Gå til innhold

Kan mye sykdom bremse opp motorisk utvikling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spm kanskje, men jenta vår på 10 mnd har vært mye syk dette året. Forkjølet, omgangssyke+++, syns hun er støtt og stadig småsyk og grinete :/ Derfor er hun mer glad i og sitte på fanget, og har ligget mindre og mindre på gulvet i det siste. Åler seg ikke frem, kun bak og i ring. I springelsenga prøver hun nå forsiktig og trekke seg opp, det er vel et godt tegn? Rulle kan hun, men gidder stortsett ikke selv om vi oppmuntrer henne med leker og slikt. Hun er ganske bedagelig anlagt også. Hun sitter veldig stødig selv.

Jeg har snakket med helsestasjon om dette, men de tar liksom ikke mine bekymringer på alvor, ber meg bare ha henne mer på gulvet. Jeg tror hun blir og gå veldig sent... Nå lurer jeg seriøst på om det er fordi jeg ikke ammet henne spesielt mye at hun fikk et såpass dårlig immunforsvar, og derfor utvikler seg sent. Og jeg føler meg som en særdeles dårlig forelder! Dette er mitt andre barn, trodde jeg skulle være mer avslappet denne gangen... 

Anonymous poster hash: c84dc...14d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt barn sov så og si døgnet rundt de første seks månedene. Sov minimum 20 timer i døgnet. De neste mnd hadde hun et par timer mer våkentid. Likevel var hun tidlig ute motorisk og pratet flere ord i setning ved 12 mnd. Unormalt tidlig ute, i hvert fall i forhold til de andre barna mine.

Jeg tror nok sykdom likevel kan påvirke litt, men jeg synes ikke datteren din er sent ute. Er vel derfor helsestasjonen ikke reagerer på det.

Anonymous poster hash: cab71...8ad
Skrevet

Mitt barn sov så og si døgnet rundt de første seks månedene. Sov minimum 20 timer i døgnet. De neste mnd hadde hun et par timer mer våkentid. Likevel var hun tidlig ute motorisk og pratet flere ord i setning ved 12 mnd. Unormalt tidlig ute, i hvert fall i forhold til de andre barna mine.

Jeg tror nok sykdom likevel kan påvirke litt, men jeg synes ikke datteren din er sent ute. Er vel derfor helsestasjonen ikke reagerer på det.

Glemte å skrive at et av barna mine også var mye syk første leveår. Hun var inn og ut av sykehuset. Vi var nesten mer der enn hjemme i perioder. Hun ble fullammet i 6 mnd.. Tror ikke du skal tenke så mye på det med amming altså.

Poenget mitt er at hun ble pga sykdom veldig "klengete" og hadde et enormt stort behov for nærhet. Jeg bar henne rundt døgnet rundt. Hun hylte hvis jeg la henne på gulvet o.l og ville ikke være alene et sekund. Det påvirket nok at hun var litt sent ute motorisk, men nå er hun 3 år og har tatt igjen de andre barna for lengst. Hun er fremdeles veldig sårbar og trenger fremdeles mye nærhet, men er ellers en helt normal 3 åring på alle måter :)

Skrevet

Er det bare helsesøster du har snakket med på helsestasjonen, HI?

Be om en vurdering fra fysioterapeut som kan vurdere utviklingen hennes, helsesøstrene er veldig ulikt opptatt av det, og noen leger sjekker for lite av det, så be spesifikt om vurdering av fysioterapeuten som er tilknyttet helsestasjonen eller kommunens barnefysioterapeut.

Ja, mye sykdom kan forsinke utvikling hos noen. Men det er også en mulighet for at datteren din naturlig bare er litt bedagelig anlagt og derfor vil være litt senere ute, men likevel innenfor en normalutvikling.

Anonymous poster hash: fda27...f77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...