MamaLadyBug Skrevet 18. februar 2015 #1 Skrevet 18. februar 2015 (endret) Venter mitt 3. barn om en måned og det betyr ammeforsøk nr. 3. Fikk det ikke til med de 2 første. Trodde jeg gjorde alt riktig den gang men ser nå i ettertid at ikke alt var riktig og at det nok helt sikkert var andre ting jeg kunne ha prøvd/gjort. Så.. noen som har noen hete stalltips for superproduksjon her?? Spise, drikke, generelle rutiner eller andre ting? Jeg vil så gjerne klare det!! Endret 18. februar 2015 av MamaLadyBug
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #2 Skrevet 18. februar 2015 Hva var det som gjorde at du ikke fikk det til sist? Hvor langt kom du i "prøvingen"? mine beste råd er: +forbered brystvortene! mange syns amming er skitvondt i starten, det er rett og slett fordi brystvortene trenger å herdes. gni, klyp og dra i dem.. dette er en fin pappajobb, litt opphisselse inni bildet så tåler du litt mer også, jo nærmere fødsel jo hardere behandling. Babyer kan suge skikkelig hardt, bare tenk på kraften som må til for å nappe ut en tutt når de sutter ivrig +Sitt/ligg godt,, slapp av og drikk mye... tenk litt på hvordan kvinner for 100 år siden gjorde det etter fødsel, de gjorde ingenting annet enn å ligge i sengen, hvile og amme de første ukene. De hadde nok ikke noe annet valg enn å amme barna sine da veien til butikken med tåteflaskene knapt var oppfunnet. Mange steiler nok når de leser dette, men alt barselbesøk og smokker og ønsker om å gjøre ditt og datt de første ukene er nok for veldig mange med å ødelegge starten på ammingen. +legg barnet til brystet så ofte det vil. En ivrig unge kan fint ammes 30 ganger i døgnet. (ja jeg snakker av erfaring) ikke start med smokk før ammingen er i gang, har barnet et stort sugebehov er det brystet det vil ha. +ta allerede nå kontakt med en ammehjelper, nå har du mulighet til å finne en du liker og som kan rettlede deg allerede fra starten.En som kan komme innom deg hjemme er det ideele. Å komme drassende med en hylende baby på helsestasjonen er ikke særlig avslappende for noen, og tviler på om du klarer å slappe av og ta inn over deg rådene fra helsesøster i en slik situasjon Selvfølgelig kan det hende noen av rådene blir feil for deg da jeg ikke vet hvilke problemer du hadde med de to første, men ønsker deg lykke til med både fødsel og amming og håper det går bedre denne gang. Amming er en fantastisk opplevelse i seg selv, som alle burde få glede av Anonymous poster hash: 724da...1c1
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #3 Skrevet 18. februar 2015 Ta til deg alt du får av tips på sykehuset, sier du at du vil få til ammingen er de som regel veldig flinke til å veilede godt Legg til ofte, senk skuldrene, er det best å ligge å amme så gjør du det, finn det som passer best for deg. Noen har litt treg utdriving, da kan du stimulere selv(håndmelke i gang) før du legger til barnet, eller få resept på syntocinon nesepray.. Dropp flaske, for finner de ut at det er måter å få ut masse melk på, vil de ofte bare ha det. Det kreves mer jobb fra ungen ved amming. Drikk masse vann, få i deg nok mat. La bittelitt melk ligge igjen på brystvorten etter amming og lufttørk masse. Og ikke bli for kald på brystene, det kan gjøre vondt. Det jeg kom på i farten. Lykke til Anonymous poster hash: 0cfe5...08e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #4 Skrevet 18. februar 2015 Ikke stress så innmari med det. Jeg følte all masingen fra de på sykehuste ødela mye, de kom inn hver time og spurte om jeg hadde ammet, dro i puppen min og var veldig slitsomme. Jeg ble superstresset og til slutt førte det jo til at produksjonen stoppet helt opp. Så ikke tenk så mye på det, bare finn en god stilling og slapp av mens du ammer og få nok søvn, det er når du sover du produserer mest melk. Anonymous poster hash: dafd0...c0e
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #5 Skrevet 18. februar 2015 For meg har alkoholfri øl vært bra for produksjonen. Merker effekten etter to dager med én alkoholfri carlsberg hver dag Anonymous poster hash: a2cf1...2a8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #6 Skrevet 18. februar 2015 Jeg ammet mitt første barn og hadde lite problemer med ammingen, var innlagt på barselavdelinga etter fødsel og fikk god hjelp fra de på sykehuset i starten. Husker det jeg syns var vanskeligst var å få babyen til å få riktig tak da, så de hjalp meg å få han festet til puppen hver gang. Så ikke vær redd for å be om råd og hjelp fra de som jobber der, det er derfor de er der. Denne gangen tenkte jeg at amminga ville gå lekende lett siden det gikk så bra første gang, men det har vært ganske utfordrende i starten, men nå har jeg omsider fått det til. Merket jeg sammenliknet denne babyen veldig med min første og hadde nok litt høye forventninger til amminga. Da han kom ut å ble lagt til brystet så klarte han ikke å ta tak, kjente jeg ble stressa og da ble det bare verre! Han kavet etter puppen, men klarte ikke ta tak. Så tenkte jeg bare at jeg skulle slappe helt av og roe det ned, og da ble han roligere og, og plutselig sugde han. Det tar i gjennomsnitt 72 timer før melkeproduksjonen kommer igang, og disse tre døgnene er veldig tøffe! Etter hvert begynner babyen å bli sulten og det er så lite råmelk som kommer så da blir det en del gråt og MYE amming. Babyen suger også ekstra hardt disse dagene for å prøve å få ut mer melk. Jeg ble utrolig sår på brystvortene disse dagene, blødde faktisk! Hylte hver gang jeg la han til brystet og måtte puste meg gjennom amminga som jeg pustet meg gjennom riene! Tenkte at dette er verre enn selve fødselen! Klarte utrolig nok å holde ut, og da melka kom etter tre døgn så begynte brystene å bli herda og, så de tålte mer. Fikk veiledning på dag 2 av en jordmor på sykehuset, hun sa at det er viktig at mest mulig av "det brune" på brystene kommer inn i babyens munn når du legger den til. IKKE la babyen suge bare på brystvortene, da blir man veldig sår! Så når du legger babyen til, la den gråte litt først så den gaper alt den kan, så bruker du venstre hånd til å klemme sammen venstre pupp, mens høyre hånd holder du under babyens hodet. Når den gaper høyt dytter du babyens hodet mot brystet ganske hardt så mye av det brune kommer inn i munnen. Da jeg gjorde dette forsvant sårheten. Den første uka klarte jeg ikke å ha klær på overkroppen fordi det var så vondt, smurte med purelan og morsmelk etter hver amming, lot det lufttørke og gikk rett og slett med brystene på tørk her hjemme.. Viktig å ikke bli kald for å unngå brystbetennelse, så ha det varmt inne. Ullinnlegg er lurt å bruke døgnet rundt. Vet ikke hva som har vært utfordrende for deg med amminga, men de viktigste rådene er: ikke stress, riktig teknikk (mye brunt av brystet inn i munnen), ammepute er gull verdt for å slappe av, og når du skal løsne babyen fra puppen så legg lillefingeren i munnviken til babyen for å løsne vakumet så ikke den drar seg av brystvorten for da blir det mer sårt! Nå går ammingen fint her, håper du får det til du og! Lykke til Anonymous poster hash: 7bb3e...3ca
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #7 Skrevet 18. februar 2015 Hva var problemet de to første gangene da? Mitt beste råd er å ta imot all hjelp du kan få på sykehuset. Og amming er ofte hard jobbing. Har endel venninner som har gitt opp for det tar for mye tid. Har ammet alle mine 5, men til tider satt jeg med puppen ute konstant. Slitsomt, men nødvendig for å få god produksjon. Huks å la brystvortene luft tørke etter hver amming. Anonymous poster hash: 17662...772
MamaLadyBug Skrevet 18. februar 2015 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2015 Tusen takk for fine tips! Jeg har prøvd mye av det dere sier men jeg tror nok det hele bunner ut i at jeg var usikker etter hjemkomst og var for kjapp til å gi erstatning. Jeg ville jo amme men jeg ville ikke at barna skulle være sultne. Jeg ga opp da de naturlig nok heller ville ha flaske enn pupp. Jeg fikk liksom aldri til noe rutine og ga meg aldri hen til å få etablert ammingen. I tillegg til dette så hjalp det nok ikke på produksjonen at jeg spiste for lite og drakk bare brus. Jeg vil så gjerne få det til denne siste gangen!! Jeg må bare få meg selv til å forstå at det tar tid og at man må satse helveis og ikke halvveis og da er det godt å ha konkrete tips å bruke. Jeg VET jo at det tar tid og at man må amme, amme, amme! Jeg gjorde jo det men ga opp da det aldri så ut til å være nok. Så denne gangen vil jeg suge til meg alt av gode råd og tips ift amming og mat, drikke, rutiner og alt annet som kan hjelpe slik at jeg jeg vet jeg gjør alt og ikke bare tror jeg gjør det.
bompitrollet Skrevet 18. februar 2015 #9 Skrevet 18. februar 2015 Stol på deg selv og tenk at dette er noe du skal klare! Det kan være vanskelig å forstå at den lille mengden barnet får i seg, faktisk er nok. magesekken til en nyfødt er knøttliten, så med god kratfig råmelk er det ikke mange dråpene som skal til. Når melkeproduksjonen er kommet i gang, lær deg å se at barnet svelger, og følg med at det er godt med våte bleier
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #10 Skrevet 18. februar 2015 Mitt beste tips er å få en baby som klarer å suge godt selv :-p Jeg sleit mye første gang med en baby som ikke fikk tak i det hele tatt, andremann sugde seg fast fra første gang jeg la han til og det var ikke bare fordi jeg kunne teknikken. Ellers så er du inne på det viktigste selv, det å inne bli for utålmodig. Det er normalt at det tar noen dager før melka kommer og i den perioden må du amme mye. Anonymous poster hash: a3f5f...c11
petitt Skrevet 18. februar 2015 #11 Skrevet 18. februar 2015 Tusen takk for fine tips! Jeg har prøvd mye av det dere sier men jeg tror nok det hele bunner ut i at jeg var usikker etter hjemkomst og var for kjapp til å gi erstatning. Jeg ville jo amme men jeg ville ikke at barna skulle være sultne. Jeg ga opp da de naturlig nok heller ville ha flaske enn pupp. Jeg fikk liksom aldri til noe rutine og ga meg aldri hen til å få etablert ammingen. I tillegg til dette så hjalp det nok ikke på produksjonen at jeg spiste for lite og drakk bare brus. Jeg vil så gjerne få det til denne siste gangen!! Jeg må bare få meg selv til å forstå at det tar tid og at man må satse helveis og ikke halvveis og da er det godt å ha konkrete tips å bruke. Jeg VET jo at det tar tid og at man må amme, amme, amme! Jeg gjorde jo det men ga opp da det aldri så ut til å være nok. Så denne gangen vil jeg suge til meg alt av gode råd og tips ift amming og mat, drikke, rutiner og alt annet som kan hjelpe slik at jeg jeg vet jeg gjør alt og ikke bare tror jeg gjør det. Akkurat slik det var for meg sist, jeg var så redd for at han var sulten, at det ikke var nok melk og gikk for fort til erstatning. Så jeg leser i tråden din for tips nå til min neste som kommer i sommer
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #12 Skrevet 18. februar 2015 Mitt tips er å holde ut! Det tok 4-5 dager før jeg fikk melk, men det var så lite at ungen hang omtrent i puppen dagen lang. Hvertfall 20 minutt hver time. Så hold ut! Smerten er forbigående, men du kan forebygge mye med purelan, riktig teknikk og lufttørking Ikke planlegg så voldtsomt med besøk o.l. de første ukene.. Det er lov å si til omgangskretsen at dere vil være i fred Og hvis du blir helt utslitt, ikke orker mer, så kanskje ungen vil roe seg med litt vann på flaske så du får litt fred. Lykke til! Anonymous poster hash: 910a2...2c8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2015 #13 Skrevet 18. februar 2015 jeg slet veldig med tilkoblingen, og måtte pumpe annenhver time i ca 2,5 uker samtidig som vi øvde masse... Ga ungen det jeg pumpa ut med sånn calmaflaske fra medela (tyngre å suge fra enn vanlig flaske). Etterhvert fikk vi til at bebbisen fikk ordentlig tak da jeg brukte ammeskjold (brystvortene mine struttet ikke), og da slappet jeg av og tenkte at nå får vi hvertfall til. Etter noen dager gikk det plutselig uten skjold også 😊 I ettertid ser jeg at jeg ikke var tålmodig nok til å vente til bebbis gapte ordentlig høyt, og dermed fikk han heller ikke godt tak. Og jeg syntes det var vanskelig å koordinere akkurat når bebbis gapte høyt samtidig som jeg måtte løfte og forme/spisse brystet (store bryst) -rett og slett jeg som måtte øve masse før jeg endelig fikk det til 😉 Anonymous poster hash: 231d5...248
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå