Gå til innhold

Kan jeg forsikre samboeren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt:

Hvis jeg dør, klarer samboeren min seg fint økonomisk.

Hvis han dør, kan jeg neppe beholde huset.

Jeg har lagt ned veldig mye arbeid i huset, og det er "uaktuelt" å måtte flytte pga økonomi. Han har flere barn som skal arve ham (og vi har ingen felles), så jeg får ikke noe sånn sett, for han har ingen verdier utover sin del av huset.

Vi har tidligere pratet om livsforsikring som et alternativ. Utfordringen er at han er a) håpløs på å fikse sånt og B) ikke spesielt god til å betale for seg.

Er det noen som vet om jeg kan tegne forsikring på ham, som jeg selv da er ansvarlig for å betale? Det gjør jeg nemlig gladelig, så lenge jeg da vet at jeg ikke vil miste huset også dersom jeg skulle miste ham.

Jeg klarer ikke å finne noe om dette på nettet, annet enn kryssforsikring, hvor begge forsikrer hverandre. Men han trenger som sagt ikke å forsikre meg.

Takknemlig for svar! :)

Anonymous poster hash: 20cf6...6a3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke tegne livsforsikring på ham uten hans samtykke, nei! 

Anonymous poster hash: 03acf...f20
Skrevet

Mener ikke uten hans samtykke. Det ville jo vært... spesielt?

Mener om jeg kan tegne forsikring på ham, og at det da er jeg som er ansvarlig for å betale for den. 

Jeg regner jo ikke akkurat med at han vil nekte meg det, så lenge jeg lover pent å ikke drepe ham for pengene ;)

Skrevet

Mener ikke uten hans samtykke. Det ville jo vært... spesielt?

Mener om jeg kan tegne forsikring på ham, og at det da er jeg som er ansvarlig for å betale for den. 

Jeg regner jo ikke akkurat med at han vil nekte meg det, så lenge jeg lover pent å ikke drepe ham for pengene ;)

Det er han som må tegne livsforsikring på seg selv, men du kan selvsagt skaffe og fyle ut papirer, slik at han bare må bidra med underskrift. Og så kan dere jo gjøre en avtale om at det er du som skal sørge for å betale den. Det går ikke an å tegne livsforsikring på andre mennesker, kun på seg selv. 

Skrevet

Takk for svar.

Men hvordan vet jeg at det er jeg som får pengene da, hvis det skjer noe med ham? 

Skrevet

Takk for svar.

Men hvordan vet jeg at det er jeg som får pengene da, hvis det skjer noe med ham? 

Det må spesifiseres i papirene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...