Gå til innhold

Isofix eller ikke isofix?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke hatt bil før nå, så har kun benyttet oss av bilseter som kan festes med belte sånn at det er enkelt når vi skal sitte på med noen. Nå har vi bil med isofix og trenger ett nytt sete til ett av barna. Er det tryggest med isofix eller ikke? Synes jeg har lest ett sted at det ikke var stor forskjell?

Tenker på å kjøpe en cybex suloultion, som vi har fra før av og som vi og barnet som sitter i den er veldig fornøyd med.

Anonymous poster hash: bc424...ec3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Isofix selvsagt, det er tryggest og enklest. 

Anonymous poster hash: 81287...783
Skrevet

Isofix er myyyye sikrere!!

D er enklere og d minsker faren for feilmontering.

Anonymous poster hash: a7fca...1d7

Skrevet

Det er akkurat like trygt når setet er festet riktig . Isofix regnes som tryggere fordi det er idiotsikkert. :-)

Anonymous poster hash: ffe96...647

Skrevet

Jeg synes det er veldig enket med den vi har nå, så det med enkeltheten det spiller ikke så stor rolle. Tryggheten spiller selvsagt en stor rolle, men er det så stor forskjell? Er det noen tester på nett som jeg kan lese?

Skrevet

Veldig greit med isofix på bletestol, for da står stolen fast når det ikke sitter barn i det.(kan fort bli et prosjektil ved bråbrems)

Anonymous poster hash: 96959...d6b
Skrevet

Isofix er myyyye sikrere!!

D er enklere og d minsker faren for feilmontering.

Anonymous poster hash: a7fca...1d7

Men hvordan vet du det? Jeg synes ikke det er noe vanskelig å feste med belte, så veldig mye enklere kan det ikke være. Jeg skulle gjerne sett en test ett eller annet sted. Jeg leter selvsagt..

Skrevet

Veldig greit med isofix på bletestol, for da står stolen fast når det ikke sitter barn i det.(kan fort bli et prosjektil ved bråbrems)

Men vi fester selvsagt stolene selv når barna kke er i de.

Skrevet

Jeg synes det er veldig enket med den vi har nå, så det med enkeltheten det spiller ikke så stor rolle. Tryggheten spiller selvsagt en stor rolle, men er det så stor forskjell? Er det noen tester på nett som jeg kan lese?

http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/_attachment/1175934?_ts=14641e7912e

Skrevet

Isofix blir etterhvert påbudt :-)

Anonymous poster hash: 30a7a...1d8

Skrevet

Vi har isofixfester i vår bil, men det er klin umulig å feste setene i de. Verken far i huset eller jeg fikk det til, så vi dro til en bilstolforhandler. Heller ikke de klarte å feste setene. Håpløst. Vi gav opp, og bruker kun beltene.

Anonymous poster hash: 52675...47c

Skrevet

På cybex solution er det ikke stor forskjell på resultatene på testen om du fester med isofox eller belte, så da velger du bare den du har lyst på.

Skrevet

http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/_attachment/1175934?_ts=14641e7912e

Ja, der ser det ut som om forskjellen ikke er særlig stor :-) 

Skrevet

På cybex solution er det ikke stor forskjell på resultatene på testen om du fester med isofox eller belte, så da velger du bare den du har lyst på.

Jeg har akkurat bestillt nå :-) 30% på lekmer !

Skrevet

På beltestoler ville jeg ikke vektlagt isofix eller ei, noe helt annet med bilstoler i andre vektklasser. Tror mange misforstår dette, at på en beltestol handler det om stolen er sikret når en kjører uten barnet i, enten med isofix eller bilbeltet. Har ikke med sikringen av barnet å gjøre, men de andre passasjerene.

Anonymous poster hash: 92b26...cb8
Skrevet

Villa valgt en isofix stol. De aller fleste isofixbeltestolene kan brukes uten isofix også. Iallefall våre cybex solution og britax kidfix.

Skrevet (endret)

Fordelen med isofix er at du slepp å feste setebeltet når ungen ikkje sit i setet.  Ulempa med isofix på beltestol er at det er bittelitt meir styrete å ta ut og inn.  Klikkar ikkje så lett på plass som eg skulle ynskje alltid.

-tryggleiken for barnet er den same med og utan isofix på beltestolen. 

På bakovervende sete reknar ein at isofix er tryggare, fordi det er mindre sjanse for feilmontering av setet.  Men isofix seta går berre opp til 18 kg, og resultatet kan difor bli at ungen vert snudd framovervendt tidlegare.

Endret av soleia
Skrevet

Tja, isofixseter får høyere score i krasjtester. De står jo mer stabilt i bilen i en krasj også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...