Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Jeg skrev en tråd tidligere denne uken ( http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144199616-det-kan-ikke-være-normalt-å-være-så-sliten/) Der var det noen som rådet meg til å sjekke verdiene på vitamin d (tusen takk), og jeg fikk svar fra legen i dag. Han var litt opptatt, men rakk å si at det var på 14 og at jeg skulle få en resept i morgen som jeg måtte hente så raskt som mulig. Fikk også tips av ei om å spørre om hjelp ang doseringer her inne, siden legene i Norge ofte er restriktive på doseringen. Så, noen gode råd? Lurer også på om dette kan være grunnen til at jeg er så sliten?
Fandens Oldemor Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Stakkars deg, 14 er veldig lavt! Ikke rart du er sliten. Tror HvittHus kan noe om dette
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Oi, 14 er utrolig lavt! Jeg hadde 32 og var kvalm, svimmel og trøtt, trøtt, trøtt! Fyll på med tilskudd og ta sol!! Anonymous poster hash: c7178...1bd
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 Her skulle det vært mulig å tagge på lik linje som Facebook! @HvittHus liksom!? Er det veldig lavt?? Vet ikke hva det skal ligge på engang, jeg. Jeg er heldigvis ikke kvalm, litt liten matlyst kanskje, men ellers ikke uggen. Er veeeeldig trøtt og føler meg bakfull, også er hjerterytmen min helt på tuppa, føles som om jeg har løpt lenge hele tiden!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Så bra at du fikk sjekket det og fant ut hvorfor du er så trøtt. Jeg var en av de som skrev i tråden til deg, da jeg selv hadde verdier på 19 for en måned siden. Jeg er i tillegg gravid så legen var noe bekymret. Jeg har fulgt legens råd og tar 30 mikrogram for dagen, noe jeg selv tror er litt lite ut fra det jeg har lest på nettet! Skal sjekke meg igjen om en måned! Men tror det er lurt å følge legens anbefaling, for deretter å måle seg igjen etter et par måneder og heller øke dosen da! Lykke til! Anonymous poster hash: 0f99d...175
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Legen min sa forresten at selv om verdiene øker så kan du slite med symptomene mye lenger. Så lurt å ta tilskudd hele året! Anonymous poster hash: 0f99d...175
Fandens Oldemor Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 Her skulle det vært mulig å tagge på lik linje som Facebook! @HvittHus liksom!? Er det veldig lavt?? Vet ikke hva det skal ligge på engang, jeg. Jeg er heldigvis ikke kvalm, litt liten matlyst kanskje, men ellers ikke uggen. Er veeeeldig trøtt og føler meg bakfull, også er hjerterytmen min helt på tuppa, føles som om jeg har løpt lenge hele tiden! Hehe, ja tenkte på den taggingen jeg og! Kjempelavt. Tror det skal ligge på minst 50-75 :/
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Be om å få høy dose på d-vitaminer. Jeg tar 1 ml i uka, men det er sterke dråper. Hjelper raskt. Anonymous poster hash: f257e...2e8
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 Be om å få høy dose på d-vitaminer. Jeg tar 1 ml i uka, men det er sterke dråper. Hjelper raskt. Anonymous poster hash: f257e...2e8 Det er 20.000 IU/ml Anonymous poster hash: f257e...2e8
