vet at det er litt teit spørsmål men lurer på om det virkelig er vanlig å score så høyt som 150-200 ord per minutt i 3. klasse?

 

Så: hvor fort leste deres tredjeklassinger, når ble de testet og hvordan synes dere de leser?

 

Anonymous poster hash: 8025b...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...kan være det som gjør at resultatene spriker. Frøkna her går i 2. klasse og ble testet med Carlsten til 27 ord i minuttet i oktober. Hun leser OK synes jeg, gjetter litt og stopper av og til. Læreren sa at det var bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carlsten er vel den med tre ord inni der man skal streke under riktig ord. Da må man løs oppgaver mens man leser. Da vil lesehastigheten gå ned. 70 er veldig bra på den testen. 200 ord/min er ekstremt bra på 3. trinn. Er vel rundt 80 man må lese for å få med seg teksten på tv.

 

Hun høres ut som en veldig sterk leser (hvis hun også fikk rette svar på testen, og får med seg innholdet i det hun leser.

 

Anonymous poster hash: 4ef02...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt samtale enda men har fått halvårsvurderingen. Der står det 78 ord på min 3.klassing. Hvordan vet en om hvilken test det er?

Får også mye skryt for lesingen her- sies at han er av dem som ligger best an. Kjenner jeg ble nysgjerrig på hva som er hva. Står at bekymringsgrensen er 25.

 

Anonymous poster hash: ac2a5...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lærer for en 7. klasse, de skal helst lese over 150 ord per minutt i slutten av 7. klasse. 
Datteren din har fin lesehastighet for alderen!



Anonymous poster hash: 0bfcb...efe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia1984

70 ord og full leseforståelse er bra på 3 trinn. Mange leser raskere, men får da ikke med seg innhold.

 

Helt riktig av lærer å skryte av datteren din. Flink er hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsgrense på Carlsten er 25 ord i minuttet. Omlag 20% av elevpopulasjonen vil oppnå tilsvarende eller lavere prestasjoner. 70 ord i minuttet uten forståelsesfeil er veldig bra!

Hilsen ppt dame

 

Anonymous poster hash: 68ae8...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...