Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #1 Skrevet 16. februar 2015 I går ble en busk i hagen vår knekt av på midten av nabogutta på 10 år. Ungene våre lekte ikke sammen med dem. Busken står ved grensen til nabohagen, og guttene drev å hoppet på denne busken med vilje, helt til den knakk. Jeg reagerer litt på at foreldrene både i denne situasjonen og ellers ikke passer bedre på. Til tross for at jeg har hage som hobby, og legger veldig mye tid (og penger) i å stelle den så har jeg forståelse for at uhell kan skje.Jeg sa derfor at det var greit bare de erstattet busken. Busken koster ca 500 kr og var helt ødelagt. Foreldrene til guttene (to par med foreldre) sa de kunne betale, men jeg følte ikke at de egentlig hadde så lyst til det. Det var jo bare en busk liksom.. Men jeg synes ikke det er rett at jeg skal ta den utgiften selv heller. Jeg ønsker virkelig å plante en ny da det er viktig for meg å lage det fint igjen. Jeg sa at jeg måtte vente til våren med å plante ny, derfor har jeg heller ikke fått penger til å kjøpe den. Jeg tror jeg må komme til å be om disse pengene til våren, og det synes jeg er litt ekkelt. Hvordan ville dere formulert dere om jeg sender foreldreparrene en melding?, og virker jeg dum eller sær om jeg etterlyser disse pengene? Anonymous poster hash: 29471...c7c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #2 Skrevet 16. februar 2015 Man passer vel i grunn ikke på så store gutter når de er ute? Anonymous poster hash: ac471...534
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #3 Skrevet 16. februar 2015 Siden du så at de hoppet på busken med vilje. Hvorfor stoppet du dem ikke? Ja, det er litt sært å kreve penger. Jeg hadde aldri gjort det. Stein i ruta på bilen? Ja, jeg hadde krevd penger. En knekt gren på en busk? Latterlig, men jeg hadde betalt deg de 500,- og ledd litt av det hele Anonymous poster hash: 7c262...0da
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #4 Skrevet 16. februar 2015 Du er vanskelig. Det var ett uhell! 500kr er ikke mye, hadde det vært noe veldig dyrt kunne jeg kanskje foreslått å dele på utgiften. Anonymous poster hash: aede2...34d
Superdolly Skrevet 16. februar 2015 #6 Skrevet 16. februar 2015 Man passer vel i grunn ikke på så store gutter når de er ute? Anonymous poster hash: ac471...534 Har man ikke lært tiåringene sine å respektere andres eiendom bør man vel strengt tatt passe på dem. Eller akseptere at det blir noen erstatningsbeløp å betale her og der... Hi: Jeg synes du skal ta opp igjen saken med en gang, og få pengene nå. Det blir nok ikke lettere for deg å få dem til våren. Gjør det helt klart at pengene er erstatning for busken guttene ødela, ikke penger for at du skal kunne kjøpe ny. Selv om det i grunnen går ut på ett, tenker jeg at dersom du går for siste alternativ vil det gi dem større muligheter til å nekte å betale nå, og senere "glemme" å betale.
Sjokoman Skrevet 16. februar 2015 #7 Skrevet 16. februar 2015 Jeg lurer også på hvorfor du ikke stanset han? Og nei, jeg ville aldri bedt om penger for dette..
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #8 Skrevet 16. februar 2015 Kjøp deg en ny busk selv, OG gjerde. Hvis noe blir ødelagt innenfor gjerdet synes jeg det er greit å forlange erstatning. Anonymous poster hash: 9ebd1...179
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #9 Skrevet 16. februar 2015 Du er vanskelig. Det var ett uhell! 500kr er ikke mye, hadde det vært noe veldig dyrt kunne jeg kanskje foreslått å dele på utgiften. Anonymous poster hash: aede2...34d Det var ikke uhell om ungene hoppet på busken. Da var det med fullt overlegg. Foreldrene burde ha lært ungene sine at slikt gjør man IKKE. Kan ikke slippe ut ungene alene om de ikke orker å oppdra de. Hi du burde fått pengene nå for den ødelagte busken. Anonymous poster hash: 7e8ef...b03
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #10 Skrevet 16. februar 2015 Synes det er greit å kreve inn dette. Det blir 250,- på hver (og jeg håper de tar det fra guttas sparepenger så de lærer seg å respektere andres eiendom). Anonymous poster hash: 58f0b...720
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #11 Skrevet 16. februar 2015 Kjøp deg en ny busk selv, OG gjerde. Hvis noe blir ødelagt innenfor gjerdet synes jeg det er greit å forlange erstatning. Anonymous poster hash: 9ebd1...179 Hi skal ikke trenge å kjøpe gjerde for at andre ikke skal ødelegge andres eiendom. Om noen skulle kjøpe og sette opp gjerde er det foreldre med drittunger. Deg? Anonymous poster hash: 7e8ef...b03
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #12 Skrevet 16. februar 2015 Unger som ramponerer andres hager med vilje er ufordragelige, det er hærverk på andres eiendom. Og hvis ikke en 10-åring har lært det enda er det jammen på tide! Selvsagt skal de erstatte busken. Sørg for å avslutte saken nå. De har ødelagt verdier for 500 og skal betale 500. Anonymous poster hash: 81863...1b8
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #13 Skrevet 16. februar 2015 Nabobarnet her knuste mobilen min ved et "uhell". De turnet i sofaen (uten lov, jag hadde gitt beskjed rett før) mobilen lå til lading på et sidebord, barnet turnet og fikk ladekabelen rundt foten som igjen slengte telefonen i gulvet så skjermen knuste.. Forsøkte å gi beskjed til foreldrene og hintet om muligens litt betaling for skaden, men merket at hintet ikke ble tatt og betalte bare selv. Ønsker ikke ufred mellom naboen her. Hadde mitt barn gjort noe slikt uansett om det hadde vært et uhell hadde jeg tilbudt betaling for skaden med en gang. Men tydeligvis er dette ikke normalen. Anonymous poster hash: a8539...59d
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 Herregud, selfølgelig så jeg ikke at ungene hoppa på den, da hadde jeg stoppet dem med en gang. Og det var ikke bare en grein som knakk men hele stammen rett av. Stammen var veldig tykk, så ikke fatter jeg hvordan de har fått det til. Jeg har ikke så god råd heller nå. HI Anonymous poster hash: 29471...c7c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #15 Skrevet 16. februar 2015 Kjøp deg en ny busk selv, OG gjerde. Hvis noe blir ødelagt innenfor gjerdet synes jeg det er greit å forlange erstatning.Anonymous poster hash: 9ebd1...179 Hi skal ikke trenge å kjøpe gjerde for at andre ikke skal ødelegge andres eiendom. Om noen skulle kjøpe og sette opp gjerde er det foreldre med drittunger.Deg? Anonymous poster hash: 7e8ef...b03 Nope, jeg har heldigvis ikke drittunger som ødelegger annen manns eiendom med overlegg. Men jeg mener å ha lært at det er den som har noe man er redd for, som må ordne seg med gjerde. Anonymous poster hash: 9ebd1...179
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #16 Skrevet 16. februar 2015 Herregud, selfølgelig så jeg ikke at ungene hoppa på den, da hadde jeg stoppet dem med en gang. Og det var ikke bare en grein som knakk men hele stammen rett av. Stammen var veldig tykk, så ikke fatter jeg hvordan de har fått det til. Jeg har ikke så god råd heller nå. HI Anonymous poster hash: 29471...c7c Jeg er enig med deg. En tiåring er alt for stor til å drive på slik, og forstår absolutt konsekvensen av handlingen sin (med mindre det feiler ham noe). Men hvis du ikke så det, hvordan vet du at det var med overlegg/hærværk? Anonymous poster hash: 80b0c...0e3
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #17 Skrevet 16. februar 2015 Herregud, selfølgelig så jeg ikke at ungene hoppa på den, da hadde jeg stoppet dem med en gang. Og det var ikke bare en grein som knakk men hele stammen rett av. Stammen var veldig tykk, så ikke fatter jeg hvordan de har fått det til. Jeg har ikke så god råd heller nå. HIAnonymous poster hash: 29471...c7c Om du ikke så det selv så har du en dårlig sak. Du påstår noe du ikke har sett. Anonymous poster hash: 7c262...0da
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #18 Skrevet 16. februar 2015 Viss du ikke har sett det selv, hvordan vet du det var disse ungene? Anonymous poster hash: b91fb...5f4
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #19 Skrevet 16. februar 2015 Gutta sa det selv, at de dreiv å hoppa opp i toppen på busken/det lille treet mitt. Foreldrene fortalte det også HI Anonymous poster hash: 29471...c7c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #20 Skrevet 16. februar 2015 typen vintergrønn sypress, ca 180 cm høy. De sto på en kasse. HI Anonymous poster hash: 29471...c7c
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #21 Skrevet 16. februar 2015 Gutta hoppet oppi treet? Hvordan kan en nabogutt være den skyldige da? Uflaks den knakk akkurat når den ene hoppet da vel? Jeg forsto ikke helt... Hadde det vært mine barn fikk de betale eller gjøre deg tjenester verdt 500,-, men jeg tror ikke alle ser verden som meg... Anonymous poster hash: a072a...9b7
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #22 Skrevet 16. februar 2015 Uff, husker jeg og en venninne gjorde det samme da vi var på den alderen. Gikk hver dag forbi en hage som hadde en høy og tett hekk ut mot veien og en dag fikk vi for oss at det sikkert hadde vært gøy å hoppe inn i den hekken. Vi tenkte jo overhodet ikke over at hekken ble ødelagt eller at noen ble lei seg for det, det var jo bare en hekk liksom og vi holdt på å le oss ihjel mens vi hoppet inn i den igjen og igjen.... Men dagen etter sto mammaen til venninnen min med armene i kors da vi kom fra skolen, for hun hadde fått en telefon fra en sinna nabo med ødelagt hekk. Vi måtte pent "krype" opp trappa til eieren, ringe på og be pent om unnskyldning. Ingen krevde erstatning, men vi skjønte jo at hekken ikke " bare var noen trær som det var gøy å hoppe i", men en hekk denne naboen brukte tid og energi på å få fin, det hadde ikke falt oss inn tidligere. Joda, man skal oppdra barna, og de lærer stadig nye ting. Det er ikke sikkert to 10-åringer tenkte over konsekvensen av å hive seg inn i toppen av et lite tre og svaie der litt før de slapp seg på bakken igjen. Nå har de lært at noen har kjøpt det treet, klippet det til og stelt det, noen likte faktisk det treet som de ødela. Jeg hadde aldri krevd erstatning. Det er ikke alle rampestreker som er av vond vilje eller som er resultat av dårlig oppdragelse. Om foreldrene til disse guttene ikke er hagefolk selv er det ikke sikkert det har falt de inn å snakke om andres lidenskap for trærne i hagen sin. Anonymous poster hash: f6fbd...ef0
Gjest Mamma 2015 Skrevet 16. februar 2015 #23 Skrevet 16. februar 2015 Herregud. For dere som ikke får med dere en dritt, To gutter har her SAMMEN herjet på i nabohagen så treet/busken knakk. De har like stor skyld i det. Les hovedinnlegget en gang til om dere ikke oppfatter hvordan ting henger sammen. Disse guttene kommer fra to forskjellige familier. Er det rett at den som får noe ødelagt i hagen sin skal betale for ny plante, i tillegg til å selv måtte grave opp planten, dra på gartneri ,få tak i ny, og stå for en ny planting. Dette er mye arbeid og mye penger. Mye arbeid å få fjernet tjukke røtter på den ødelagte planten. Så er det rett at denne personen da bare kan bruke en søndag eller to på å reparere skaden og itillegg betale flere hundre kroner. Nei, det er naboene sitt ansvar å rydde opp om ungene har ødelagt hjemme hos andre. Skulle bare mangle synes jeg. Det er vanlig folkeskikk å tilby seg å ordne opp
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2015 #24 Skrevet 16. februar 2015 10åringer har ingen forseelse for at du elsker en plante, hadde aldri krevd penger men hadde inngått avtale om at gutta skulle hjelpe meg med fjerning og nyplanting. Anonymous poster hash: 5a712...b70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå