Gå til innhold

Elendig sjef enda en gang, er det mulig..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden havnet jeg i en jobbsituasjon som var helt forferdelig. Med en sjef som uten tvil er psykopat, og med ansatte som var ekstremt frustrert og sluttet en etter en. Jeg endte opp med sykemelding (den første i mitt liv) før jeg sa opp jobben og gikk tilbake til studier. Det har gått en stund siden da, flere studier og mammapermisjon, før jeg nå tok steget ut i arbeidslivet igjen. Det eneste jeg fryktet var at jeg skulle havne i en lignende situasjon som før, men sannsynligheten var veldig liten for det! I begynnelsen gikk det veldig bra, men så ante jeg at noe ikke var helt som det skulle. De andre ansatte kom med historier litt etter litt, og jeg ser nå at historien gjentar seg. Og de som jobber der sier opp en etter en. Det er mange ulikheter mellom første jobben og nå denne, men likhetene er også skremmende mange. Og i bunn og grunn er problemet det samme: En sjef som gjør at jobben blir uutholdelig. Jeg merker at jeg blir helt oppgitt.... Jeg har ikke økonomi nå til å forlate jobben uten å gå rett til en ny, og denne bransjen er veldig liten så ikke så lett å finne ny jobb. Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette her men må bare få ut litt frustrasjon. Finnes det egentlig ok sjefer?

Anonymous poster hash: 652b4...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre altfor mange dårlige sjefer. Sosiopater er ofte flinke til å fremheve seg selv og snakker godt for seg og får derfor ofte sjefsstillinger. 

På den andre siden finnes det mange storforlangende ansatte. Som sjef har man et ansvar for å levere resultater gjennom medarbeiderne. Ofte er kravene til resultater helt hinsides og veldig vanskelige å oppnå ved å være en menneskeorientert leder.

Jeg har selv mange ansatte. Flertallet er kjempefornøyde og synes at jeg er en god leder. Enkelte synes at alt jeg gjør er feil og bidrar så vidt med et minimum av innsats når de er på jobb. (og dermed ødelegger det både for meg og for sine kollegaer)

Fellestrekkene jeg har sett ved den siste typen ansatte er at de generelt er misfornøyde med alt og at de ofte har ekstremt dårlig selvinnsikt. De bryr seg bare om det som gagner seg selv, og driter i å bidra til fellesskapet. De som er fornøyde er generelt positive mennesker som er opptatte av team og fellesskap og som gjerne bidrar til felles mål. Dette var bare for å nyansere det litt, for det er ikke alltid det er sjefens feil;-)

Anonymous poster hash: 80199...b7e
Skrevet

Veldig interessant å høre en annen sjefs perspektiv!

Jeg har full forståelse for at det finnes ymse av ansatte, og noen er veldig flinke til å klage på det meste, noe som også merkes av andre ansatte som du sier.

Og at det finnes forskjellige sjefer rundt om kring er det vel heller ingen tvil om, bare synd jeg skal greie å treffe på to eksemplarer av den vanskelige sorten.

Forrige gang så jeg ikke engang håp i det fjerne om forandring, jeg håper at det er annerledes denne gangen og at denne vanskelige sjefen bare er inne i en vanskelig periode. Man har jo forståelse for at sjefen også er menneskelig, men det er vanskelig å huske på når det stormer som verst. :)

Men enig med deg altså, det er absolutt ikke alltid sjefens feil!

Skrevet

Lag et notat for deg selv der du dokumenterer alt du mener er urimelig oppførsel fra sjefen. Det er veldig viktig at du har så mye konkret som mulig dersom det skulle bli en sak av dette etter hvert.

Anonymous poster hash: 0874c...caa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...