Gå til innhold

Hvordan ta dette med en 2,5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusen vår blir avlivet i dag pga sykdom, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det til sønnen min.

Han er så veldig veldig glad i pus.

Jeg synes det kanskje er litt tidlig med en skikkelig dødenprat- Eller?

Anonymous poster hash: 61441...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å si til en toåring at noen er død. Selv om han ikke forstår begrepet til fulle, så ikke lur ham og si noe annet. 

Anonymous poster hash: fb491...e59
Skrevet

kan jo se om han spør etter han først,hvis han gjør det kan du si at katten er død og er i himmelen i dyreriket og kommer ikke mer,hadde ikke forklart han alt

Skrevet

Si at pus var så syk at den døde. Så svarer du på spørsmål ungen din kommer med. En så liten unge skjønner ikke døden, så kommer nok til å gå bra:)

Anonymous poster hash: 581c6...d9a

Skrevet

kan jo se om han spør etter han først,hvis han gjør det kan du si at katten er død og er i himmelen i dyreriket og kommer ikke mer,hadde ikke forklart han alt

Jeg ville ikke ha begynt å snakke om himmelen, det vil være minst like forvirrende for et lite barn som begrepet "død". Jeg ville sagt at det å være død vil si at katten ligger helt stille, den puster ikke og spiser ikke, og den kommer ikke til å kunne gjøre det igjen. Og så ville jeg ha sagt at når man dør blir man lagt i jorda. Der blir man til jord som det kan vokse blomster i (eller epletrær eller jordbær for den saks skyld - bruk noe barnet liker). 

Anonymous poster hash: fb491...e59

Skrevet

Jeg ville forklart i forkant for å kunne ta farvel. Sagt at pus skal reise fra dere, han er veldig syk og har så vondt at han ikke kan leve lenger. Fotklart at han ikke kommer tilbake igjen. Tatt farvel med pusen før den blir avlivet.

Anonymous poster hash: fb165...a6e

Skrevet

Har dere noen i familien som er døde som ungen husker? Si i så fall at pus er hos dem.

Ellers - pus var syk og hadde det så vondt. Nå er han død og har det veldig bra!

Anonymous poster hash: b874b...080
Skrevet

Har dere noen i familien som er døde som ungen husker? Si i så fall at pus er hos dem.

Ellers - pus var syk og hadde det så vondt. Nå er han død og har det veldig bra!

Anonymous poster hash: b874b...080

Litt usikker på denne formuleringen. Et barn kan da fort tenke død = frisk. De fleste har jo vært syk og hatt vondt, men de ønsker jo ikke å dø for at det skal bli bedre. Men skjønner budskapet ditt, bare stusset på formuleringen.

Anonymous poster hash: 10eea...df4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...