Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #1 Skrevet 17. februar 2015 Fått ny turnus på jobben nå ( sykepleier), To av mine kolleger har da bedt om tilrettelegging: FORDI DE MÅ HA FRI SAMME HELG SOM EKTEFELLENE SINE. Jobber hver 3 helg... Det som nå har skjedd er at jeg fikk først utdelt en turnus, som var fin. Så 3 dager før oppstart blir jeg ringt til å får spørsmålet om jeg vær så snill kan bytte med han som MÅ HA FRI SAMMEN MED KONA SI. Det var min leder som ringte.Joda, sa jeg. Det går fint. Jeg er også gift, og har en mann i turnusjobb. Men siden jeg har fått mye tilrettelagt under egen utdanning, ønsker jeg være behjelpelig. Det som da skjer , er at hun dama da, SOM MÅ HA HA FRI NÅR MANNEN HAR FRI også må tilrettelegges for. Da tar de ut helgen fra den jeg fikk, og bytter med hennes helg. ( Jeg hadde ikke sett den "nye " enda, så dette ble gjort uten å spørre meg ) Resultatet nå, er at turnusen er helt kokko. Den er jo ikke logisk. Jeg jobber 9 dager i strekk.... Og det aller værste: Jeg jobber 2 fradagkvelder før frihelgene mine. Vi pleier reise bort i frihelgene,men det går ikke da... Snakket med tillitsvalgt, og dette er selvfølgelig helt på trynet. Spes det å jobbe 9 dager. Men det værste for meg er egentlig de fredagskveldene... Er ikke dette litt spesiellt? Å disse endringene har blitt gjort etter turnusen er godkjent, er det lov? Anonymous poster hash: 1c03d...d10
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #2 Skrevet 17. februar 2015 Hadde levert en skriftlig innsigelse straks! Levert denne til arbeidsgiver og tillitsvalgt. Dette hørtes helt på trynet ut. Hadde aldri godtatt dette. Anonymous poster hash: 9e09c...c74
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #3 Skrevet 17. februar 2015 Det er ikke lov, nei!! Anonymous poster hash: 83d4a...efa
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #4 Skrevet 17. februar 2015 Nei, nei, nei. Du skal ikke godta å jobbe fredag kveld før frihelger. Det er det de som jobber den helgen som skal gjøre. Om de andre ønsker frihelg sammen med sine ektefeller, så kan du være behjelpelig for én, og noen andre må ta over for den andre. Jeg hadde seriøst sett meg etter noe annet med den turnusen der. Anonymous poster hash: 54817...3f8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #5 Skrevet 17. februar 2015 Ikke greit. Hvis de skulle byttet helger må de jo bytte hele turnusen. Ikke kan du jobbe 9 dager i strekk heller. Anonymous poster hash: 034ef...191
Hjertefru Skrevet 17. februar 2015 #6 Skrevet 17. februar 2015 Lov og lov... Det er nok vanlig at det blir gjort små endringer på turnus, men da er det småendringer som er til alles tilfredshet. Dette høres ikke greit ut. Obs at du skal ha ukefridagen din, F1 hver uke. Forstår jeg rett når jeg tolker det slik at du ble spurt om den første endring, men ikke om andre? Og at det ble etter denne at turnusen ble håpløs? For ni vakter i strekk er ikke bra, selv om det kanskje ikke er lovstridig. Har hatt en sånn turnus selv, men da frivillig for å sy sammen hjemmessituasjonen min med en mann som og jobbet turnus. Var helt ferdig etter ni vakter med arbeidshelg i midta. Syns du skal ta dette opp, høres ut som du har vært litt for snill og blitt litt utnytta. Ofte sånn når man er ny en plass. En turnus skal være god for alle, ikke bare for noen. Ta det opp på en ordentlig måte, allier deg med tillitsvalgt. Hvis hn ikke ser problemet hadde jeg tatt en telefon til fylkeskontoret (nsf). Lykke til
nasse nøffen Skrevet 17. februar 2015 #7 Skrevet 17. februar 2015 takk for svar... Stemmer at jeg fikk spørsmål om det ene, men jeg visste ikke at de da tok ut helgen. Det medførte selvfølgelig at hele ble helt feil. Da ser jeg at jeg ikke er vanskelig i allefall=)
Hjertefru Skrevet 17. februar 2015 #8 Skrevet 17. februar 2015 Det er nok ikke ulovlig å ha seinvakt før frihelg, men det er ikke vanlig og dårlig tunushåndverk. Hvorfor kan ikke de som jobber helga også jobbe fredag kveld, som er det vanlige?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2015 #9 Skrevet 17. februar 2015 Det er ikke lov. Turnus skal varsles og godkjennes. Anonymous poster hash: 1e57c...28e
nasse nøffen Skrevet 17. februar 2015 #10 Skrevet 17. februar 2015 Det er nok ikke ulovlig å ha seinvakt før frihelg, men det er ikke vanlig og dårlig tunushåndverk. Hvorfor kan ikke de som jobber helga også jobbe fredag kveld, som er det vanlige? Ja det er jo sånn det må være... Men dette totalkolapset vel når de begynte å plukke ut av den egentlige turnusen jeg fikk. Den er jo tre turnuser satt sammen... =( Håpe det ordner seg... Tillitsvalgt skal kontakte ledelsen i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå