Gå til innhold

Samboer er redd for at han kan være steril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fyller 30 i år og han 29. Vi har vært sammen i 8 år. De siste 5 årene har vi vært veldig uforsiktige i den forstand at et barn var velkommet uten at vi gikk inn for å være prøvere. Dvs jeg har ikke hatt noe kontroll på når jeg har hatt eggløsning. Vi har praktisert hoppe av i svingen men noen ganger har han ikke hoppet av.

Det har da ikke blitt noe barn av dette noe som er greit men han bekymrer seg for dette. Nå er saken sånn at pga jobbbytte passer det dårlig for oss at jeg blir gravid 1-2 år fremover. Men han er stressa. Stressa for at han kan være steril. Finnes det en måte å sjekke dette ut på ved at han leverer prøver eller noe? Trenger jo ikke noe utredning siden vi ikke har vært aktive prøvere. Men noe som hadde roet sjelen hans.

Jeg har et barn på 10 år fra før men det betyr jo ikke at jeg er 100 % "frisk" kan jo være noe med meg å.

Eller det kan jo bare være at det ikke har klaffet siden vi ikke har gått aktivt inn for det.

Anonymous poster hash: 62962...bd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke husker feil så er det bare 25 % sjangse for klaff hver mnd for vanlige par som prøver aktivt. Så sånn sett så er det ikke direkte usannsynlig at det ikke har gådd når dere aktivt ikke har prøvd.

Har du regelmessige menstruasjoner? Sånn mtp aktiv prøving en gang i fremtiden?

Jeg skjønner at samboeren din er bekymret, men det trenger absolutt ikke være noe galt med ham! Men han kan jo sjekke det bare for å ha det gjort, det kan jo være greit. Han kan jo sikkert få gjort det via fastlege og sykehus, men i allefall kan dere jo ta det gjennom en privatklinikk? Fertilitetsklinikker kan ta sædprøve og dere trenger ikke starte full utredning med hele pakka.

Anonymous poster hash: 565e5...3c3

Skrevet

Om jeg ikke husker feil så er det bare 25 % sjangse for klaff hver mnd for vanlige par som prøver aktivt. Så sånn sett så er det ikke direkte usannsynlig at det ikke har gådd når dere aktivt ikke har prøvd.

Har du regelmessige menstruasjoner? Sånn mtp aktiv prøving en gang i fremtiden?

Jeg skjønner at samboeren din er bekymret, men det trenger absolutt ikke være noe galt med ham! Men han kan jo sjekke det bare for å ha det gjort, det kan jo være greit. Han kan jo sikkert få gjort det via fastlege og sykehus, men i allefall kan dere jo ta det gjennom en privatklinikk? Fertilitetsklinikker kan ta sædprøve og dere trenger ikke starte full utredning med hele pakka.

Anonymous poster hash: 565e5...3c3

Takk for svar ☺ jeg har regelmessige menstruasjoner ja. Men da får vi eventuelt ta det igjennom fastlegen.

H.i

Anonymous poster hash: 62962...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...