Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Jeg må ta abort når jeg er i ca uke 15. Er det håp om å få gjort det kirurgisk eller må man ta medisinsk abort? Anonymous poster hash: 97b6b...a46
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Er barnet syk og ikke levedyktig siden du må ta abort så sent? Det er nok medisinsk du må utføre da, er jo et foster! Anonymous poster hash: c18cc...d17
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Tror du kan ta det kirurgisk ved 15 uker. Men ring og hør. Anonymous poster hash: 11d6a...3ee
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Nå må dere prøve å holde tråden fin!! Ingen har noe med HVORFOR!! Anonymous poster hash: f3e62...f6f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 Og ved kirurgisk abort er det ikke et foster, mener du? Grunnen er uviktig, fakta er at det skal skje og at jeg ønsker å slippe å 'føde'. Fint hvis de som svarer vet at det de sier stemmer og ikke bare tror og synser. Takk. Hi Anonymous poster hash: 97b6b...a46
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 Jeg er rimelig sikker på det er medisinsk så sent. Når man tar abort så sent så er det ikke et enkelt valg, så folk burde ikke tro eller synes noe som helst! Håper det går bra med deg:) Anonymous poster hash: 7e3ab...875
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Grensa går på uke 12 ca (noen dager +) . Det blir en slags altfor tidlig fødsel. Du får tabletter for å åpne livmorhalsen først og dagen etter settes det i gang en fødsel. Du vil oppleve noe som ligner rier, "fordelen" er at du får så mye smertestillende de du ønsker bortsett fra epidural. Ikke noe håp om kirurgisk dessverre. Anonymous poster hash: 0e0c1...0be
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig. Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det. Hi Anonymous poster hash: 97b6b...a46
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 Og ved kirurgisk abort er det ikke et foster, mener du? Grunnen er uviktig, fakta er at det skal skje og at jeg ønsker å slippe å 'føde'. Fint hvis de som svarer vet at det de sier stemmer og ikke bare tror og synser. Takk. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 jo det er like mye foster ved kirurgisk derfor mener jeg å ha lest at det må utføres medisinsk! Synes forøvrig det blir feil å spørre om dette inne på et forum som dette når inntrykket du gir i svaret er at dette bare handler om uønsket graviditet. Beklager hvis dårleg tar feil! Anonymous poster hash: c18cc...d17
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Siden du er så langt på vei får du gjøre dette på sykehuset. Du får en pille og noen timer senere får du en til. Så vil fødselen starte (det er i realiteten en fødsel- du får riestimulerende) og forsteret støtes ut. Du vil blø en del i noen uker etterpå, som ved en vanlig fødsel/eller en kirurgisk abordt/SM/MA Anonymous poster hash: f88b4...627
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig. Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da? Anonymous poster hash: c18cc...d17
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig. Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da? Anonymous poster hash: c18cc...d17 La det nå være. Vi har INGEN krav på å få vite noe som helst. Anonymous poster hash: f88b4...627
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig. Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da?Anonymous poster hash: c18cc...d17 Jeg forventer at man svarer på spørsmålet og ikke graver i årsaken da det ikke har noen betydning for fakta som er at det blir en senabort. Og hvor ellers er det bedre å spør enn et sted hvor det er mange med erfaring både fra fullførte og avbrutte (uansett årsak) svangerskap. Da får jeg bare belage meg på medisinsk. Har gjort det en gang før i uke 12 (da var det en ma) og håpet at jeg slapp det denne gangen. Takk til dere som svarte på spørsmålet mitt. Hi Anonymous poster hash: 97b6b...a46
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #14 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig.Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det.HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da?Anonymous poster hash: c18cc...d17 La det nå være. Vi har INGEN krav på å få vite noe som helst. Anonymous poster hash: f88b4...627 det vet jeg, men man stiller selvsagt sprøsmål om det, noe annet hadde vært rart. Full forståelse hvis hi ikke ønsker å svare på det, men hun går rett i angrepspoaisjon! Anonymous poster hash: c18cc...d17
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #15 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig. Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da?Anonymous poster hash: c18cc...d17 Jeg forventer at man svarer på spørsmålet og ikke graver i årsaken da det ikke har noen betydning for fakta som er at det blir en senabort. Og hvor ellers er det bedre å spør enn et sted hvor det er mange med erfaring både fra fullførte og avbrutte (uansett årsak) svangerskap. Da får jeg bare belage meg på medisinsk. Har gjort det en gang før i uke 12 (da var det en ma) og håpet at jeg slapp det denne gangen. Takk til dere som svarte på spørsmålet mitt. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 jeg graver ikke, jeg stiller deg et ærlig spørsmål og da kan du svare på en helt ok måte tilbake, da respekteres det! Lykke til! Anonymous poster hash: c18cc...d17
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #16 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig.Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det.HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da?Anonymous poster hash: c18cc...d17 La det nå være. Vi har INGEN krav på å få vite noe som helst. Anonymous poster hash: f88b4...627 det vet jeg, men man stiller selvsagt sprøsmål om det, noe annet hadde vært rart. Full forståelse hvis hi ikke ønsker å svare på det, men hun går rett i angrepspoaisjon!Anonymous poster hash: c18cc...d17 Tror du hun har d lett da?? Skjønner ikke hvordan folk får seg til å spørre en gang når noe er SÅ privat!! Utrolig frekt, og IKKE normalt!! (normalt å lure, men ikke å gå til d skritt å faktisk spørre!") Hadde vært utrolig fint om folk her KLARTE å holde seg til tema EN gang!! Har ikke noe informativt å komme med, HI, men håper d går greit med deg! Anonymous poster hash: f3e62...f6f
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #17 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig. Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da?Anonymous poster hash: c18cc...d17 Jeg forventer at man svarer på spørsmålet og ikke graver i årsaken da det ikke har noen betydning for fakta som er at det blir en senabort. Og hvor ellers er det bedre å spør enn et sted hvor det er mange med erfaring både fra fullførte og avbrutte (uansett årsak) svangerskap. Da får jeg bare belage meg på medisinsk. Har gjort det en gang før i uke 12 (da var det en ma) og håpet at jeg slapp det denne gangen. Takk til dere som svarte på spørsmålet mitt. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 jeg graver ikke, jeg stiller deg et ærlig spørsmål og da kan du svare på en helt ok måte tilbake, da respekteres det! Lykke til!Anonymous poster hash: c18cc...d17 Og jeg lurer på hvorfor du føler at du har noe med årsaken til en så alvorlig avgjørelse? Om jeg mente at det var relevant for saken hadde jeg skrevet det i hi. Og etter hva jeg ser er det bare du som stiller det personlige spørsmålet. Så da spør jeg igjen om hvorfor du mener at du trenger å vite det? Hi Anonymous poster hash: 97b6b...a46
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #18 Skrevet 17. februar 2015 Jeg sikter til #2 i svaret over, og ikke til dere som svarer ordentlig. Jeg skal snakke med lege på fredag, men håper at noen vet det før det. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 så jeg svarer ikke ordentlig siden jeg stiller spørsmål om en som tar abort så sent som uke 15?! Hva forventer du av svar ved å skrive et slik innlegg på et forum som dette da?Anonymous poster hash: c18cc...d17 Jeg forventer at man svarer på spørsmålet og ikke graver i årsaken da det ikke har noen betydning for fakta som er at det blir en senabort. Og hvor ellers er det bedre å spør enn et sted hvor det er mange med erfaring både fra fullførte og avbrutte (uansett årsak) svangerskap. Da får jeg bare belage meg på medisinsk. Har gjort det en gang før i uke 12 (da var det en ma) og håpet at jeg slapp det denne gangen. Takk til dere som svarte på spørsmålet mitt. HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 jeg graver ikke, jeg stiller deg et ærlig spørsmål og da kan du svare på en helt ok måte tilbake, da respekteres det! Lykke til!Anonymous poster hash: c18cc...d17 Og jeg lurer på hvorfor du føler at du har noe med årsaken til en så alvorlig avgjørelse? Om jeg mente at det var relevant for saken hadde jeg skrevet det i hi. Og etter hva jeg ser er det bare du som stiller det personlige spørsmålet. Så da spør jeg igjen om hvorfor du mener at du trenger å vite det? HiAnonymous poster hash: 97b6b...a46 det var et enkelt spørsmål som jeg lurte på siden abort så sent er for meg utenkelig hvis barnet er levedyktig, og det er ikke første gang at lignende spørsmål er stilt her inne, også da blir det stilig spørsmål. men du har din fulle rett til å la være å svare og som jeg sier så respekter jeg det! Lykke til Anonymous poster hash: c18cc...d17
Sint naken biltyv Skrevet 17. februar 2015 #19 Skrevet 17. februar 2015 Du må ta medisinsk abort. Grensa går på 9 uker men noen ganger kan man få lov til uke 12. Men etter det er det kun medisinsk.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #20 Skrevet 17. februar 2015 Mine tvillinger døde av seg selv i magen i uke 15-16. Jeg måtte ta medisinsk abort, kirurgisk abort var ikke et alternativ engang. Det stemmer det biltyven sier. Lykke til ❤️ Anonymous poster hash: d77ab...36b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #21 Skrevet 17. februar 2015 Søsteren min hadde en ma som ble oppdaget i uke 16, fosteret hadde da vært død i 2-3 uker. Hun måtte ta medisinsk abort, men hun hadde rester igjen, fikk en betennelse og endte med utskrapning i tillegg. Anonymous poster hash: e5199...751
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #22 Skrevet 17. februar 2015 Da jeg måtte ta abort i uke 14 pga. store og alvorlige misdannelser hos fosteret, ble det gjort slik: Vi måtte ned på sykehuset, søke om og samtykke til abort, og deretter vente på å få snakke med abortnemnda, som stilte oss mange kritiske spm. til tross for at abort ble anbefalt av legen. Vi fikk det innvilget der og da, og fikk umiddelbart en stor tablett so m jeg måtte svelge der og da. Den tabletten skulle stoppe utviklingen til fosteret. Morgenen etterpå fikk jeg to tabletter i skjeden og to jeg måtte svelge. Gjentok dette n gang til, og "fødte" et lite foster i 12-tiden samme formiddag. Det gikk fort og jeg fikk mye morfin. Men måtte bli ei natt, for jeg måtte vente på utskraping av rester fra morkaka. Lykke til! Anonymous poster hash: 75f7b...bf7
Mamma_til_2 Skrevet 17. februar 2015 #23 Skrevet 17. februar 2015 Send en pm om du vill, jeg vet hvordan det gjøres og vill ikke dømme deg, men gidder ikke skrive det her.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #24 Skrevet 17. februar 2015 Hei, jeg vet hvordan det gjøres. Etter uke 13 har du ingen alternativt anne enn å ta medisink abort. Du får en tablett, mifegyne, som stopper utviklingen av svangerskapet.. (i mange tilfeller hvertfall, i flere tilfeller, og særlig når fosteret er så stort, vil det likevel overleve...) Tabletten gjør også at du modner cervix noe (livmorhalsen) og gjør det lettere for tablettene du får senere (cytotec) å fungere. Etter 24 timer får du komme inn på sykehuset (noen får også overnatte på sykehuset og begynne prosessen allerede etter 12 timer, men det er anbefalt å vente et døgn....) så får du cytotec. Det er litt forskjellige regimer veden over på hvordan tablettene administreres ved senaborter, noen får først cytotec vaginalt, og så cytotec oralt. Man KAN også kun få tablettene kun vaginalt. Virkningen er den samme, de setter i gang sammentrekninger av livmoren din (rier) og kan være veldig smertefullt. Spesielt om du ikke har født. Virkingen er bevist å være noe bedre ved vaginal innsetning kontra oral. Men dersom de ikke fungerer vaginalt vil du etterhvert kun bli tilbudt orale tabletter. Det vil blit gitt nye doser ca hver fjerde time helt til du har abortert. En sykepleier er påtvunget å forsikre seg om at fosteret er kommet ut, og du må blø avtagende før du får reise hjem. Det kan ta alt fra 6-8 timer til et par døgn. Det skal og vil komme veldig mye koalulert blod (store blodklumper) og morkakerester ut, og det er viktig at alt kommer ut, så du slipepr infeksjonsfare. Fosteret og restene vil bli samlet i et bekken, så det ikke havner rett i do (du vil vanligvis bli gitt råd om å sitte å presse på toalettet, da dette gjør det enkelrere for deg å kvittere...) Hvis du har ekstreme smerter vil du ligge i en seng. Og du kan få morfin-preparater (ketorax) i sprøyteform hvis det blir ille. Dette kan gjøre deg sløv, og noen kaster opp, men det letter på smertene. Ellers vil du uansett få mye "vanlig" smertestillende. Hvis du insisterer, kan du få se fosteret. Fosteret vil bli håndtert med verdighet og vil blir gravlagt anoynmt på en kirkegård på linje med alle fostre over 12 uker. Du vil få tilbud om å sjekke at alt er ute før du får reise hjem (ved UL).. Ved store rester igjen kan du måtte gå igjennom en ustskrapning. Du vil nomalt kunne bli gravid igjen veldig raskt etter aborten. Lykke til. Anonymous poster hash: 9d641...5b7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #25 Skrevet 17. februar 2015 Hei, jeg vet hvordan det gjøres. Etter uke 13 har du ingen alternativt anne enn å ta medisink abort. Du får en tablett, mifegyne, som stopper utviklingen av svangerskapet.. (i mange tilfeller hvertfall, i flere tilfeller, og særlig når fosteret er så stort, vil det likevel overleve...) Tabletten gjør også at du modner cervix noe (livmorhalsen) og gjør det lettere for tablettene du får senere (cytotec) å fungere. Etter 24 timer får du komme inn på sykehuset (noen får også overnatte på sykehuset og begynne prosessen allerede etter 12 timer, men det er anbefalt å vente et døgn....) så får du cytotec. Det er litt forskjellige regimer veden over på hvordan tablettene administreres ved senaborter, noen får først cytotec vaginalt, og så cytotec oralt. Man KAN også kun få tablettene kun vaginalt. Virkningen er den samme, de setter i gang sammentrekninger av livmoren din (rier) og kan være veldig smertefullt. Spesielt om du ikke har født. Virkingen er bevist å være noe bedre ved vaginal innsetning kontra oral. Men dersom de ikke fungerer vaginalt vil du etterhvert kun bli tilbudt orale tabletter. Det vil blit gitt nye doser ca hver fjerde time helt til du har abortert. En sykepleier er påtvunget å forsikre seg om at fosteret er kommet ut, og du må blø avtagende før du får reise hjem. Det kan ta alt fra 6-8 timer til et par døgn. Det skal og vil komme veldig mye koalulert blod (store blodklumper) og morkakerester ut, og det er viktig at alt kommer ut, så du slipepr infeksjonsfare. Fosteret og restene vil bli samlet i et bekken, så det ikke havner rett i do (du vil vanligvis bli gitt råd om å sitte å presse på toalettet, da dette gjør det enkelrere for deg å kvittere...) Hvis du har ekstreme smerter vil du ligge i en seng. Og du kan få morfin-preparater (ketorax) i sprøyteform hvis det blir ille. Dette kan gjøre deg sløv, og noen kaster opp, men det letter på smertene. Ellers vil du uansett få mye "vanlig" smertestillende. Hvis du insisterer, kan du få se fosteret. Fosteret vil bli håndtert med verdighet og vil blir gravlagt anoynmt på en kirkegård på linje med alle fostre over 12 uker. Du vil få tilbud om å sjekke at alt er ute før du får reise hjem (ved UL).. Ved store rester igjen kan du måtte gå igjennom en ustskrapning. Du vil nomalt kunne bli gravid igjen veldig raskt etter aborten. Lykke til. Anonymous poster hash: 9d641...5b7 Mange skrivefeil her.. Håper du forstod :-) gikk fort. Vil bare si at fosteret uansett ikke lever når det kommer ut ved denne alderen. Bare så det ikke kunne misforstås. Jeg anbefaler ingen å se fosteret. Anonymous poster hash: 9d641...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå