Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Barnet er 6 uker gammelt. Både vi som foreldre og andre venner og familie har nok gitt barnet mye oppmerksomhet fra fødselen av. Dette var et etterlengtet barn å barnet har blitt holdt å dullet med fra alle hold. Dette har resultert i at barnet ikke vil ligge alene under babygymmen f.eks og barnet ønsker helst å sovne i fanget. Hvordan avvende barnet dette? Jeg kan ikke gå rundt å underholde barnet konstant nå som far er tilbake i Nordsjøen å jeg er alene. Samtidig er det så sårt å høre barnet gråte sårt når det ligger litt alene. Barnet hyler så det blir både blå og hes i stemmen . Råd og tips mottas med takk 😊. Hilsen førstegangs 😊 Anonymous poster hash: 56ad8...202
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Barnet er 6 uker gammelt. Du gir selvfølgelig babyen din all den oppmerksomheten og nærheten den trenger! Anonymous poster hash: 09707...eea
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Synes ikke det høres så unormalt ut. Her er vesla 6 mnd, og separasjonsangsten har slått til for fullt. Jeg har kjøpt meg bæresjal, så får vi se om det kan gjøre ettetmuddagene noe enklere. Det er da det er værst. Anonymous poster hash: 77d50...7f7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Du skal ikke avvenne det, og babyen skal ikke "være alene" om den ikke vil det. Et spedbarn blir IKKE bortskjemt, det fgår ikke an! Hovedbehovet til en baby er å være nær mammaen sin, og det er din jobb å dekke dette behovet. Det er helt normalt og ingenting galt med ungen din, det som er feil er at du ikke gir babyen det den trenger. Kjøp bæresjal og putt ungen oppi, da er hun nær deg og du har likevel armene fri. Så setter du andre ting til sides en stund. Velkommen til morsrollen! Anonymous poster hash: b194e...a86
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 En så liten baby trenger ro, nærhet og kroppskontakt, og har ingen behov for babygym. Dette kan du vente med til rundt 3 måneders alder. Anskaff et bæresjal, og etterhvert blir barnet tryggere på å være litt for seg selv i perioder. Anonymous poster hash: f1e5f...e83
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 Kjøp et bæresjal og ha babyen på deg. Spedbarn trenger kroppskontakt, det er utrolig viktig for utviklingen deres. Attachment parenting ftw! Anonymous poster hash: 44393...41e
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 Babyen har liggi i magen din i 9 mnd. Det er ikke så rart hun vil ha nærhet... livet kretser ikkr lengre rundt oss når vi har fått barn;)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Støtter de andre her. Så små babyer kan gjerne være inntil mamman sin døgnet rundt. Det er slitsomt og krevende, men det gjør at babyen din blir trygg. Du må ikke la babyen skrike seg blå. Ta signalene på alvor, så gjør du det beste fir barnet ditt😊 Anonymous poster hash: 56186...fd8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 Aiaiai. Her vet jeg faktisk ikke helt hva jeg skal svare. Du forventer ikke at en på 6 uker skal ligge under babygymmen og underholde seg? En på 6 uker har faktisk ikke rukket å bli bortskjemt, kom tilbake om et år så kan vi kanskje diskutere det. Barnet har behov det trenger å få dekket, men bortskjemt, nei, det er ikke mulig. Og etterlengtet? Det var min første også, men jeg skjønte også at når han kom til verden så kom han først for lang tid framover og jeg tok det som en selvfølge(og ja jeg var mye alene med han de første månedene) Anonymous poster hash: e5e7f...7aa
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Huff. Blir bare lei meg på barnets vegne. Avvenne det fra kos! Vet du noe som helst om så små barn og hva de trenger? Jeg vet dette blir et krast svar men du må forstå at babyen din trenger deg og at h*n må få all den nærhet h*n trenger. Anonymous poster hash: ec612...2f7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #11 Skrevet 17. februar 2015 Hva med oss som av helsemessige årsaker ikke kan bruke bæresjal eller bæresele? Anonymous poster hash: 16984...cd6
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #12 Skrevet 17. februar 2015 Barnet må jo kunne ligge alene noen minutter mens man lager mat og andre ting vel!!! Så lenge man er i nærheten og prater og viser at man er der. Man kan ikke bære rundt på barna til de blir 3 år. Sånne barn blir stresset Anonymous poster hash: 22396...44e
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #13 Skrevet 17. februar 2015 Går dere virkelig rundt å bærer på barnet konstant? Hva når dere skal på do, driter dere med ungen i fanget? Hva når dere er i dusjen? Driver med varm mat? Hender jeg må legge barnet fra meg enten for å fyre opp i peisen, hente ved ol uten at dette alltid kan gjøres da barnet sover 😊. Forstår såklart at barnet trenger mye nærhet men konstant nærhet er det vanlig? Bare lurer. Skal såklart ikke slutte å gi nærhet ol, elsker barnet overalt. Hi🌺 Anonymous poster hash: 56ad8...202
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #14 Skrevet 17. februar 2015 Hva med oss som av helsemessige årsaker ikke kan bruke bæresjal eller bæresele? Anonymous poster hash: 16984...cd6 Hva med dere? Da får dere finne andre måter å tilfredsstille barnets behov for nærhet og trygghet på vel! Hva mener du egentlig? At deres barn må finne seg i å ligge alene å gråte fordi dere ikke har 'tid' til å sitte med de på fanget/brystet? En 6 uker gammel baby skal ikke avvennes noe som helst, her er det nok mor som må avvennes behovet for alenetid og tid til husarbeid. Det kommer faktisk i andre rekke en god stund fremover. Og man lar IKKE små babyer gråte seg hes!!! Anonymous poster hash: b2182...731
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #15 Skrevet 17. februar 2015 Går dere virkelig rundt å bærer på barnet konstant? Hva når dere skal på do, driter dere med ungen i fanget? Hva når dere er i dusjen? Driver med varm mat? Hender jeg må legge barnet fra meg enten for å fyre opp i peisen, hente ved ol uten at dette alltid kan gjøres da barnet sover . Forstår såklart at barnet trenger mye nærhet men konstant nærhet er det vanlig? Bare lurer. Skal såklart ikke slutte å gi nærhet ol, elsker barnet overalt. Hi Anonymous poster hash: 56ad8...202 Jeg bar rundt på minste mens jeg støvsuget og vasket gulv. Fikk jeg vondt i ryggen satte jeg av tid til å ligge ved siden av ham og kose en stund. Når jeg laget mat satte jeg ham i vippestol oppå kjøkkenbenken så han så meg og ikke lå alene på gulvet, etterhvert gjorde jeg det samme mens jeg dusjet. Eller jeg dusjet når ungen sov/mannen var hjemme. Og ja, noen unger trenger konstant nærhet. High-need baby, er get noe som heter. Noen sekunder på gulvet mens du tenner i ovnen er ok, men nei, en så liten unge har intet utbytte av å ligge alene og skrike seg blå på gulvet. Man må faktisk sette ting til side da, og sette ungen først. Anonymous poster hash: b194e...a86
Hjertefru Skrevet 17. februar 2015 #16 Skrevet 17. februar 2015 Hei. Skjønner deg også jeg da, det er tøft å føle at man er "bundet" til babyen bokstavelig talt. Trøsten er at ting forandrer seg, og at det du investerer i babyen i form av nærhet vil du få igjen senere i form av en trygg og tillitsfull unge. Støtter de som foreslår bæresjal. Eller sett barnet i vippestol og ha ham ved siden av deg når du holder på på kjøkkenet osv. Når jeg satte meg ned hadde jeg et lite "rede" på gulvet ved siden av neg sånn at jeg hadde ham nær meg. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #17 Skrevet 17. februar 2015 Går dere virkelig rundt å bærer på barnet konstant? Hva når dere skal på do, driter dere med ungen i fanget? Hva når dere er i dusjen? Driver med varm mat? Hender jeg må legge barnet fra meg enten for å fyre opp i peisen, hente ved ol uten at dette alltid kan gjøres da barnet sover 😊. Forstår såklart at barnet trenger mye nærhet men konstant nærhet er det vanlig? Bare lurer. Skal såklart ikke slutte å gi nærhet ol, elsker barnet overalt. Hi🌺 Anonymous poster hash: 56ad8...202 Slike ting gjør du når baby sover. De sover jo nesten 20 timer i døgnet i starten så det burde være mulig å få gjort litt da. Om det er slik at baby våkner når du legger den ned legg en varmeflaske pakket inn i en trøye du har brukt. Legg den varsomt inntil denne flasken. Det fungerte fint her. Bruk gjerne bare en 1,5 liters flaske med varmt vann fra springen. Anonymous poster hash: ec612...2f7
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #18 Skrevet 17. februar 2015 Går dere virkelig rundt å bærer på barnet konstant? Hva når dere skal på do, driter dere med ungen i fanget? Hva når dere er i dusjen? Driver med varm mat? Hender jeg må legge barnet fra meg enten for å fyre opp i peisen, hente ved ol uten at dette alltid kan gjøres da barnet sover . Forstår såklart at barnet trenger mye nærhet men konstant nærhet er det vanlig? Bare lurer. Skal såklart ikke slutte å gi nærhet ol, elsker barnet overalt. HiAnonymous poster hash: 56ad8...202 Ta med babyen i vippestol på badet! Anonymous poster hash: df492...dc4
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #19 Skrevet 17. februar 2015 Går dere virkelig rundt å bærer på barnet konstant? Hva når dere skal på do, driter dere med ungen i fanget? Hva når dere er i dusjen? Driver med varm mat? Hender jeg må legge barnet fra meg enten for å fyre opp i peisen, hente ved ol uten at dette alltid kan gjøres da barnet sover . Forstår såklart at barnet trenger mye nærhet men konstant nærhet er det vanlig? Bare lurer. Skal såklart ikke slutte å gi nærhet ol, elsker barnet overalt. HiAnonymous poster hash: 56ad8...202 Jeg har svart deg lenger opp ang bæresjal. Synes kanskje du formidlet litt dårlig i det første innlegget ditt at det var i disse situasjonene barnet skrek. Det virket som om det var på et mer generelt grunnlag at babyen måtte avvennes fra skriking. Selvfølgelig må du gå på do, og ordne med varm mat. Jeg har dusjet med babyen våken eller sovende i vognbagen inne på badet. Når de er så små, blir det gjerne en kjapp dusj iallefall jeg tar meg tid til. Det blir mye nærhet og soving på fanget i begynnelsen. Sjekk ut bæresjal, da får dere dekket behovene deres begge to. Babyen kan være inntil, og du kan lage mat eller vaske gulv. Anonymous poster hash: 77d50...7f7
Hjertefru Skrevet 17. februar 2015 #20 Skrevet 17. februar 2015 Babyen tar ikke skade av å gråte litt hvis du plutselig må på do, redde sausen eller andre ting. Heller litt gråt enn at hn skader seg, såklart.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #21 Skrevet 17. februar 2015 En baby på 6 uker kan vel ikke sitte i vippestol? Jeg hadde samme "problem" med at jeg ikke kunne legge ned babyen. Hun skulle bare sove i armene mine og våknet med en gang om jeg la henne ned. Neste gang skal jeg prøve forslaget med varmeflaske, håper det hjelper. Jeg gikk for øvrig og bar hele dagen, dusjet når faren var hjemme. Etter hvert gikk det greit å sette henne i vippestol mens jeg dusjet og laget mat. De tåler nok å ligge på gulvet 2 minutter mens man ordner med småting. Med første barn er det lett å bli litt hysterisk ;-) Anonymous poster hash: ef4bf...501
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #22 Skrevet 17. februar 2015 En baby på 6 uker kan vel ikke sitte i vippestol? Jeg hadde samme "problem" med at jeg ikke kunne legge ned babyen. Hun skulle bare sove i armene mine og våknet med en gang om jeg la henne ned. Neste gang skal jeg prøve forslaget med varmeflaske, håper det hjelper. Jeg gikk for øvrig og bar hele dagen, dusjet når faren var hjemme. Etter hvert gikk det greit å sette henne i vippestol mens jeg dusjet og laget mat. De tåler nok å ligge på gulvet 2 minutter mens man ordner med småting. Med første barn er det lett å bli litt hysterisk ;-) Anonymous poster hash: ef4bf...501 Klart de kan sitte i en godt bakoverlent vippestol i 5 min! Anonymous poster hash: b194e...a86
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #23 Skrevet 17. februar 2015 Beklager ser jeg burde spesifisert mer i hovedinnlegget hva jeg mente. Men er som nevnt over i situasjoner og visse gjøremål som babyen ikke kan bli med. Jeg sliter f.eks big time med hemoroider etter fødselen. Må jeg på do må jeg gå med engang ellers venter smerter fra helvete. Barnet må derfor være alene 10-15min. Det hjelper ikke om barnet ser meg på badet men jeg må holde barnet og helst vugge det. Det fungerer ikke når man sitter på toalettet å har vondt. Etter to minutter gråt er barnet hysterisk, det gir seg med engang det kommer på ganger igjen. Dette jeg skrev med at barnet ikke vil være alene er ikke snakk om at jeg vil være alene, ikke har tid til barnet osv men rett å slett at enkelte ganger må jeg kunne gå fra det litt. Hi🌺 Anonymous poster hash: 56ad8...202
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #24 Skrevet 17. februar 2015 Ta nå for all del ungen med på do og legg hennepå gulvet, da er hun iallefall ikke alene! Da kan du snakke med henne og nivået stresshormoner i kroppen hennes blir lavere enn om hun ligger mutt alene i stua og skriker seg blå.. Og jo, det går bfaktisk an å drite med ungen på fanget, det har jeg gjort. Diare og unge som kun ville ammes = kreative løsninger. Man får til det man vil, og med små barn må man tenke nytt. Anonymous poster hash: b194e...a86
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #25 Skrevet 17. februar 2015 Jeg har enkelte ganger hatt babyen på fanget mens jeg er på do. En bæresele på magen funker også, vasker hendene før jeg tar på baby selvsagt. Er bare ikke sånt man snakker om i barselgruppa... prøv litt med en liggende vippestol (feks babybjørn på laveste trinn), det blir bedre! Anonymous poster hash: f1e5f...e83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå