Gå til innhold

MA etter canesten-bruk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg mistet i MA etter å ha tatt hele 3 canestenkurer mot sopp. Ved nærmere undersøkelser ser jeg at Canesten inneholder Imidazol (clotrimazol) som har vist seg å føre til intrauterin fosterdød i dyrestudier. Finner kun ett studie med mennesker, der var det 1.4 ganger så høy risiko for spontanabort for de som hadde tatt clotrimazol mot sopp i 1.trimester..men i dette studiet var det kun dette de hadde sett på, så er masse faktorer de ikke har korrigert for. 

 

Jeg vet jo ikke om det var dette som gjorde at vi mistet barnet vårt, det er jo som ofest kromosomfeil som er årsaken sies det, men det er jo ingen som har undersøkt hva som var galt med barnet mitt, og heller ingen som har spurt meg om bruk av legemidler under svangerskapet...Synes bare det er så rart at ingen har sett nærmere på dette når denne studien (fra 1987!) viste forhøyet risiko, og ca halvparten av gravide får sopp ila graviditeten...

 

Klarer bare ikke å slutte å tenke på hva som gikk galt, og et sikkert svar får jeg jo aldri...Fælt om det kunne vært unngått.



Anonymous poster hash: db1e8...090
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg trodde det var ok å bruke canesten ved graviditet. Ser at Felleskatalogen sier noe om en forsiktighetsregel i 1. trimester, men det trenger jo slett ikke å bety at det var årsaken. Jeg mener å ha brukt canesten ved begge mine fullgåtte svangerskap og har to friske og raske barn. I tredje svangerskap brukte jeg det ikke, men det endte i MA. Jeg har brukt mye tid på å lure på hva som var årsaken, og tenkt på alt fra neglelakk til pasteurisert ost fra samme fat som ikkepasteurisert. Når man ikke får vite årsaken er det vanskelig å ikke gruble. Jeg vil nok ikke bruke canesten nå som jeg er gravid på nytt etter MA, men jeg bruker heller ikke neglelakk eller andre ting som teoretisk sett kan være skadelige, og så bekymrer meg for at bekymringene kan være skadelig for den lille. Andre gravide drikker og røyker og så går det bra likevel. Som oftest er vel årsaken noe helt utenfor vår kontroll, og man må bare prøve å akseptere det. Ta det gjerne opp med legen din hvis det med canesten fortsetter å plage deg. Lykke til videre.

 

Anonymous poster hash: 716bc...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...