GÃ¥ til innhold

😩 Kan man kreve å feire høytider sammen med barnebarna


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I prinsippet høres dette ut som et lukshusproblem. Problemet er at min mor og jeg ikke kommer overens. Mye skyldes bitterhet fra meg grunnet en barndom med konstant kjefting, jeg ble slått og en mor som slet psykisk noe jeg merket godt. Min mor og jeg har derfor et anstrengt forhold og jeg orker ikke tilbringe mer enn ett par timer med henne og hennes vrangforestillinger. Hun er snill på mange måter men utrolig slitsom og intens. Hun prater på inn -og utpust uten evne til å høre hva andre har å si. Hun har konstant rett og det er alltid "alle andre sin skyld". Uansett. Min mor sa i går at hun krever at vi feirer 17mai og jul med henne i år. Vet dette er lenge til men jeg kjenner jeg gruer meg bare av tanken. Dette er faktisk det som holder meg våken i natt, tanken på å måtte tilbringe disse dagene med henne. Jeg vil at barnet skal kjenne sin mormor samtidig vil jeg at disse dagene skal være hyggelige for meg også. Høytider er spesielt sårt for meg. Min mor er alene uten venner grunnet sin oppførsel så hun har ingen andre å feire med. Hun krever også at det bare blir oss og min mann, svigers som hun ikke kjenner får ikke komme.

 

Setter pris på kommentarer.

 

Hilsen ei som ligger søvnløs grunnet dette.

 

Anonymous poster hash: aa693...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er nesten i samme situasjon. Min mor har aldri vært slem men hun har blitt utrolig kverulant etter jeg ble voksen og elsker å motsi meg med andre tilstede. Hun behandler meg fortsatt som et barn og er generelt litt nedlatende.

Jeg har sagt i fra men da brøt helvete løs.

Uansett. Hun er veldig glad i barnebarnet men jeg orker bare ikke tilbringe mer tid enn en bursdag sammen mer henne. Nå kjenner jeg veldig på dette at jeg bør være den voksene og feire slike ting med henne. I allefall jul. 17. Mai er ikke nødvendigvis en familiedag.

Jeg får bare bite tenna sammen.

Klarer du det?

 

Anonymous poster hash: 72b35...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det har ikke hun noe med. Dere velger selv hvordan og hvor dere feirer. Alle skal kose seg og ha det bra disse dagene. Men dette er kun min mening.

 

Anonymous poster hash: ab63a...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan hun ikke kreve noe som helst! Spørsmålet er om du har samvittighet til å la henne sitte alene til jul? Hvis ja, så kjør på, hun må gjøre seg fortjent til din oppmerksomhet.

 

Anonymous poster hash: fe272...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kuttet henne ut, for hvorfor skal mannen din måtte kutte ut sine foreldre på grunn av henne. Gi henne beskjed om at du ikke lar deg styre lenger, og hvis hun vil være en del av livet ditt bør hun tenke på hvordan hun oppfører seg.



Anonymous poster hash: 870da...599
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan kreve noe som helst av deg. Gjør det du vil og si i fra klart og tydelig at når/hvis hun er i stand til å oppføre seg som folk så kommer dere til å kunne tilbringe tid sammen. Frem til det evt skjer kommer dere til å tilbringe tid med dem som tilfører noe positivt i livet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sagt klart ifra at svigerforeldrene dine er hjertlig velkommen til dere for de er hyggelige mennesker som dere er glad i og ønsker at skal være en del av livet deres. Hun har ingenting med å diktere når dere er sammen med dem.

 

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å la henne være alene da, så jeg hadde invitert henne. Men jeg hadde invitert svigers også og det måtte hun bare funnet seg i. Om dere og svigers er innstilt på en hyggelig dag og bare overser negativ oppgulp fra henne er det begrenset hva hun får ødelagt.

 

Anonymous poster hash: 418dd...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du skal skape egne tradisjoner for deg og dine barn. Du skal skape barndomsminner for de. Vil du at at dette skal bestå av en mor som gikk på tå og var stresset?

 

Hvis jeg var deg hadde jeg lagd egne tradisjoner uten henne på disse dagene, og heller prøvd å tilbringe litt tid med henne og barnebarn på andre dager og når det passer deg. Lettere å ha skuldrene høyt en tilfeldig søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du enda ganske god tid på deg. Lag deres egne planer. Fortell din mor om planene dine, feks på 17.maimorgenen har vi frokost her, så skal vi til byen. Rømmegrøt til middag kl 15 og etterpå skoletog og lek i skolegården. Vi kommer til å invitere både mine svigerforeldre og deg, men det betinger at du oppfører deg som folk. Du er velkommen som gjest hvis du vil, men det er våre regler og vårt selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan hun ikke kreve det. Hun har behandlet deg dårlig og du har ingen forpliktelser overfor folk som behandler deg slik.

Om de så er aldri så mye familie. Ditt liv, du bestemmer!

 

Anonymous poster hash: fd0f9...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanskelig svigermor selv, hun har lett for å forsure stemningen rundt seg og har selv sagt at "hun hater julen". 

 

Selv om julen jo i stor grad er barnas høytid og vi skal skape gode minner og tradisjoner for dem, så er det ikke greit at svigermor sitter alene på julekvelden heller. Det er ikke greit å la barna vokse opp med av bestemoren deres som jo de er glad i selv om hun har sine særheter sitter alene hjemme mens vi koser oss, det er ikke det altså.

 

Så vi inviterer svigermor hit hver eneste julaften, det krever litt ekstra av meg og mannen det er det ingen tvil om, men barna har en fin dag. Barna vokser opp med gode minner om julaften, og de vokser opp med å dele denne dagen også med bestemor. Vi inviterer også mine foreldre, og mamma kommer ca annenhvert år (hun bytter på med å være hos søsteren min). At svigermor er sjalu på min mamma gjør ikke dagen lettere når de er her begge, men så lenge alle er innstilt på at dette skal bli en fin kveld klarer vi å dytte vekk evt surhet fra svigermor, vi samarbeider med å dytte det vekk og det fungerer.

 

Jeg vet med 100% sikkerhet at mine barn elsker julaften, at de koser seg med at besteforeldrene er her og har bare gode følelser rundt denne dagen. At det kan bli litt slitsomt for meg og mannen kan vi da leve med. Svigermor er nå 85 år gammel og vi har henne ikke for bestandig, det er viktig for meg at barna mine vet at vi inkluderte henne og var snille med henne, tok oss av henne, selv om hun kunne være litt vanskelig. Men hun er glad i barna og barna er glad i henne, så det går faktisk stort sett greit på disse dagene, hun vil også at barna skal ha en fin dag.



Anonymous poster hash: 418dd...2f8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun krever at barnets far ikke får være til stede da har hun ikke et gyldig krav.

Jeg skjønner ønsket hennes om å være sammen med dere men om hun krever at barnets far skal utelukkes da tråkker hun langt over streken.

Jeg skjønner at dette er slitsomt for deg!

Jeg tror min egen løsning ville vært å si at greit vi kan være sammen men jeg utelukker ikke resten av barnets familie fra å delta på feiringen. De skal være med de også. Så får hun selv vurdere om hun vil bøye seg såpass for å være sammen med barnebarnet sitt eller om hun trekker seg.

Om du lar henne få alt på sin måte hele tiden kommer dette aldri til å ta slutt. Du må finne din egen balanse i å være imøtekommende mot henne og samtidig ta vare på deg selv og din familie. Den skal hun ikke få lov å ødelegge. Den prisen er for høy.

Lykke til. Håper du finner en god løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, overhodet ikke! Man kan derimot velge å oppføre seg så pent at andre vil tilbringe viktige dager med deg, men hvis man velger å oppføre seg dårlig, så har man tatt sitt valg.

 

Du er voksen og du bestemmer selv hvem du vil være med, mor eller ikke mor.

 

Anonymous poster hash: 4dcfc...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, overhodet ikke! Man kan derimot velge å oppføre seg så pent at andre vil tilbringe viktige dager med deg, men hvis man velger å oppføre seg dårlig, så har man tatt sitt valg.

 

Du er voksen og du bestemmer selv hvem du vil være med, mor eller ikke mor.

 

Anonymous poster hash: 4dcfc...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...