Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Har en baby på 9 mnd som blir helt gal om han ikke får viljen sin, han blir sint og helt rabiat! Det kan være så enkelt som at han vil leke med ipaden, noe han ikke får! Da sitter han å slår seg selv i hodet mens han hylskriker. Dette er noe han gjør bevisst HVER gang han blir sint eller ikke får det som han vil. Kan også gjøre dette om det er noe han ikke får til eller mestrer, som feks å åpne en bok. Eller om han vil opp fra stolen sin. Hadde en runde her om dagen da han ikke fikk leke med stikkontakten. Da gikk han amokk å klorte og slo seg selv i ansiktet til han ble rød og blødde.. Vi prøver såklart å stoppe han men han vrir seg fra oss og gir seg ikke selv om vi prøver å avlede på alle mulige måter. Må innrømme at denne oppførselen bekymrer meg noe voldsomt. Er det normalt at barn går til angrep på seg selv på denne måten? Er det grunn til å kontakte helsestasjon? Det er ikke noe gøy som foreldre å se barnet sitt skade seg selv. vi får titt og ofte spørsmål fra andre om hva som har hendt Alle råd og erfaringer mottaes med stor takk! Hilsen fortvilt mor. Anonymous poster hash: 51387...cec
Sint naken biltyv Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 Nei det er ikke normalt. Dere burde kontakte HS umiddelbart
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 Vår datter slo seg selv i hodet og dunket hodet i veggen en periode når det var noe hun ikke fikk til. Hun var vel rundt 1 år da. Det gikk over etter hvert. Dersom det holder på over en lengre periode eller blir ille ville jeg nok kontaktet helsestasjonen.. Anonymous poster hash: 4d389...4e6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #4 Skrevet 18. februar 2015 Min erfaring med sånn selvskading er med eldre barn og voksne som er autister eller psykisk utviklingshemmet. Men det trenger ikke bety at ditt barn har en slik dignose. Grunnen til at de gjør det er i de aller fleste tilfeller mangel på språk så de kan ikke sifra når de er sint, lei seg, frustrert osv. Så da skader de seg selv. Din 9 mnd gammel baby har jo ikke et språk ennå, kan ikke kommunisere følelsene sine. Jeg ville dratt til legen, håper på det beste Anonymous poster hash: c3fc5...cb3
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #5 Skrevet 18. februar 2015 Jeg drev en periode med selvskading. Var 1 - 1,5 år. Spesielt dunke hodet i gulvet. Holdt på i to/tre måneder. Jeg er helt normal jeg er viljesterk og STA da. Forstår du er bekymret og ville tatt det opp med HS men som sagt det finnes barn som er slik. Anonymous poster hash: db583...818
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #6 Skrevet 18. februar 2015 Nei det er ikke normalt. Dere burde kontakte HS umiddelbart Å hvorfor skal hun det? Så de kan tilkalle psykiater, gi babyen en diagnose og medisinere den kanskje? Det her er helt normalt i perioder. Mine har gjort nesten akkurat det samme da de har vært mellom 8 mnd - 1,5 år. Det gir seg. Anonymous poster hash: 85c3f...452
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #7 Skrevet 18. februar 2015 Tusen takk for svar! Godt å høre at det finnes flere som har opplevd dette. Alle barn er jo forskjellige så noen er kanskje mer ekstrem enn andre? Dette med mangel på språk gir jo mening. Håper det er noe så uskyldig som det! Må vel bare se det an litt. Blir det for ille får vi ta kontakt med helsestasjonen Anonymous poster hash: 51387...cec
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #8 Skrevet 18. februar 2015 Min holdt også på sånn i den alderen, og jeg husker jeg leste at det var normalt. Frustrasjon de ikke fikk uttrykt på annen måte. Nå viste det seg at barnet mitt har adhd da, men vet ikke om det er noen sammenheng. Anonymous poster hash: f4800...9a6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #9 Skrevet 18. februar 2015 Min gjorde også det. Var rundt ett år. Holdt på en stund, for da han begynte i Bhg hauset de andre barna han opp (de lo og syns det var gøy), så da gjorde han det mer for gøy. Ga seg etterhvert. Sønnen til ei venninne gjorde det samme. Begge er helt normale nå Anonymous poster hash: 26354...02e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #10 Skrevet 18. februar 2015 Min gjorde også dette en periode! Det er en liten fase 😊 Ingen grunn til å bli bekymret! Jeg ville vært mer bekymret for enkelte brukere som skremmer en mor med diagnoser! Anonymous poster hash: 18610...bc1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #11 Skrevet 18. februar 2015 Jenta mi gjorde også dette (klorte seg ikke til blods, men slo hodet i gulvet/veggen, slo seg selv i hodet etc), både når hun var frustrert og sint. Det ga seg etter hvert. Hun er i dag en ekstremt viljesterk toåring, og hun kan finne på å slå hendene i bordet/gulvet og legger seg alltid på gulvet og spreller med hele seg når hun er frustrert eller ikke får viljen (hun har IKKE sett noen av oss foreldre gjøre sånt i hvert fall, så vi vet ikke engang hvor hun har det fra!). Anonymous poster hash: 2a5f1...1fd
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #12 Skrevet 18. februar 2015 Min drev også på sånn. Gav seg etterhvert Lærte fort når jeg fikk barn at det er nye perioder HELE tiden, så er bare å følge med i svingene Anonymous poster hash: a4a43...bec
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #13 Skrevet 18. februar 2015 Mange babyer i den alderen kan reagere sånn når de ikke får det som de vil. Det går nok over med modning og språkutvikling. Anonymous poster hash: 7fe45...b45
amandine Skrevet 18. februar 2015 #14 Skrevet 18. februar 2015 (endret) Vi lo akkurat litt av det her hjemme, storebror som nå er 12 holdt på sånn da han var omtrent et år. I frustrasjon og i mangel på språk, tenker jeg, slo han hodet i veggen titt og ofte. Gikk konstant rundt med kul i panna til vi løste det med å flytte han til sofaen og gi ham en pute å dunke på:-) Det tipset kom forøvrig fra helsesøster, så jeg synes heller ikke helsestasjon var noe dumt tips. Endret 18. februar 2015 av amandine
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #15 Skrevet 18. februar 2015 Begge mine barn har dunket hodet i gulvet da de var små. Det varte til de fikk bedre språk og ingen av dem har tatt skade av det. Men det ser voldsomt ut, mine dunket mange ganger på rad, antagelig fordi han da fikk masse oppmerksomhet.. Anonymous poster hash: 792fa...ba0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #16 Skrevet 18. februar 2015 Tror ikke det er så unormalt altså. Min og begynte med det rundt den alderen, var også mye "sint". Nå er han 1,5 år og holder ikke på med det lenger. Men er det andre ting som bekymrer deg? Anonymous poster hash: 43dee...cc6
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #17 Skrevet 19. februar 2015 Nei det er ikke normalt. Dere burde kontakte HS umiddelbart😂😂😂🙈 Anonymous poster hash: 27074...261
Tonje-84 Skrevet 19. februar 2015 #18 Skrevet 19. februar 2015 Heh, jenta mi gjorde litt sånn en periode hun og. Men det er lenge siden nå, hun er 2,5 år. Men om hun ikke fikk det som hun ville slo hun seg selv i fjeset, bet seg i armen eller dunket hodet i gulvet. Hun var kanskje rundt ett år... Jeg bekymret meg ikke noe om dette, og hun sluttet med det like fort som hun begynte....
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #19 Skrevet 19. februar 2015 Det er faktisk ganske så normalt at mennesker uten språk blir fysiske mot seg selv eller andre. Det er ofte pga. enten frustrasjon eller sinne, eller for å få bekreftet sin egen eksistens. Anonymous poster hash: e264f...592
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #20 Skrevet 19. februar 2015 Min gjorde også det. Helsesøster sa det var helt normalt. Hun mente han ble frustrert over å ikke kunne uttrykke seg. Det stemte nok, for jo mer språk han fikk, jo mindre dunket han hodet. Idag er han en meget oppadgående og normal fireåring. Anonymous poster hash: f3eac...a8f
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #21 Skrevet 19. februar 2015 Nei det er ikke normalt. Dere burde kontakte HS umiddelbart Og som vanlig svarer du kun ut fra dine egne erfaringer. Som du ser av de andre svarene, så er det slett ikke unormalt og det er ufint av deg å så ukritisk svare når du tydeligvis ikke vet hva du snakker om. Alt du oppnår er å gjøre hi mer urolig. Men det var kanskje hensikten? Anonymous poster hash: 7cf58...93a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2015 #22 Skrevet 19. februar 2015 Tusen takk for alle erfaringer dere har delt ! Det er ikke alltid så lett å forstå seg på disse små, og det skal ikke mye til før man ligger søvnløs å bekymrer seg for om noe er galt! Hadde sett for meg at jeg ville få mange negative tilbakemeldinger da jeg postet innlegget. Som med alle andre innlegg som legges ut her inne. Heldigvis var det kun denne sinte biltyven som ikke greide dy seg Takk for råd, erfaringer og betryggende ord til en bekymret mamma <3 Anonymous poster hash: 51387...cec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå