Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Jeg er gravid og i såkalt "moden alder", plutselig skal vi altså ha barn nr. 4. Jeg sier plutselig for nei, han/hun er ikke planlagt, og overraskelsen har ikke lagt seg enda. Jeg er 11+6, var på tidlig UL for to dager siden og så en stk sprell levende liten venn. En ting er at vi var ferdig med produksjonen og må omstille oss til denne nye situasjonen. En annen ting er at det lager krøll på min karriere, ja, sånn er det, mannen fortsetter som før, men kvinnens arbeidsliv må i full omstilling.... Jeg var liksom på vei oppover, ikke at det betyr mer for meg enn den lille, men det er likevel litt vondt å se at andre nå "tar min plass"..... Hva jeg kommer tilbake til etter permisjonen? Tja, si det... Arbeidsplassen er i stor endringsprosess og sjefen hadde meg med i regnskapet sitt oppe i ledelsen, men jeg tviler på at hun nå jobber særlig hardt for at det er jeg som skal bli med opp.... Ah, men nok om det, jeg forsøker å gi f i akkurat det nå, jeg bærer faktisk et liv og det er en gave. Men altså, som overskrifta sier, jeg er også overvektig. La på meg mange kg ved hvert av de tre forrige svangerskapene, og etter nr to fikk jeg ikke normalvekta tilbake og det ble altså verre etter nr 3. Jeg er nesten 30 kg mer enn hva jeg anser som ok vekt for meg. Jeg var i god gang med et aktiv liv når dette ble en realitet, at jeg altså er gravid igjen. Og kvalmen kom som alltid, noe som innebærer mange uker strak ut, fullstendig inaktiv. Dette er ikke et godt utgangspunkt ved starten av en graviditet.... Dette gjør meg engstelig, hvordan vil det bli utover.... Jeg innrømmer det gjerne, jeg er redd, liiiiivredd.... Jeg vet alt om eventuelle komplikasjoner, jeg vet at risikoen for svangerskapsdiabetes er overhengende, jeg var på kanten forrige gang.... Hvordan kommer jeg til å bli seende ut?? Jeg er så veldig alene i min situasjon. Som jeg sa, jeg er i voksen alder i fht å få barn, alle mine venninner er ferdige med babyperioden, det er bare meg... Jeg tok kontakt med et treningssenter i forhold til PT, men med de prisene.... Nei, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men jeg VET at jeg må være aktiv, aktiv, aktiv, spise kun sunt, og være aktiv, aktiv, aktiv.... Det hadde vært godt å hørt fra andre der ute, kanskje noen har litt motivasjon å dele? På forhånd takk. Anonymous poster hash: c3387...1bb
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Gratulerer med graviditeten Siden du var på grensen sist mtp. svangerskapsdiabetes så bør du nok allerede fra nå av spise som om du har det. Gjør du det så kan du unngå at det går så langt, og dermed kan du også unngå komplikasjoner med det. Kutte ned på karbohydrater, ikke bare raske, og leve som om du har diabetes. Kostholdet ditt er faktisk langt viktigere enn treningsnivået ditt! Ikke sett deg for høye mål med aktivitet, for det kan bli en nedtur om formen din ikke tillater like stor aktivitet som du så for deg. Bestem deg for enkle mål. Gå turer, enkle øvelser hjemme. Og om du har et medlemskap på treningssenter så gjør det du greier der så lenge du orker. Jeg ville ventet med PT og heller brukt noen PT-timer når du begynner å komme deg etter fødselen. Hvis du allerede nå endrer kostholdet ditt og kutter karbohydrater så trenger du ikke legge så mye på deg i dette svangerskapet! Om du bor i Oslo-området så vil det være mye mer vel anvendte penger å ta et par timer på f.eks. Hexebergklinikken eller Lindberg-klinikken. De er dyktige til å veilede og følge opp mtp. riktig kosthold - ikke bare etter at folk er blitt syk (i ditt tilfelle en ev. svangerskapsdiabetes), men også for å forebygge samme sykdommer. Mye viktigere for deg enn noen dyre PT-timer. Bor du ikke på østlandet, så sjekk hva som finnes av kompetanse i området du bor i når det kommer til kosthold. Virker som om du i øyeblikket har litt følelse av å miste all kontroll over livet ditt (karriere, kropp, vekt) - men tar du tak i kostholdet ditt på riktig måte - og helst med god faglig hjelp - så vil du oppleve en helt annen følelse av å ha kontroll. Du vil se at du mest trolig slipper svangerskapsdiabetes, du vil ikke gå så mye opp i vekt, og kroppen din vil slite mindre både gjennom svangerskapet og i ettertid. Ønsker deg masse lykke til Anonymous poster hash: 4a226...89b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Det er som du sier et annet liv som tar overhånd nå, og det var det jeg tenke på når jeg som overvektig ble gravid. Jeg spiste bare sunt, ingen sukker og fikk dillen på cherrytomater. Jeg spiste lite og ofte og hadde baby i magen til unskyldning når kaker kom frem på bordet. Jeg hadde nøyaktig samme vekt som når jeg ble gravid og dagen før fødsel. Jeg slanket meg ikke og spiste godt, men var nøye på hva jeg spiste. Når jeg kom på føden med mitt røde kort som i risikosvangerskap, trodde jordmor at det var feil fordi jeg såg så bra ut. 1 uke etter fødsel var jeg 15 kg lettere enn før graviditet. tidenes raskest slankekur, hehe. Tenk på lille i magen, og at du var på kanten sist med diabetes, velg sunne og gode matvaner og hold deg borte fra sukker, brus, og kaker. Du skal fostre opp en liten baby, den først. Lykke til! Klare matvraket meg det, klarer du det ig. Du er trossalt en lederkandidat! 😄 Anonymous poster hash: e5675...98a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #4 Skrevet 26. februar 2015 Tusen takk begge to for svar. Jeg tenker å vente med PT, i allefall en stund til, jeg må se hva jeg klarer å få til på egen hånd. Jeg sliter enda med å kun spise og drikke sunt, kvalmen gjør det vanskelig for meg, og jeg må til slutt bare innta det jeg får ned, og det kan variere hva det er. Har endelig fått til å drikke vann, det klarte jeg ikke tanken på en gang for en uke siden... Heldigvis er det ikke sjokolade (som jeg vanligvis har vanskelig for å ligge unna) som frister, men det går en del ruller med love hearts for tiden. De funker godt for å slippe å gulpe spy og "ettersmaken" av mat jeg har fått ned.... Nei, jeg håper jeg får til å gjøre som nr 2 her, spise lite og ofte og SUNT, og at jeg får til litt aktivitet gjennom disse månedene, hvis ikke så ser jeg veldig mørkt på tiden som kommer. MEN tusen takk til dere begge to, jeg suger til meg det dere sier og prøver å være optimistisk :-) Nå må bare den kvalmen gi seg så jeg får kommet i gang..... Hadde forøvrig vært kjekt å hørt fra andre i denne kategorien.... Ønsker dere alle en god helg etter hvert. Anonymous poster hash: c3387...1bb
Graciegirl Skrevet 26. februar 2015 #5 Skrevet 26. februar 2015 Gratulerer med graviditeten. Sliter selv med vekta og jobber med å gå ned 15 kg. For meg har det hjulpet veldig å melde meg inn i vektklubben til VG. Det koster litt, men ikke på langt nær så mye som en PT. Man får uttelling for bevegelse/trim, slik at man (eventuelt) kan innta noe flere kalorier. I tillegg er det forum hvor du kan finne en eller flere å prate med. Ønsker deg masse lykke til
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #6 Skrevet 26. februar 2015 Og prøv forskjellige bris/taffel/olden vann som og kan hjelpe på kvalme og sure oppstøt. Og om du til vanlig ikke er på treningsbølgen, så ikke gjør noe mer enn det du pleier. Men som overvektig er det ekstra viktig med å bevege seg når du går gravid, for sirkulasjon i bein og kropp. Gå småturer, ta med barnet ditt og vær ute nå når dagene blir lysere. Prøv cherrytomater (de ekstra søte), agurk og paprika som snacks, sinnsykt godt mot kvalme og sure oppstøt. Lovehearts er en venn i nøden, så bruk det innimellom. Lykke til, og fokuser på barnet som er avhengig av en frisk mamma for å ha det fint i magen. Anonymous poster hash: e5675...98a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #7 Skrevet 26. februar 2015 Gratulerer med graviditeten. Sliter selv med vekta og jobber med å gå ned 15 kg. For meg har det hjulpet veldig å melde meg inn i vektklubben til VG. Det koster litt, men ikke på langt nær så mye som en PT. Man får uttelling for bevegelse/trim, slik at man (eventuelt) kan innta noe flere kalorier. I tillegg er det forum hvor du kan finne en eller flere å prate med. Ønsker deg masse lykke til Supert tips! Det skal jeg sjekke ut. Tusen takk. Vi er litt i samme båt da, gå ned i et svangerskap.... Ikke enkelt! Masse lykke til til deg også. Anonymous poster hash: c3387...1bb
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #8 Skrevet 26. februar 2015 Og prøv forskjellige bris/taffel/olden vann som og kan hjelpe på kvalme og sure oppstøt. Og om du til vanlig ikke er på treningsbølgen, så ikke gjør noe mer enn det du pleier. Men som overvektig er det ekstra viktig med å bevege seg når du går gravid, for sirkulasjon i bein og kropp. Gå småturer, ta med barnet ditt og vær ute nå når dagene blir lysere. Prøv cherrytomater (de ekstra søte), agurk og paprika som snacks, sinnsykt godt mot kvalme og sure oppstøt. Lovehearts er en venn i nøden, så bruk det innimellom. Lykke til, og fokuser på barnet som er avhengig av en frisk mamma for å ha det fint i magen. Anonymous poster hash: e5675...98a Jeg har nå siste uka fått til å drikke vann (boblevann, har soda stream-maskin) og det er jeg overlykkelig for! Ellers, som sagt, kvalmen er det som gjør det vanskelig for meg i matveien. Jeg klarer ikke tanken på de fleste grønnsaker, jeg vil spise sunt, men det er lite som går ned egentlig av både det sunne og usunne enda, så derfor blir kostholdet så som så. Eksempelvis spiser jeg omsider brød igjen, det gjør det lettere å få spist ila dagen, men jeg ser fram til jeg kan få til knekkebrød igjen... Blir pløsete og oppblåst av brødmat.... Det skal ikke være lett! ;-) Jeg var aktiv på tredemølle vinterhalvåret og aktiv på tur i skog og på fjell ellers, så å gå og jogge lett på mølla vil ikke være å overdrive. Jeg forsøker innimellom kvalmebølgende, men det gjør det bare verre. Merker jo at kvalmen har dempa seg litt, så jeg håper og tror at snaaaart vil ting være litt lettere... Men takk til deg og, for tilbakemelding og gode råd. Anonymous poster hash: c3387...1bb
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2015 #9 Skrevet 26. februar 2015 Hvor gammel er du og hva veier du? Jeg var 36 år og 117 kg når jeg ble gravid med 4-mann. Jeg har pcos. Jeg prøvde å spise sunt under svangerskapet og veide mindre enn startvekten 3 dager etter fødsel. Anonymous poster hash: 6f7d3...ae9
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2015 #10 Skrevet 1. mars 2015 Hvor gammel er du og hva veier du? Jeg var 36 år og 117 kg når jeg ble gravid med 4-mann. Jeg har pcos. Jeg prøvde å spise sunt under svangerskapet og veide mindre enn startvekten 3 dager etter fødsel. Anonymous poster hash: 6f7d3...ae9 Hei! Jeg blir 36 om noen måneder og veier nesten 90 kg. Hvordan var svangerskapet ditt? Mange plager? Anonymous poster hash: c3387...1bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå