Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 Jeg gruet meg forferdelig til å sende 1-åringen min fra meg. Men gjett om jeg har skiftet mening! Hun har nå gått i barnehage i 5 måneder, og stortrives!! Hun får masse oppmerksomhet, og har lært så mye! Hun strekker armene mot primærkontakten hver morgen med et stort smil, og jeg kan gå på jobb vel vitende om at hun er sammen med noen som er oppriktig glad i henne, og som hun har det gøy sammen med. Jeg har faktisk kommet dit at jeg tror det er bedre og mer utviklende for henne å gå i barnehagen enn å bare være hjemme, selv om vi i så fall ville funnet på mye sammen. I barnehagen har hun en rutine og et pedagogisk opplegg. Nå skal det sies at barnehagen hennes er veldig bra; en liten barnehage med få barn og høy grad av individuell tilpasning. Hun får sove når hun vil, sitte på fanget stort sett når hun vil.. Jeg tror faktisk hun anser det som sitt andre hjem! Anonymous poster hash: 842ce...d56
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Utrolig deilig å høre om tilfeller hvor det har gått så bra -tusen takk for at du deler!! Min er bare 3 mnd, og skal (forutsatt at vi får plass) begynne i bh når er ca 14 mnd -mor gruer seg noe innmari 😳 Anonymous poster hash: 7c564...6ad
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #3 Skrevet 19. februar 2015 Ok! Du vet nok bedre enn fagfolk Anonymous poster hash: 1b21f...ecb
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 Ok! Du vet nok bedre enn fagfolk Anonymous poster hash: 1b21f...ecb Fagfolk kan uttale seg om hva som er bra for de fleste barn, men jeg tror nok at HI kjenner SITT barn best. Tror ikke du? Anonymous poster hash: f74a4...a62
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Supert for deg. Jeg mener generelt at bhg ikke er det beste for et barn på kun ett år. Anonymous poster hash: 3c9b4...131
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #6 Skrevet 19. februar 2015 Hører mer på fagfolk enn deg. Ettåringer har absolutt ingenting i bhg å gjøre, ei heller barn på 18 mnd. Minst 2 år , gjerne 3 år. Anonymous poster hash: ed31b...46d
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #7 Skrevet 19. februar 2015 Dette kan ikke generaliseres. Jeg kjenner faktisk barnet mitt mye bedre enn "fagfolk" gjør, og jeg ser hvor godt hun har det i barnehagen. Sier ikke at alle barn vil trives der, men det gjelder 3-åringer også! Min datter får mye mer oppmerksomhet enn 3-åringene, og det er som oftest de - ikke 1-åringene - som gråter ved levering. Anonymous poster hash: 842ce...d56
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #8 Skrevet 19. februar 2015 Barnehagen er ofte på tur med de minste å leker der utenfor her jeg bor,å er alltid mye skriking å de klarer jo ikke roe ned barnet heller. Syns så synd i de! Anonymous poster hash: 0a516...f0f
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #9 Skrevet 19. februar 2015 Utrolig deilig å høre om tilfeller hvor det har gått så bra -tusen takk for at du deler!! Min er bare 3 mnd, og skal (forutsatt at vi får plass) begynne i bh når er ca 14 mnd -mor gruer seg noe innmari Anonymous poster hash: 7c564...6ad Jeg skjønner deg så inderlig godt! Jeg gruet meg forferdelig, hadde dårlig samvittighet og vondt i magen, og første dagen jeg måtte gå fra henne en time var jeg fullstendig nervevrak! Men fortell deg selv at du skal ta det som det kommer og se det an. Om baby m skulle mistrives veldig, kan man ta han/henne ut av barnehagen og få tak i en dagmamma for eksempel Mest sannsynlig går det veldig fint! Og det er dessuten leeeenge til ennå, kos deg masse i permisjon Anonymous poster hash: 842ce...d56
Leirha Skrevet 19. februar 2015 #10 Skrevet 19. februar 2015 Jeg selv har bare positive erfaringer om det å ha barn som starter i barnehage i 1års-alderen.To av mine tre barn startet rett etter fylte året.Og en gruer seg jo av flere grunner, hovedgrunnen for meg var nok at jeg følte de var så små, neste grunn var jo selvfølgelig alt det negative folk ha å komme med._ hvor fælt det er for barn å begynne så tidlig - hvor dårlig mor en er som sender barnet avgårde så tidlig osv osv osv... For mine og oss har det vært bare fantastisk.Når barn kommer over 1 års alderen trenger de å bli stimulert p¨en helt annet måte enn de de er blitt fram til da.Jeg følte selv jeg ikke var nok for barnet mitt, og det at de gikk i barnehage gjorde at de fikk denne stimulien.De fikk omgås barn, og andre trygge voksne.De fikk være en anen plass de var trygg enn hjemmet.Mine to har aldri sutret eller gråt når jeg har gått fra dem i barnehagen, selve starten gikk knirkefritt, jeg var totalt overflødig.Men det var også godt for dem når jeg hentet dem når dagen var sutt.Min første begynte derimot i barnehage da han var fullt 2 år, det gikk ikke fult så godt.Det var virkelig vanskelig, virkelig.Han skulle ikke i barnehagen, gråt hver dag, ville ikke gå fra meg, aldri.Det ble strengt tatt ikke bedre.Så mine erfaringer er bare positive, så jeg tenker ikke to ganger før jeg sender min ufødte 1åring i barnehage.Så får folk si og mene hva de vil.
mamma_bergen Skrevet 19. februar 2015 #11 Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor er dere så negative? HI forteller at det går bra for hennes barn, og ingenting er vel bedre enn det? Mange har ikke noe valg og må sende små barn i bhg.
Jezebel Skrevet 19. februar 2015 #12 Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor er dere så negative? HI forteller at det går bra for hennes barn, og ingenting er vel bedre enn det? Mange har ikke noe valg og må sende små barn i bhg. De som er negative er nok kvinner som trenger og opphøye egne valg og levesett. Her har de overbevist seg selv om at det de gjør er det eneste rette og at de er mye bedre mammaer enn dem som er nødt til å jobbe. Og så kommer HI og forsøker og sprekke boblen ved å fortelle at barnet hennes er lykkelig, til tross for at hun går i barnehage. Makan!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #13 Skrevet 19. februar 2015 Gikk helt supert for vårt barn og Jeg og mine søsken var bare 4 mnd når vår mors permisjon var over, på 70- og 80-tallet. Far hadde ikke noe permisjon, han måtte ta seg ulønnet fri de dagene mor fødte, og rett på jobb neste dag. Så etter 4 mnd ble det grøt og dagmamma. Fullamming i 6 mnd gikk ikke. Det gikk og fint, vi er psykisk friske personer med høye utdannelser og mye venner, et godt nettverk. Tok ingen skade. Noen barn tok nok skade av kun 4 mnd med sin mor eller 1 år, men det er ikke flertallet ved 1 år iallefall. Jeg ville ikke sendt min i barnehage/til dagmamma som 4 mnd, er nok større sjanse for at det ikke er bra da. 1 år er greit, det går fint i de aller fleste tilfellene, men det er alltid unntak som med alt annet her i livet. Anonymous poster hash: 277b2...347
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #14 Skrevet 19. februar 2015 Kjekt å høre. Gruer meg litt til å sende et så lite barn i bhg. Anonymous poster hash: 56b96...45c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #15 Skrevet 19. februar 2015 HI, jeg er helt enig med deg. Det kommer selvsagt an på barnet og barnehagen, men vår første var 2, og det ble en løsrivelsesprosess som tok over 7 uker. Det var gråt hver eneste morgen, og jeg gråt selv i bilen på vei til jobb. Hun sutret og hang på meg som en klegg på ettermiddagene. Seperasjonsangt delux. Mens nr 2 her begynte som 14 mnd gammel, innkjøring gikk som en lek og ekstremt lite gråt. Hun er nå 2 år og stortrives, hun traller dagen lang hjemme på ettermiddagene og er ei solstråle både hjemme og i bhg. Anonymous poster hash: e7f4d...354
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #16 Skrevet 19. februar 2015 Det går som regel veldig bra å sende ettåringer i barnehage, det tviler jeg ikke på. God kvalitet i dagens barnehager. Men... Tror dere helt ærlig at barnet har det bedre i barnehagen enn hjemme med en forelder? Anonymous poster hash: 8d16e...14f
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #17 Skrevet 19. februar 2015 HI, jeg er helt enig med deg. Det kommer selvsagt an på barnet og barnehagen, men vår første var 2, og det ble en løsrivelsesprosess som tok over 7 uker. Det var gråt hver eneste morgen, og jeg gråt selv i bilen på vei til jobb. Hun sutret og hang på meg som en klegg på ettermiddagene. Seperasjonsangt delux. Mens nr 2 her begynte som 14 mnd gammel, innkjøring gikk som en lek og ekstremt lite gråt. Hun er nå 2 år og stortrives, hun traller dagen lang hjemme på ettermiddagene og er ei solstråle både hjemme og i bhg. Anonymous poster hash: e7f4d...354 Så deilig for deg at det gikk bedre med nr 2! Det finnes ikke bedre start på dagen enn å levere en smørblid unge som strekker armene mot barnehagepersonalet! Jeg smiler hele veien til jobb jeg HI Anonymous poster hash: 842ce...d56
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Det går som regel veldig bra å sende ettåringer i barnehage, det tviler jeg ikke på. God kvalitet i dagens barnehager. Men... Tror dere helt ærlig at barnet har det bedre i barnehagen enn hjemme med en forelder? Anonymous poster hash: 8d16e...14f Vel, altså.. jeg skal være forsiktig med å ha bastante meninger om dette. Det jeg har oppdaget, er at det er veldig verdifullt for datteren min å ha andre voksenpersoner som er glad i henne i livet sitt. Når vi for eksempel besøker besteforeldre og tante, har hun nesten ikke tid til meg. Det virker som om hun får enda bedre selvtillit, blir tryggere på seg selv og verden, når hun får impulser også fra annet hold. I tillegg er min 1,5-åring ekstremt aktiv for tiden. Selvsagt kan man finne på mye forskjellig når man går hjemme, men man slipper kanskje opp for ting å gjøre etter hvert? I barnehagen er det alltid noe morsomt å finne på. På toppen av det hele lærer hun å dele, og får inspirasjon fra de litt eldre barna, som hun ser opp til på en helt annen måte enn til oss voksne. Jeg er overveldet over hvor mye og fort hun lærer i barnehagen. Anonymous poster hash: 842ce...d56
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #19 Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor er dere så negative? HI forteller at det går bra for hennes barn, og ingenting er vel bedre enn det? Mange har ikke noe valg og må sende små barn i bhg. De som er negative er nok kvinner som trenger og opphøye egne valg og levesett. Her har de overbevist seg selv om at det de gjør er det eneste rette og at de er mye bedre mammaer enn dem som er nødt til å jobbe. Og så kommer HI og forsøker og sprekke boblen ved å fortelle at barnet hennes er lykkelig, til tross for at hun går i barnehage. Makan! Neida, jeg trenger ikke opphøye egne valg, men det er provoserende når HI tror hun sitter på fasiten fordi hun mener sitt eget barn trives så godt. Anonymous poster hash: 1b21f...ecb
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #20 Skrevet 19. februar 2015 Hører mer på fagfolk enn deg. Ettåringer har absolutt ingenting i bhg å gjøre, ei heller barn på 18 mnd. Minst 2 år , gjerne 3 år. Anonymous poster hash: ed31b...46d Du hører det du vil høre! Fagfolk sier nemelig ikke at 1åringer ikke skal i barnehagen, men at kvaliteten på barnehagen er avgjørende! Hilsen en med fagkompetanse! Som leser faglitteratur om temaet! Anonymous poster hash: d2b66...d0c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #21 Skrevet 19. februar 2015 Hvorfor er dere så negative? HI forteller at det går bra for hennes barn, og ingenting er vel bedre enn det? Mange har ikke noe valg og må sende små barn i bhg. De som er negative er nok kvinner som trenger og opphøye egne valg og levesett. Her har de overbevist seg selv om at det de gjør er det eneste rette og at de er mye bedre mammaer enn dem som er nødt til å jobbe. Og så kommer HI og forsøker og sprekke boblen ved å fortelle at barnet hennes er lykkelig, til tross for at hun går i barnehage. Makan! Neida, jeg trenger ikke opphøye egne valg, men det er provoserende når HI tror hun sitter på fasiten fordi hun mener sitt eget barn trives så godt. Anonymous poster hash: 1b21f...ecb Jeg pretenderer da ikke å sitte på sannheten om annet enn hva som synes å være best for mitt barn?! HI Anonymous poster hash: 842ce...d56
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #22 Skrevet 19. februar 2015 Har sammen opplevelse som deg. Min begynte 14 mnd i bhg og har gått et halvt år. Stortrives i bhg:-) ser gleden o ansiktet hans når han kommer i bhg. Avdeling med 10 barn og 4 voksne:-) Anonymous poster hash: 8de23...673
Jezebel Skrevet 19. februar 2015 #23 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Hvorfor er dere så negative? HI forteller at det går bra for hennes barn, og ingenting er vel bedre enn det? Mange har ikke noe valg og må sende små barn i bhg. De som er negative er nok kvinner som trenger og opphøye egne valg og levesett. Her har de overbevist seg selv om at det de gjør er det eneste rette og at de er mye bedre mammaer enn dem som er nødt til å jobbe. Og så kommer HI og forsøker og sprekke boblen ved å fortelle at barnet hennes er lykkelig, til tross for at hun går i barnehage. Makan! Neida, jeg trenger ikke opphøye egne valg, men det er provoserende når HI tror hun sitter på fasiten fordi hun mener sitt eget barn trives så godt. Anonymous poster hash: 1b21f...ecb Det er ingenting i HI sitt innlegg som sier at hun tror hun sitter på sannheten. Det eneste hun har gjort er å komme med sin personlige erfaring og av en eller annen grunn velger du å tolke det som en absolutt sannhet. HI insinuerer på ingen måte at dette gjelder alle barn, hun beskriver bare hvordan det har gått for hennes barn. At du tolker det som en absolutt sannhet må jo enten være fordi du, på en eller annen måte, følte deg truffet eller fordi du har dårlig leseforståelse. Dette innlegget er faktisk bare en oppmuntring til foreldre som gruer seg til barnehagestart: "det gikk bra med mitt barn så det kan hende det går bra med deres. Ikke ta sorgene på forskudd" Jeg vil gjerne at du siterer HI der hun hevder at dette vil gjelde alle barn. Endret 19. februar 2015 av Jezebel
QueeenBeee Skrevet 19. februar 2015 #24 Skrevet 19. februar 2015 Jeg gruet meg forferdelig til å sende 1-åringen min fra meg. Men gjett om jeg har skiftet mening! Hun har nå gått i barnehage i 5 måneder, og stortrives!! Hun får masse oppmerksomhet, og har lært så mye! Hun strekker armene mot primærkontakten hver morgen med et stort smil, og jeg kan gå på jobb vel vitende om at hun er sammen med noen som er oppriktig glad i henne, og som hun har det gøy sammen med. Jeg har faktisk kommet dit at jeg tror det er bedre og mer utviklende for henne å gå i barnehagen enn å bare være hjemme, selv om vi i så fall ville funnet på mye sammen. I barnehagen har hun en rutine og et pedagogisk opplegg. Nå skal det sies at barnehagen hennes er veldig bra; en liten barnehage med få barn og høy grad av individuell tilpasning. Hun får sove når hun vil, sitte på fanget stort sett når hun vil.. Jeg tror faktisk hun anser det som sitt andre hjem! Anonymous poster hash: 842ce...d56 Hadde samme erfaringen som deg. Min var 14 måneder da hun fikk plassen sin. Elsket barnehagen fra første stund. Hin er 4 år i dag og hater å være syk. Fordi hun da ikke får være i barnehagen. Hun liker godt å ha korte dager, bare hun får vært litt i barnehagen. Storesøsteren begynte like før hun fylte 2år og brukte det første året på å slå seg til ro. Skal ikke si noe på innsatsen, de gjorde en kjempe jobb å få henne til å bli trygg og trives. Hadde jeg vist det jeg vet i dag så hadde jeg ikke ventet så lenge, bare fordi jeg kunne.
februarprins2013 Skrevet 19. februar 2015 #25 Skrevet 19. februar 2015 (endret) Jeg ville aldri sendt min sønn i barnhagen som 1 åring,men jeg mener at det må være opp til enhver foreldre, hva som er riktig for dem, og ikke for alle andre, kunne gjerne vente 1 år til i forhold det jeg gjorde også,men funket ikke økonomisk, begynte når han var 19mnd, hvis jeg kunne vente så hadde jeg nok gjort det når han var 2,5 år Endret 19. februar 2015 av Blair Waldorf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå