Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 Jeg har i mange år slitt med mye vondt, i muskler og ledd. Har øresus, depresjon og ellers dårlig form. Da jeg las symptomene på fibromyalgi, var det mye som stemte, og jeg kunne tenke meg å bli utredet (helst for å utelukke). Hvordan gjøres det? Anonymous poster hash: 218b8...169
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 Det lurer jeg også på. Anonymous poster hash: 308a4...d11
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 Røntgen, MR, revmatolog, organscanning Anonymous poster hash: 5e538...6b8
klg,2 boys now:) Skrevet 18. februar 2015 #4 Skrevet 18. februar 2015 I følge svigermor så kan fastlegen sette den🙈 Men det er nok en nevrolog som setter denne diagnosen,vanligvis har jeg forstått.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #5 Skrevet 18. februar 2015 Fastlegen henviser til revmatolog. Anonymous poster hash: 10dd9...776
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #6 Skrevet 18. februar 2015 Dog prioriteres sykdommen sjelden på revmatologiske avdelinger og det ender ofte med en konsultasjon hvor revmatologen ber om videre oppfølging hos fastlege. Det er jo sjelden noen effektiv behandling bortsett fra trening, kognitiv atferdsterapi, oppfølging av psykolog, fysioterapeut, erenæringsfysiolog og oppfølging mtp bruk av smertestillende (viktig å lære seg andre metoder å håndtere smertene på fremfor bruk av svake/sterke opioider). Anonymous poster hash: 10dd9...776
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #7 Skrevet 18. februar 2015 Anonymous poster hash: 218b8...169
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #8 Skrevet 18. februar 2015 Takk for svar alle sammen!😊 Om dette er tilfelle her, så høres det faktisk veldig greit ut med den behandlingen du nevner, har vært hos vanlig fysioterapeut mot nakkevondt, uten særlig bedring. Må man da betale for alle disse, eller er det frikort ordning? Er desperat etter hjelp, spesielt på morgenen er alt bare vondt og det passer så dårlig med barn som skal i barnehage og med en baby😔 Anonymous poster hash: 218b8...169
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #9 Skrevet 22. februar 2015 Antar man kan bli henvist fra fastlege til ernæringsfysiolog, psykolog og fysioterapeut (kanskje prøve de med videreutdanning som manuellterapeuter etc?). Finnes også fysioterapeuter med psykomotorisk videreutdanning-kanskje de er verdt å prøve. Anonymous poster hash: 10dd9...776
Cat.68 Skrevet 22. februar 2015 #10 Skrevet 22. februar 2015 Jeg ble henvist til nevrolog. Det var han som stilte diagnosen etter mange nevrologiske tester. Jeg blir fulgt opp av revmatolog da jeg også har bekhtrev og Sekundær Sjøgren. Har ikke oppfattelse at revmatologer nedprioriterer fibromyalgi??
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2015 #11 Skrevet 22. februar 2015 Begynn hos fastlegen. Jeg har tatt et hav med blodprøver, vært på psykisk utredning da legen trodde jeg var utbrent, nevrolog, tatt ryggmargsprøve, MR av hode og nakke rygg før jeg tilslutt ble henvist til 2 forskjellige revmatologer som begge uavhengig av hverandre satte diagnosen. Uansett så betyr ikke diagnosen så veldig mye for meg, det er en forklarende knagg jeg kan velge og fortelle andre, begrensningene sykdommen gir meg må jeg lære å akseptere og leve med resten av livet uansett hva Per, Pål og Kari tror de vet og mener om meg eller min diagnose. Anonymous poster hash: 21d9a...5ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå