Gå til innhold

Gutten min forsvinner foran øynene mine....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 1år og 9mnd, og har omgangsyke, spyvarianten. Han har hatt det nå i 4 dager, og både vått og tørt har kommet opp igjen. Han har vært veldig tørst hele tiden, sluker i seg drikke, men det meste kommer opp igjen. Urinen er mørk og sparsom, og han er veldig slapp. Var hos legen i dag som heldigvis sa at det kun var en mild/moderat dehydrering, så han trengte ikke legges inn. Men jeg ser han har blitt så utrolig tynn, min allerede lille spinkle gutt har blitt så tynn at ryggraden og skulderbladene stikker ut. Ingen bollemage lenger, innsunkne øyne og bleien må strammes mye mer enn før, alt etter bare 4 dager... :( Jeg vet det blir bedre når omgangssyken er over, men akkurat nå skjærer det i hjertet å se han slik. :( Om jeg bare kunne trylle han frisk! 

Anonymous poster hash: cf7fa...a9b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er aldri lett når de små er syk.

Ikke nøl med å ta kontakt med lege om han ikke blir bedre eller om han blir enda slappere. De tåler ikke så mye disse små.

Riktig god bedring til gullet!

Anonymous poster hash: 35375...2f5

Skrevet

Du må gi han noen ml drikke hver gang,vent 5 min før du gir mer! Gi han en blanding av farris og eplejuce!

Trekk opp 5 ml i en sprøyte og sett alarm på telefonen. Lar du han drikke munnfuller irriterer det magen og alt kommer i retur!

Anonymous poster hash: 6e9e8...66e

Skrevet

Ang drikke: Ikke gi for mye av gangen, prøv ut å gi maks 20 ml av gangen, og heller gi ofte.. Det har størst sjanse til å holde seg nede da. Får håpe han snart er bedre igjen, ikke noe som er så fortvilende som når barna er syke og "visner bort"

Anonymous poster hash: 367ff...41d
Skrevet

Han er 1år og 9mnd, og har omgangsyke, spyvarianten. Han har hatt det nå i 4 dager, og både vått og tørt har kommet opp igjen. Han har vært veldig tørst hele tiden, sluker i seg drikke, men det meste kommer opp igjen. Urinen er mørk og sparsom, og han er veldig slapp. Var hos legen i dag som heldigvis sa at det kun var en mild/moderat dehydrering, så han trengte ikke legges inn. Men jeg ser han har blitt så utrolig tynn, min allerede lille spinkle gutt har blitt så tynn at ryggraden og skulderbladene stikker ut. Ingen bollemage lenger, innsunkne øyne og bleien må strammes mye mer enn før, alt etter bare 4 dager... :( Jeg vet det blir bedre når omgangssyken er over, men akkurat nå skjærer det i hjertet å se han slik. :( Om jeg bare kunne trylle han frisk!

Huff, det er ikke noe gøy når de små er syke! Vi har også vært igjennom den runden og her gav vi næringsdrikk fra apoteket til barn, når han var ferdig med oppkast. Vi gjorde det i samråd med legen, ville tatt en telefon dit. Det har vært utrolig greit å ha, da gutten vår er småspist fra før.

Masse god bedring til den lille!

Skrevet

Jenta vår ble lagt inn , dehydrert og med infeksjon i tarmen og kraftig forstoppelse.

Hun mistet nesten 4 kg på en uke.

Jeg var hos lege, legevakt, barnespesialist hver dag, etter 5 dager ble hun lagt inn og fikk intravenøst , over en liter i døgnet.

Vi var innlagt i 3 dage.

Jeg ville nok ha ringt legevakt og krevd innleggelse, gutten trenger væske!

Han er liten og det er farlig å dehydreres.

Syns det er rart de sendte deg hjem med mild/moderat dehydrering.

Anonymous poster hash: 8b553...1ac

Skrevet

Dra til legen og be dem ta blodprøver med tanke på dehydrering. Mulig sykehuset må ta blodprøvene. Her tar ikke fastleger eller legevakt mulighet for å ta syre/base. Usikker på hvordan det er andre steder.

Anonymous poster hash: eb14b...9c8

Skrevet

Jenta vår ble lagt inn , dehydrert og med infeksjon i tarmen og kraftig forstoppelse.

Hun mistet nesten 4 kg på en uke.

Jeg var hos lege, legevakt, barnespesialist hver dag, etter 5 dager ble hun lagt inn og fikk intravenøst , over en liter i døgnet.

Vi var innlagt i 3 dage.

Jeg ville nok ha ringt legevakt og krevd innleggelse, gutten trenger væske!

Han er liten og det er farlig å dehydreres.

Syns det er rart de sendte deg hjem med mild/moderat dehydrering.

Anonymous poster hash: 8b553...1ac

Så bra dere fikk hjelp til slutt! 

Han veier bare 9,5kg, så han tåler ikke å miste så mye mer nå... Har ikke vekt hjemme, så får ikke veid han, men nevnte det for legen som ikke virket særlig bekymret. Han var slapp allerede etter første døgnet med oppkast, ringte legevakten da siden han hadde hatt så lite urin, men de ville ikke ta han inn da siden det hadde gått såpass kort tid. I dag var vi som sagt hos legen, og han mente at det ikke hadde gått så langt at det krevdes innleggelse. Fikk anbefaling om å gi væske, lite og ofte, har også kjøpt GEM. Legen mente at så lenge det var urinproduksjon så gikk det bra... Hi

Skrevet

Takk for svar til dere andre! Føles godt med trøstende ord! :) Hi

Skrevet

Takk for svar til dere andre! Føles godt med trøstende ord! :) Hi

Og gode råd! :) Hi

Skrevet

Sånn ble min og på kun 3-4 dager og han er 3 år . Tynn fra før av. Men .... Jeg gav en slurk vann hvert 5. Min . Ble mye mas om drikke , smoothie , kjeks ol fra min side men sånn er det. Å gi for mye av gangen er nok ikke så lurt.

Anonymous poster hash: 24797...546

Skrevet

Forlang legehjelp. Legen SKAL teste for ketoner i urinen.Om tilstanden er så ille som du bekriver, skal barnet inn og ha væske intravensøst. Barn har dødd av dehydrering i Norge uten at de får hjelp.. 

Anonymous poster hash: 84795...e42
Skrevet

Forlang legehjelp. Legen SKAL teste for ketoner i urinen.Om tilstanden er så ille som du bekriver, skal barnet inn og ha væske intravensøst. Barn har dødd av dehydrering i Norge uten at de får hjelp.. 

Anonymous poster hash: 84795...e42

:sjokkert:   :(  Nå be jeg skikkelig engstelig!... :( Jeg var jo hos legen i dag, fortalte hvordan det var, og han undersøkte gutten min, men sa bare at jeg skulle fortsette å gi væske.... Ble ganske beroliget da, var mest trist over å se gutten min så tynn, var derfor jeg skrev her inne.... Hi

Skrevet

Jeg har også ei som lett blir tynn når hun er syk. Ikke lett å få inn nok drikke bestandig ved omgangssyke. Når ingenting har fristet har jeg kjøpt inn saftis, slik at hun har fått i seg både litt væske og sukker, da har ofte formen og matlysten kommet snikende tilbake.

Anonymous poster hash: 6f77b...626

Skrevet

Kontakt barneavdelingen direkte. Det måtte jeg med nest yngste da han var på samme alder som din.

Var på legevakt og lege sa at jeg skulle gi "fibernedsettende" og vann....han fikk sparken i ettertid for noe annet.

Men fikk da et tips av sykepleierne på jobb om at jeg ringte ned selv og fortalte ståa .

Inn i tre dager med sonde og væskeoppfylling.

Skrevet

Når min datter var 3 år fikk hun omgangsyken som din. Hun var i utgangspunktet veldig tynn og veide 10,4 kg fordelt på 98 cm. Hun ble lagt inn etter 4 dager og veide da 7,6 kg og var veldig dehydrert. Hun var innlagt i 7 dager, men i tillegg til oppkast hadde hun også influensa.

Anonymous poster hash: 1ab61...faf

Skrevet

Saft eller eplejuice med farris hvert 5 min i små mengder og prøv alt mulig som han kan like. Alt er lov når barna er slik. Mener det finnes spesielle drikke på apoteket med rett mengde næringsstoffer til barn. Ble tipset om dette hvis jenta vår ble mer slapp.

Men ville også søkt legehjelp i dag hvis han ikke blir bedre. Jeg har en legevenninne og hun hadde alltid en 3 dagers regel for syke barn.

God bedring til din lille:)

Anonymous poster hash: 9ca61...f63

Skrevet

Takk alle sammen! :) Det er som natt og dag her nå! Han sitter i stolen sin og spiser mat nå, var på gulvet og lekte litt før maten. Litt av maten har kommet opp igjen, men han spiser og lager koselyder. :) Han har også holdt på mye av det han fikk i seg av GEM i løpet av natten, og det har kommet en del urin også i natt. :D *Gledestårer*! :) Hi

Skrevet

Jeg mener enhver form for dehydrering (mild og lett dehydrering også) bør behandles når de er så små. Det skal så lite til før det blir alvorlig. Jeg ville krevd at barnet fikk intravenøs væske daglig til dette var over.

Jeg synes det er rart han ikke ble innlagt, jeg. Jeg er gravid, og hadde hyperemesis tidligere. Jeg var lett dehydrert og ble innlagt på dagen.

Anonymous poster hash: e0fc6...f8e
Skrevet

Jenta mi startet slik når hu var ca 1. Dessverre gikk det veldig fort fra "lett dehydrert..." Hun fikk innsunkne øyne... Hvit.. Så dødssyk ut og jeg kjørte som en villmann til akutten.. Der sa de at hun hadde dødd innen dagen var omme...( da hadde vi vært hos legen dagen før....)

Avføringen var bare vann.. Hun fikk intravenøst over natten, ( for mye så hun var helt hoven..) vi lå på isolat i godt over 1 uke pga magevirus. Jeg var timer unna å miste jenta mi...

Skrevet

GEM er toppers. Min gutt har også hatt noen slike runder, og kvikner alltid til av litt GEM. Selv om det meste av den kommer opp igjen så blir det alltid litt som rekker å bli absorbert i kroppen. Har alltid det i huset nå.

Flott at han er på bedringens veg.

Anonymous poster hash: 5bc2b...9c9

Skrevet

Hva er gem?

Anonymous poster hash: a663b...ddf

Skrevet

GEM er et pulver som blandes i vann, det er ment å erstatte elektrolytter og sukker man mister ved væsketap.

Sønnen min har det mye bedre nå, sluttet å kaste opp rundt kl 13.00. Hadde noen brekninger senere på dagen, men ingen oppkast. Han har drukket masse GEM, og spist små porsjoner med mat, og beholdt alt sammen! :) Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...