Gå til innhold

Har dere tips angående musikkundervisning for små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

God fredag alle sammen,

Både min mann og meg er helt elendig når det kommer til musikk. Vi skremmer hunder når vi begynner å synge...men vår sønn er helt motsatt..

Han er en gutt på 3 år og han elsket musikk siden han avr en liten baby..han vinket i takt og sparket med føtter etter musikk når han var 9mnd...og den musikken han elsket mest var...klassisk..han danset før han kunne gå og sang før han kunne prate...som i ABBA sang.. :)

Forrige helg skjedde noe som inspirerte med til å skrive dette...han lille lekte i stua og plutselig begynte det å spille Fur Elise på TV...han gutten stoppet plutselig og begynte å se på TV..han stod der helt fascinert til musikken tok slutt...

Han lille har gitar og elsker å spille på den..vi vurderes å kjøpe keybords til ham også..eneste er at vi foreldre kan ikke spille så han lille lærer ingenting...

det er fint at han koser seg, emn jeg vil gjeren utvikle den musikkalske siden hans.

De fleset skoler begynner med undervisning når barna når skolealder...

men kanskje noen av dere har tips hva jeg kunne gjøre før det?...

Anonymous poster hash: 354c6...89c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Musikkbarnehage?, det fantes før om ikke annet. Lystbetont møte med forskjellig typer musikk og mange forskjellige instrumenter. 

Anonymous poster hash: abdbd...add
Gjest Antarctica
Skrevet

Spør kulturskolen i hjemkommunen din om de har et tilbud for den aldersgruppa. Mange har grupper med "musikkleik" for 3-6-årige.

Dere kan også søke vanlig plass på et eller annet instrument. Suzukipedagoger i mange byer tar inn elever helt fra 2,5 års alder, f eks på fiolin.

Privatlærer er også en mulighet.

Søk dessuten opp din region hos denne organisasjonen: http://www.musikkfralivetsbegynnelse.no/medlemmer/medlemmer-fagfolk/hjem/ ; det kan hende det finnes en gruppe som passer der du bor.

Skrevet

Vi gikk på barnedans med gutten vår når han var 3 år, det var en fin måte å eksponere han til musikk. Også var vi mye på konsert, både klassisk og jazz (Bajazz i Bergen er genialt). Og jeg sang. Mye.

Han begynte i barnekor som 5-åring, og like før han ble 6 år begynte han med pianotimer privat (30 minutter per uke, pluss 10 minutter øving hver dag). Jeg setter også på klassisk musikk når vi spiser middag og vi har alltid musikk i bilen (varierer type, alt fra metal til opera). Vi snakker om komponister/grupper og musikkinstrumentene. Han får også noe musikkundervisning på skolen siden han går på Montessoriskole.

Vi har valgt veldig lavterskel aktiviteter i begynnelsen for å støtte hans interesse uten å legge for mye press på han.

Jeg har ingen spesielle ambisjoner ift prestasjon, men jeg har spilt piano fra jeg var 4 år (samt diverse instrumenter senere) og det har gitt meg utrolig mye. Mine foreldre kunne ikke lese noter en gang, men min mor sang masse til meg som barn.

Anonymous poster hash: 1b085...c25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...