Gå til innhold

Dere som har fått barn mellom 2012 og 2015 - overtid

Anbefalte innlegg

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet (endret)

Man er ikke på overtid før uke 42 er fullgått. Det er en stor misforståelse at man er på overtid før det. Ja, man er over termindato, men man er ikke over termin. Nasjonale retningslinjer for overtid sier at man skal komme til vurdering 7-9 dager etter termindato, og dersom ingenting spesielt tilsier noe annet så settes man igang på dag 12 etter termindato. Jeg ble selv satt igang på dag tolv, og vesla kom til verden 15 dager etter termindato, men kun 3 dager på overtid.

Det er også risiko forbundet med igangsetting.

Bare sånn for å roe ned hysteriet litt.

Endret av MammaTilKidsa
Videoannonse
Annonse
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Fødte på Sykehuset Telemark i Skien i 2012. Fikk høre at 11 dager over var max, men de fulgte ikke den regelen slavisk tydeligvis. 11 dager over var nemlig en lørdag for min del, så da utsatte de det til mandag, pga at det var helg. Altså igangsetting 13 dager over.Heldigvis valgte lillemann å komme av seg selv på fredag den uka, 10 dager over.Synes det er merkelig at man ikke følger nasjonale retningslinjer og bare utsetter en fødsel fordi det er helg!!Anonymous poster hash: 5c36c...019

Samtidig som det foreligger omfattende forskning som viser at det faktisk er MYE større risiko for komplikasjoner og fosterdød når man har passert 7-10 dager over termin. Jeg får i tillegg store barn (over 4 kilo), er vel ikke noe gunstig å la barnet bli størst mulig. Det er forresten bare piss det de sier at barnet ikke vokser etter termin. Hvis barnet slutter å vokse, så er det tegn på at morkaka ikke lenger fungerer, og da er det i hvert fall en god grunn til å få baby ut! Anonymous poster hash: fa395...dfd

Hvilken forskning som sier dette? Den nye veilederen for fødselshjelp er fra mars 2014, og det er ingenting i denne som beskriver at det er MYE større risiko 7-10 dager etter termindato. Det er litt større risiko fra fullgått uke 42 og utover.

Skrevet

Man er ikke på overtid før uke 42 er fullgått. Det er en stor misforståelse at man er på overtid før det. Ja, man er over termindato, men man er ikke over termin. Nasjonale retningslinjer for overtid sier at man skal komme til vurdering 7-9 dager etter termindato, og dersom ingenting spesielt tilsier noe annet så settes man igang på dag 12 etter termindato. Jeg ble selv satt igang på dag tolv, og vesla kom til verden 15 dager etter termindato, men kun 3 dager på overtid.

Det er også risiko forbundet med igangsetting.

Bare sånn for å roe ned hysteriet litt.

Det er ingen retningslinjer som dikterer induksjon 12 dager over termin. Induksjon er anbefales ved >14 dager over termin, ingen satt dato som er absolutt indikasjon. 

Anonymous poster hash: 9fc94...40f

Skrevet

Jeg fødte før termin, men her i Bodø blir man satt i gang 11 dager over termin.

Anonymous poster hash: c79e8...18f

Skrevet

Jeg ble satt opp til keisersnitt på 8ende dagen på st.olav i 2012. Men var seteleie, og fikk inntrykk av at det var annerledes da (bl.a. at jeg ikke skulle igangsettes, og jeg hadde sykehuskontroll liknende overtidskontroll dagen etter termin).

Men barnet ville ut på den 7ende dagen.

Anonymous poster hash: 7d02d...079

Skrevet

Fødte på Sykehuset Telemark i Skien i 2012. Fikk høre at 11 dager over var max, men de fulgte ikke den regelen slavisk tydeligvis. 11 dager over var nemlig en lørdag for min del, så da utsatte de det til mandag, pga at det var helg. Altså igangsetting 13 dager over.Heldigvis valgte lillemann å komme av seg selv på fredag den uka, 10 dager over.Synes det er merkelig at man ikke følger nasjonale retningslinjer og bare utsetter en fødsel fordi det er helg!!Anonymous poster hash: 5c36c...019

Samtidig som det foreligger omfattende forskning som viser at det faktisk er MYE større risiko for komplikasjoner og fosterdød når man har passert 7-10 dager over termin. Jeg får i tillegg store barn (over 4 kilo), er vel ikke noe gunstig å la barnet bli størst mulig. Det er forresten bare piss det de sier at barnet ikke vokser etter termin. Hvis barnet slutter å vokse, så er det tegn på at morkaka ikke lenger fungerer, og da er det i hvert fall en god grunn til å få baby ut! Anonymous poster hash: fa395...dfd

Hvilken forskning som sier dette? Den nye veilederen for fødselshjelp er fra mars 2014, og det er ingenting i denne som beskriver at det er MYE større risiko 7-10 dager etter termindato. Det er litt større risiko fra fullgått uke 42 og utover.

Forskning foretatt blant annet av overlegen på Lillehammer sykehus, i tillegg til forskning fra andre land.

http://www.dagbladet.no/2011/03/14/kultur/debatt/debattinnlegg/15807125/

http://www.nrk.no/livsstil/nye-regler-for-gravide-pa-overtid-1.7707055

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/setter-i-gang-en-uke-etter-termin/

Anonymous poster hash: fa395...dfd

Skrevet

Her jeg bor er det igangsetting 10 dager over termin.

Anonymous poster hash: 27f7b...33a

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet (endret)

Man er ikke på overtid før uke 42 er fullgått. Det er en stor misforståelse at man er på overtid før det. Ja, man er over termindato, men man er ikke over termin. Nasjonale retningslinjer for overtid sier at man skal komme til vurdering 7-9 dager etter termindato, og dersom ingenting spesielt tilsier noe annet så settes man igang på dag 12 etter termindato. Jeg ble selv satt igang på dag tolv, og vesla kom til verden 15 dager etter termindato, men kun 3 dager på overtid.Det er også risiko forbundet med igangsetting.Bare sånn for å roe ned hysteriet litt.

Det er ingen retningslinjer som dikterer induksjon 12 dager over termin. Induksjon er anbefales ved >14 dager over termin, ingen satt dato som er absolutt indikasjon. Anonymous poster hash: 9fc94...40f
Sjekk nasjonal fødselsveileder! Der skrives det anbefaling mellom dag 294-296 dersom ingenting annet tilsier at man skal induseres på et annet tidspunkt, hvilket jeg også skrev i mitt forrige innlegg. Det står ikke noe om at indikasjon anbefales etter dag 296 av svangerskapet. Jeg har heller ikke snakket om "satt dato", men om svangerskapslengde. Endret av MammaTilKidsa
Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Forskning foretatt blant annet av overlegen på Lillehammer sykehus, i tillegg til forskning fra andre land. http://www.dagbladet.no/2011/03/14/kultur/debatt/debattinnlegg/15807125/ http://www.nrk.no/livsstil/nye-regler-for-gravide-pa-overtid-1.7707055 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/setter-i-gang-en-uke-etter-termin/ Anonymous poster hash: fa395...dfd

Har de veiet dette opp mot risiko ved induksjon?

Skrevet

Forskning foretatt blant annet av overlegen på Lillehammer sykehus, i tillegg til forskning fra andre land. http://www.dagbladet.no/2011/03/14/kultur/debatt/debattinnlegg/15807125/ http://www.nrk.no/livsstil/nye-regler-for-gravide-pa-overtid-1.7707055 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/setter-i-gang-en-uke-etter-termin/ Anonymous poster hash: fa395...dfd

Har de veiet dette opp mot risiko ved induksjon?

Det har dem, samtidig som de sier at risiko ved induksjon vanligvis oppstår fordi man ofte induserer på grunn av annen risiko (lite fostervann, morkakesvikt osv). Har forresten enda ikke hørt at barn dør under fødselen på grunn av induksjon, men kjenner flere som har mistet langt på overtid fordi de IKKE ble satt i gang.

Anonymous poster hash: fa395...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...