Gå til innhold

Hvordan få mannen bort som eier i huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga han nå har en stor sak som er på vei til namsmannen vil jeg hindre i at de kan ta pant i bolig. Mannen er med på dette.

Anonymous poster hash: 853e8...376

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kjøpe ham ut. 

Anonymous poster hash: b4449...acb
Skrevet

Kommer jo an på litt forskjellig. Har dere lån på huset? Og er lånet slik at du kan betjene det alene? Hvis ja så må dere vel kontakte banken for å få alt skrevet over på deg. Har dere ikke lån så vet jeg ikke hvem dere må kontakte

Anonymous poster hash: 13428...b1e

Skrevet

Dere må fylle ut ett nytt skjøte og sende det til Kartverket for tinglysing først og fremst.

Anonymous poster hash: 77f8b...15b

Skrevet

Tja, dere sitter jo litt i saksa. Overfører han huset som gave til deg har det tilbakevirkende kraft i 2 år etter tinglysning, samme om dere tinglyser huset som særeie til deg. Er derimot usikker på hvordan dette blir om du kjøper han ut. Er dere gift kan det hende selv dette har tilbakevirkende kraft (hvis dere er gift/samboere), men råder deg til å forhøre deg med en advokat angående dette.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: bf295...90c
Skrevet

Pga han nå har en stor sak som er på vei til namsmannen vil jeg hindre i at de kan ta pant i bolig. Mannen er med på dette.

Slik at de han skylder penger ikke skal få pengene sine?

Anonymous poster hash: c92b9...35f

Skrevet

Er dere gift så er dere begge solidarisk ansvarlig for gjeld uansett mener jeg.

Anonymous poster hash: 9ff76...41d
Skrevet

Denne suppa slipper dere ikke unna :D  

Men hvem har skylden tro? Kemneren eller dere?

Anonymous poster hash: 210d6...a31
Skrevet

Har han ikke jobb?? De går for trekk i lønn før salg av hus.

Anonymous poster hash: 16a66...1e5

Skrevet

Om du kjøper han ut har han i det minste råd å betale de han skylder penger. Eller trodde du at dere skulle lure de han skylder penger?

Anonymous poster hash: 4ce5d...de1
Skrevet

Nei, jeg vil bare at han skal ordne i den suppa selv.

Skrevet

Og det ordner han ved å overføre huset på deg? Hvor mye er det snakk om egentlig?

Skrevet

Følger, da jeg sitter jeg muligens sitter i lik situasjon. Samboer har opparbeidet seg forbruksgjeld. Reddet han ut første gang ved å refinansiere vårt felles hus. Nå har det skjedd igjen (begge ganger bak min rygg). Så det dere sier er at selv om huset skrives over på meg, så er det ikke beskyttet fra at kreditorer tar pant i huset? Det er det bare dersom jeg kjøper han ut?

Anonymous poster hash: 80ac1...b7f
Skrevet

Følger, da jeg sitter jeg muligens sitter i lik situasjon. Samboer har opparbeidet seg forbruksgjeld. Reddet han ut første gang ved å refinansiere vårt felles hus. Nå har det skjedd igjen (begge ganger bak min rygg). Så det dere sier er at selv om huset skrives over på meg, så er det ikke beskyttet fra at kreditorer tar pant i huset? Det er det bare dersom jeg kjøper han ut?

Det er annerledes når dere er samboere. Kun ektefeller er solidarisk ansvarlig for gjeld.

Skrevet

Det er annerledes når dere er samboere. Kun ektefeller er solidarisk ansvarlig for gjeld.

Så da kunne vi overføre huset til meg, og det ville da være "beskyttet"(har tenkt å stille dette som ultimatum for at vi fortsatt skal være sammen) ? Skjønner at det ikke er etisk helt der, men her tenker jeg på hvordan jeg kan sikre våre 3 barn først og fremst. Jeg skjønner at mange vil si "kvitt deg med fyren", det er en helt annen sak.

Skrevet

Du må kunne betjene hele lånet alene. Du må høre med banken om det går. OG det kan være kreditor har inne pant allrede og da går det ikke. Det får du vite hos kartverket.

Men hvorfor inngår han bare ikke en betalingsavtale?

Skrevet

Det hjelper ikke en dritt uansett. Om han er din mann kan de ta pant i ditt hus. Du er solidarisk ansvarlig for hans gjeld. Heldigvis. For noen snyltende fil dere er. Håper med alt jeg har at dere får det verst tenkelige utfallet. Hva med å ta ansvar? Hva med å betale for seg? Tenk på det den dagene ungene kommer til låst dør!

Anonymous poster hash: 4c2bc...a14

Skrevet

Da må du kjøpe han ut av huset. Pengene du betaler til han blir vel brukt til å betale på hans gjeld.

Dermed sitter du med huset alene og lånet alene. Mannen din har da ikke boliglån og får dermed enkelt flere forbrukslån.

Han kjenner vel på det at han da har null forpliktelser i forhold til huslånet og kan bruke penger på annet tull.

Lånet er bare ditt ansvar. Du må betjene det og mannen bor gratis hos deg.

Anonymous poster hash: 01650...4a7

Skrevet

Du går inn på tinglysing.no og fyller ut et skjøte, så får dere vitner til å skrive på, så fører dere eierforholdet over til deg. Det er gratis mellom ektefeller, og det koster et gebyr om dere er samboere. 

Dette er en kreditorfientlig disposisjon, men jeg hadde gjort det for lenge siden om mannen hadde mye utestående. 

Skrevet

Han vil fremdeles være solidarisk ansvarlig for boliglånet, men om han/du ikke overholder dine forpliktelser så vil da ditt hus gå på tvangssalg til slutt. 

Når du sier stor sak, hvor stor sak dreier det seg om? 

Skrevet

Ved næremere ettertanke så vil jeg tro det er for sent dersom det er krav på vei til namsmannen allerede. Er dere gift? Er det snakk om mye? Har dere mye lån på huset? Uten at jeg kjenner det juridiske inngående så kan det vel tenkes at eiendommen kan overføres på deg enda hvis dere er samboere? Det vil avhenge av hvor mye lån dere har og om banken mener du kan stå for det alene. 

Har akkurat kjøpt eiendom hvor det var heftelser. Der ble det tatt pant 1,5x kjøpssum av selger før tinglysning. Dette for at det også skulle dekke alle krav som ligger i løypen, da vårt kjøp selvsagt kun er gyldig når eiendom en tinglyst uten heftelser. 

Anonymous poster hash: b4449...acb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...