Gå til innhold

En gutt i 1.klasse som er utagerende..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han skremmer og slår andre barn helt uprovosert. I dag var det min sønn som nesten fikk det. Denne gutten kom løpende med knyttneve mot min sønn, heldigvis klarte sønnen min å løpe ifra ham. Så sa han ifra til en voksen på skolen. Ved henting på SFO i dag fikk vi beskjed om at de var oppmerksomme på denne utagerende gutten, altså klar over problemet.

Mitt spørsmål er: Hvorfor har ikke denne gutten en assistent på seg?

Anonymous poster hash: bd61f...d45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skremmer og slår andre barn helt uprovosert. I dag var det min sønn som nesten fikk det. Denne gutten kom løpende med knyttneve mot min sønn, heldigvis klarte sønnen min å løpe ifra ham. Så sa han ifra til en voksen på skolen. Ved henting på SFO i dag fikk vi beskjed om at de var oppmerksomme på denne utagerende gutten, altså klar over problemet.

Slikt må en søke på innen fristen - og før det skal søkes på, må det foreligge en diagnose... og før det foreligger en diagnose, må gutten utredes..

Anonymous poster hash: 8caac...273

Skrevet

Ta det opp med lærer og gjør det klinkende klart at vold mot din sønn, eller andre, ikke skal forekomme. Sønnen min var i nøyaktig samme situasjon i 1. Klasse, og gutten har i dag (3 klasse) to assistenter på seg 100%, og selv da klarer de ikke ha utageringene under kontroll.

Anonymous poster hash: cef3d...2bd

Skrevet

Sannsynligvis fordi skolen ikke har nok ressurser til det. Dette må søkes om før hvert skoleår, og hvis barnet er under utredning så er det ikke sikkert at de har en sakskyndigrapport enda, som må legges ved når man søkes om timeressurser fra ppt. Hver skole har et visst antall ekstraressurser / timer hvert skoleår, og dess flere barn med spesielle behov, dess flere timer kan de få tildelt. MEN skolen velger selv hvordan de fordeler disse timene..

Anonymous poster hash: 00d71...52e

Skrevet

Slikt må en søke på innen fristen - og før det skal søkes på, må det foreligge en diagnose... og før det foreligger en diagnose, må gutten utredes..

Anonymous poster hash: 8caac...273

Så lettvint da😣

I mellomtida går barn redde rundt omkring og må stå klar til å løpe i tilfelle det klikker for ham..

HI

Skrevet

Er ikke slik at det alltid må foreligge diagnose for at barnet har krav på bistand fra assistent feks. Skolen har dog budsjettet å håndtere og ikke alle får det de har krav på.

Skrevet

Er assistent selv til en "slik" elev i 5 trinn. Om jeg ikke tar feil så må det diagnoser til, han jeg jobber med har det. Og i 1. trinn er det ikke så ofte at de allerede har fått en diagnose. Er iallefall to på 1. trinn her som jeg vet har atferdsvansker, men om de kommer til å få en diagnose vet jeg ikke. Negativ atferd er dessverre i noen tilfeller tillært, ikke alt har en diagnose.

Anonymous poster hash: 235d3...1ba

Skrevet

Er ikke slik at det alltid må foreligge diagnose for at barnet har krav på bistand fra assistent feks. Skolen har dog budsjettet å håndtere og ikke alle får det de har krav på.

Det var bra. Tror skolen har grei økonomi, uten at jeg er sikker på det.

Jeg har hørt om mange episoder om denne utagerende gutten. Dersom det ikke settes inn tiltak som faktisk hjelper, kommer jeg til å lage et lite helvete!

HI

Skrevet

Lurer på om din sønn går i klasse med min ? Har nøyaktig samme problem, og jeg har selv fått kjenne på den enorme styrken til denne gutten. Han er råsterk og det svartner helt. Han er faktisk i stand til å skade en medelev alvorlig dersom han ikke passes på. Og han har ikke assistent. 

Skummelt. Og verre blir det etterhvert som han blir sterkere. 

Anonymous poster hash: debd4...f3c
Skrevet

Lurer på om din sønn går i klasse med min ? Har nøyaktig samme problem, og jeg har selv fått kjenne på den enorme styrken til denne gutten. Han er råsterk og det svartner helt. Han er faktisk i stand til å skade en medelev alvorlig dersom han ikke passes på. Og han har ikke assistent.

Skummelt. Og verre blir det etterhvert som han blir sterkere.

Anonymous poster hash: debd4...f3c

Ja, det hjelper ikke at den gutter er høy av alder.

Nå er det visst ingen i klassen som vil leke med den utagerende gutten, det er jo da enda tydeligere at han burde ha noen der for å korrigere atferden. Det er to i klassen med samme navn, han ene blir kalt slemme-"Ulrik", han andre snille-"Ulrik"(annet navn så det ikke er gjenkjennelig).

HI

Skrevet

Du må ta dette opp med skole og gjerne klassekontakter. For ditt barn, de andre barna og det barnet det gjelder så hjelper du. Føler du det ikke skjer noe ved at du tar det opp med skolen sender du brev til rektor og sende kopi til skolekontoret.

Slike ting tar tid, og jo mer skolen får av bekjymringsmeldinger jo mer har de å gå på. Vi har akkurat gjort dette i klassen til mitt ene barn. Det har tatt tid, men vi har nådd frem og ting har blitt bedre for de alle i klassen. Vi har lagt oss på linjen at klassen trenger hjelp, ikke bare den ene som er den størst pøbelmakeren. De andre ungene må også lære seg å omgå barnet som sliter, de må ikke bare bli skjermet.

Anonymous poster hash: c27e6...8c2

Skrevet

Jeg er lærer og har en gutt i min klasse som er veldig krevende. Han er svært utagerende mot både barn og voksne på skolen. Denne gutten har ingen diagnose, men er under utredning. Enn så lenge har han ikke mer ressurser enn de andre i klassen. Jeg har måttet stoppe han fysisk flere ganger - dvs holdt han fast - for å unngå at han skader medelever i raseri. Alle skarpe gjenstander er gjemt unna, men han kaster det han har for hånden - stoler, sekker, bøker, velter pulter osv....

Jeg har blødd etter kloremerker og fått skallet nesa, og ukvemsordene hagler (skal drepe deg, skjære over halsen din.....) når han er sint. Medelever er redde når han får disse anfallene, og de holder seg naturlig nok en del på avstand ellers også.

Foreldre er irriterte og krasse, og mange har tatt kontakt med meg for å få vite hva vi gjør med situasjonen.

Jeg har jo taushetsplikt og kan ikke si så mye til dem, noe som igjen blir tatt ille opp. Jeg "skjuler" liksom noe.

Min store skrekk er at han skader noen, og at jeg ikke var der og fikk avverget det.

Oppe i dette kaoset skal jeg liksom undervise også.......

Ikke rart vi er mange som vurderer yrket vårt om dagen; jeg blir i hvert fall ikke gammel som lærer. Avspasering eller ikke........

Anonymous poster hash: 75440...473
Skrevet

b

For at det skal finnes midler til assistent, må det først finnes en eller annen diagnose. Så må det skrives en sakkyndig vurdering av ppt med tilråding av undervisningsressurs. Og så dersom det er penger i kassa kan man få den ressursen man har krav på. 

Skrevet

Barna deres ha krav på en trygg skolehverdag, hadde gått sammen med de andre foreldrene om å holde ungene hjemme til skolen har satt inn tiltak for å hindre vold mot andre barn.

Anonymous poster hash: d3756...0f5

Skrevet

bAnonymous poster hash: bd61f...d45

For at det skal finnes midler til assistent, må det først finnes en eller annen diagnose. Så må det skrives en sakkyndig vurdering av ppt med tilråding av undervisningsressurs. Og så dersom det er penger i kassa kan man få den ressursen man har krav på.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. De fleste skoler kan snu litt opp ned på de ressursene de allerede har om det dukker opp akutte behov i enkelte klasser. Jobber selv i klasse der mange har ekstra ressurser på seg og disse har vert i endring etter behovet.

Anonymous poster hash: 16b39...665

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...