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 Så bra at du fikk sjekket det og fant ut hvorfor du er så trøtt. Jeg var en av de som skrev i tråden til deg, da jeg selv hadde verdier på 19 for en måned siden. Jeg er i tillegg gravid så legen var noe bekymret. Jeg har fulgt legens råd og tar 30 mikrogram for dagen, noe jeg selv tror er litt lite ut fra det jeg har lest på nettet! Skal sjekke meg igjen om en måned! Men tror det er lurt å følge legens anbefaling, for deretter å måle seg igjen etter et par måneder og heller øke dosen da! Lykke til! Anonymous poster hash: 0f99d...175 Retningslinjene legene ofte forholder seg til sier at verdier under 25 nmol/L skal det doseres 30-60 µg daglig. Dvs. legen din har valgt å anbefale deg den laveste doseringen som er antatt at så lave verdier må ha. Da vil det også ta mye lenger før du kommer deg opp i normale verdier, om du greier det.... I tillegg så viser nyere forskning at norske vurderinger av hva som skal regnes som lave verdier (nå er alt under 50 nmol/L å anse som mangel, forskning viser at man bør se på alt under 75 som en mangel), og at dagsdosen man bør anbefale både de med normale verdier og de med mangel bør være høyere. Jeg målte min D-vit. status i september, hadde da 61. Legen min sa at jeg måtte ta minimum 60 µg daglig, fordi jeg bør opp i verdier på over 100 nmol/L. Hadde jeg hatt så lave verdier som du og HI har så hadde jeg tatt 100-120 µg daglig. Var på foredrag med Johan Moan, kanskje den fremste forskeren på D-vit. i Norge, han sa at det er først på betraktelig høyere doser det er registrert bivirkninger. Desverre er det svært mange leger som ikke er oppdatert på D-vit. hverken når det kommer til hvor alvorlige manglene er og hvilke doseringer man skal legge seg på. Jeg har vært borti flere pasienter som har fått anbefalt å ta en spiseskje tran daglig når de har hatt verdier på 11 og under 25. Da har jeg bedt dem om å bytte lege. Anonymous poster hash: 38ea3...df5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 Så bra at du fikk sjekket det og fant ut hvorfor du er så trøtt. Jeg var en av de som skrev i tråden til deg, da jeg selv hadde verdier på 19 for en måned siden. Jeg er i tillegg gravid så legen var noe bekymret. Jeg har fulgt legens råd og tar 30 mikrogram for dagen, noe jeg selv tror er litt lite ut fra det jeg har lest på nettet! Skal sjekke meg igjen om en måned! Men tror det er lurt å følge legens anbefaling, for deretter å måle seg igjen etter et par måneder og heller øke dosen da! Lykke til! Anonymous poster hash: 0f99d...175 Retningslinjene legene ofte forholder seg til sier at verdier under 25 nmol/L skal det doseres 30-60 µg daglig. Dvs. legen din har valgt å anbefale deg den laveste doseringen som er antatt at så lave verdier må ha. Da vil det også ta mye lenger før du kommer deg opp i normale verdier, om du greier det.... I tillegg så viser nyere forskning at norske vurderinger av hva som skal regnes som lave verdier (nå er alt under 50 nmol/L å anse som mangel, forskning viser at man bør se på alt under 75 som en mangel), og at dagsdosen man bør anbefale både de med normale verdier og de med mangel bør være høyere. Jeg målte min D-vit. status i september, hadde da 61. Legen min sa at jeg måtte ta minimum 60 µg daglig, fordi jeg bør opp i verdier på over 100 nmol/L. Hadde jeg hatt så lave verdier som du og HI har så hadde jeg tatt 100-120 µg daglig. Var på foredrag med Johan Moan, kanskje den fremste forskeren på D-vit. i Norge, han sa at det er først på betraktelig høyere doser det er registrert bivirkninger. Desverre er det svært mange leger som ikke er oppdatert på D-vit. hverken når det kommer til hvor alvorlige manglene er og hvilke doseringer man skal legge seg på. Jeg har vært borti flere pasienter som har fått anbefalt å ta en spiseskje tran daglig når de har hatt verdier på 11 og under 25. Da har jeg bedt dem om å bytte lege. Anonymous poster hash: 38ea3...df5 En ting til.... de fleste får vit. D2 på resept hos legen. D3 har mye bedre opptak i kroppen, så det er bedre å kjøpe f.eks. D-pearls fra Pharma Nord og ta stor nok dose av disse. Bedre og raskere opptak i kroppen enn den D2-varianten som legene skriver ut resepter på. Anonymous poster hash: 38ea3...df5
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Spiser mellom 6 pg 10 000 iu om dag Kjøper disse http://bigvits.co.uk/product.asp?pid=1266&cid=241&tid=&bid= Endret 19. februar 2015 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Tror vitaminene man kjøper i Sverige er høyere dose, der kjøper jeg og føler de virker bedre. Anonymous poster hash: 5536e...2f6
Fandens Oldemor Skrevet 19. februar 2015 #14 Skrevet 19. februar 2015 Spiser mellom 6 pg 10 000 iu om dag Kjøper disse http://bigvits.co.uk/product.asp?pid=1266&cid=241&tid=&bid= Jøss, jeg tar bare 1 D-Pearl hver dag. Men Lektor Doppler, fungerer det greit å bestille fra utlandet? Det blir ikke stoppet i tollen?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. februar 2015 #15 Skrevet 19. februar 2015 Spiser mellom 6 pg 10 000 iu om dag Kjøper disse http://bigvits.co.uk/product.asp?pid=1266&cid=241&tid=&bid= Jøss, jeg tar bare 1 D-Pearl hver dag. Men Lektor Doppler, fungerer det greit å bestille fra utlandet? Det blir ikke stoppet i tollen? Neida, og det er lovlig å kjøpe til eget forbruk for inntil 3 mnd. De kommer alltid i posten etter halvannen uke. Mye billigere og mye mer vitaminer for pengene.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. februar 2015 #16 Skrevet 19. februar 2015 Ang dosen, jeg har lest en del om det og utenlandske leger er enige om at man fint kan ligge på 10 0000 iu om dag uten at det er fare for overdose. Er man usikker kan man jo bare sjekke verdiene med jevne mellomrom. Jeg trenger så høye doser for å holde psoriasien i sjakk.
Fandens Oldemor Skrevet 19. februar 2015 #17 Skrevet 19. februar 2015 Spiser mellom 6 pg 10 000 iu om dag Kjøper disse http://bigvits.co.uk/product.asp?pid=1266&cid=241&tid=&bid= Jøss, jeg tar bare 1 D-Pearl hver dag. Men Lektor Doppler, fungerer det greit å bestille fra utlandet? Det blir ikke stoppet i tollen? Neida, og det er lovlig å kjøpe til eget forbruk for inntil 3 mnd. De kommer alltid i posten etter halvannen uke. Mye billigere og mye mer vitaminer for pengene. Aha! Takk for tips
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Det er jo blitt anbefalt å ikke kjøpe tabeletter fra utlandet,i verstefall kan det være dødelig. Du får ofte ikke det du tror. Anonymous poster hash: 19d6b...265
Gjest Syltebærtyttetøy Skrevet 20. februar 2015 #19 Skrevet 20. februar 2015 Tusen takk for tips alle sammen! Fikk telefon fra legen nå, de jeg skulle hente ut var 20mcg (er det riktig?) og fikk beskjed om å ta en pille to ganger om dagen!? Hva tilsvarer det i ie/iu?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #20 Skrevet 20. februar 2015 Så bra at du fikk sjekket det og fant ut hvorfor du er så trøtt. Jeg var en av de som skrev i tråden til deg, da jeg selv hadde verdier på 19 for en måned siden. Jeg er i tillegg gravid så legen var noe bekymret. Jeg har fulgt legens råd og tar 30 mikrogram for dagen, noe jeg selv tror er litt lite ut fra det jeg har lest på nettet! Skal sjekke meg igjen om en måned! Men tror det er lurt å følge legens anbefaling, for deretter å måle seg igjen etter et par måneder og heller øke dosen da! Lykke til!Anonymous poster hash: 0f99d...175 Retningslinjene legene ofte forholder seg til sier at verdier under 25 nmol/L skal det doseres 30-60 µg daglig. Dvs. legen din har valgt å anbefale deg den laveste doseringen som er antatt at så lave verdier må ha. Da vil det også ta mye lenger før du kommer deg opp i normale verdier, om du greier det....I tillegg så viser nyere forskning at norske vurderinger av hva som skal regnes som lave verdier (nå er alt under 50 nmol/L å anse som mangel, forskning viser at man bør se på alt under 75 som en mangel), og at dagsdosen man bør anbefale både de med normale verdier og de med mangel bør være høyere. Jeg målte min D-vit. status i september, hadde da 61. Legen min sa at jeg måtte ta minimum 60 µg daglig, fordi jeg bør opp i verdier på over 100 nmol/L. Hadde jeg hatt så lave verdier som du og HI har så hadde jeg tatt 100-120 µg daglig. Var på foredrag med Johan Moan, kanskje den fremste forskeren på D-vit. i Norge, han sa at det er først på betraktelig høyere doser det er registrert bivirkninger. Desverre er det svært mange leger som ikke er oppdatert på D-vit. hverken når det kommer til hvor alvorlige manglene er og hvilke doseringer man skal legge seg på. Jeg har vært borti flere pasienter som har fått anbefalt å ta en spiseskje tran daglig når de har hatt verdier på 11 og under 25. Da har jeg bedt dem om å bytte lege. Anonymous poster hash: 38ea3...df5 Takk for utfyllende svar! Ja, jeg søkte litt på nettet og skjønner at Norge er ganske forsiktige... Om jeg ikke har økt noe når jeg skal inn igjen kommer jeg bare til å øke dosen, kanskje så mye som du anbefaler. Jeg tar D3, fikk ikke noe resept, men kjøpte på apoeket. Anonymous poster hash: 0f99d...175
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2015 #21 Skrevet 20. februar 2015 Jøss, så mange leger det var her inne! Vitamin D er fettløselig, og skilles ikke ut over nyrene, bare så det er sagt. Anonymous poster hash: 910b9...521
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. februar 2015 #22 Skrevet 20. februar 2015 Jøss, så mange leger det var her inne! Vitamin D er fettløselig, og skilles ikke ut over nyrene, bare så det er sagt. Anonymous poster hash: 910b9...521 Nei det lagres i levra om man har for høye doser.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. februar 2015 #23 Skrevet 20. februar 2015 Det er jo blitt anbefalt å ikke kjøpe tabeletter fra utlandet,i verstefall kan det være dødelig. Du får ofte ikke det du tror. Anonymous poster hash: 19d6b...265 Dette er ikke "tabletter". Det er kosttilskudd. Denne butikken er anerkjent og selger ikke vanlige medisiner, kun mineraler og vitaminer. Ut over det er jeg helt enig med deg.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 20. februar 2015 #24 Skrevet 20. februar 2015 http://www.aftenposteninnsikt.no/7-juli-og-august-2013/d-vitamin-boomen-siste-nytt Les denne, så ser du at du bør opp må minst 2000 iu om dag (50 mikrogram) og HI som ligger så lavt bør godt over 10 000.
HvittHus Skrevet 20. februar 2015 #25 Skrevet 20. februar 2015 (endret) Tusen takk for tips alle sammen! Fikk telefon fra legen nå, de jeg skulle hente ut var 20mcg (er det riktig?) og fikk beskjed om å ta en pille to ganger om dagen!? Hva tilsvarer det i ie/iu? Typisk. 40 mcg tilsvarer 1600ie. noe som er altfor lite for deg med en så lav verdi. Du er å betegne som alvorlig lav på d-vitamin og skulle minst ha hatt dråper på resept. Nå fikk du ikke dette, og den styrken du har fått på resept kan du kjøpe til samme pris, men med høyere styrke fra utlandet til et års forbruk. Jeg anbefaler Healthy Origins sine D-vitamin produkter fra Bigvits.com Disse er svært lett opptagelige og du vil kjenne bedring allerede etter et par uker. Når det gjelder styrke kan jeg sende deg en pm hvis du ønsker. Endret 20. februar 2015 av HvittHus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå