Gå til innhold

Vond skulder..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså det, mitt største "problem" er at skuldrene går ut av ledd hele tiden. Det gjør ikke vondt og de sklir like raskt tilbake igjen. Men i helgen sov jeg på en litt hardere madrass enn vanlig, når jeg ligger på siden sklir selvfølgelig skulderen ut, men nå tror jeg kanskje den har fått litt vel mye press pga den harde madrassen.. Kjennes i grunn litt ut som om den ikke kommer helt tilbake på plass!? Kan være scener som har blitt strekt eller muskler også, men det kjennes litt låst ut på en måte. Klarer å bruke armen helt fint, men det knapper i skulderen når jeg tar den ut til siden f.eks..

Noen tips?

Anonymous poster hash: 1bfd1...515

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Du burde få den undersøkt av noen som er god på skulder!

F.eks. fysioterapeut med spesialisering innen idrettsmedisin.

Prioritet nr. en er selvfølgelig å sjekke om den er kommet helt på plass.

Er den det så kan det "bare" være at noen muskler har strammet seg og derfor glipper over når du beveger armen, det kan ofte skje med skuldre.

Prioritet nr. to må være å trene opp stabiliteten i skuldrene dine - og det er en trening som du aldri kan slutte med, men må gjøre resten av livet. Få da helst hjelp av terapeut med god erfaring med slike skuldre - igjen, idrettsfysioterapeut.

Hvis skulderen etter opptrening likevel sklir like lett ut da bør operasjon vurderes av ortoped på sykehus. Men ikke vurder operasjon før opptrening er gjennomført og utprøvd. Ekstra viktig med god trening før en ev. operasjon, og du må uansett fortsette med livslang riktig trening etter operasjon.

Så få en henvisning til en dyktig idrettsfysioterapeut så fort som mulig. En lege kan normalt sjekke om skulderen er helt på plass, hvis du må vente på time til fysio.

Anonymous poster hash: 76e94...51a
Skrevet

Du bør opr. Kan da ikke være greit at skuldra går ut av ledd "hele tiden".

Samme med at du bør få opptrening av muskulatur.

Mulig skuldra de ikke kom helt på plass, eller at du har ligget den litt vind..

Anonymous poster hash: fe1e7...fa5

Skrevet

Tusen takk for gode svar :) Skal ringe en fysioterapeut på onsdag om det ikke har blitt bedre. Glemte å nevne i hi at jeg har hypermobile ledd, så her sklir det meste ut av ledd rett som det er, dog er skuldrene verst. Trener selvfølgelig for å holde det i sjakk og få stabilitet i musklene rundt leddene mine :)

Hi

Skrevet

Tusen takk for gode svar :) Skal ringe en fysioterapeut på onsdag om det ikke har blitt bedre. Glemte å nevne i hi at jeg har hypermobile ledd, så her sklir det meste ut av ledd rett som det er, dog er skuldrene verst. Trener selvfølgelig for å holde det i sjakk og få stabilitet i musklene rundt leddene mine :)

Hi

Bra du trener. Trener du stabilitet etter øvelser som du har fått vurdert for deg personlig av fysio?

Hvis ikke så få det.

Jeg har sett flere greie å unngå operasjon i slike tilfeller hvis de har gått inn for treningen. De har fått hjelp av idrettsfysioer og har lagt seg nærmest på "toppidrettsutøver"-nivå i finpussing av øvelser, og da har de fått helt annen stabilitet enn de gjorde på andre eller samme øvelser tidligere.

La operasjon være siste utvei, for ikke alltid resultatet er like godt, og i tillegg så får du begrensninger i bruke en god periode etterpå samt at det krever god opptrening i (for-og) etterkant også.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 76e94...51a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...