Gå til innhold

Overta/utsette fedrekvote?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer venter barn i slutten av juli. Vi er begge i fast jobb, og har begge rett på foreldrepenger. Nå er saken den at far har mulighet til å ta videreutdanning som spesialsykepleier, i perioden august 2015 - januar 2017. I denne perioden vil han motta et stipend fra sykehuset han jobber tilsvarende 80% av full lønn. Han forplikter seg til å jobbe 4 uker på sommeren.

Så til sakens kjerne. Da far er student har han ikke mulighet til å ta permisjon i semesteret. Fedrekvoten må avholdes i juni/juli. Siden han kun skulle jobbe i fire uker, er det fremdelse 6 uker til gode av fedrekvoten. Er det noen som vet om disse ukene, eventuellt hele fedrekvoten kan overføres til mor? Eller er det mulig å få utsatt de siste 6 ukene til det faktisk er mulig å ta ut permisjon.

Min permisjon (gitt at jeg tar ut 100% lønn) varer ut mars. Det vil si at vi må ha permisjon uten lønn i min 2,5 måned for å få dette til å gå rundt.... I denne saken er det helt klart best for oss om jeg får hele permisjonen, men noe sier meg at NAV systemet ikke er helt enig i dette.... Hvordan ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke overta hans fedrekvote, men det er ikke noe problem for han å utsette den. Han må bare ta den ut før barnet blir 3 år.

Anonymous poster hash: 33d59...0bb

Skrevet

"Fedrekvoten må avholdes i juni/juli"

Nei, det må den ikke. Fedrekvote må tasut før barnet er 3 år. Den kan også tas gradert.

Anonymous poster hash: a58d7...f1b
Skrevet

Selv om han kan utsette den får vår husholdning et problem da vi ikke er rustet til å leve i fem måneder på en 80% lønn.... Vi får jo ikke barnehageplass før august uansett, og noen må passe barnet også.

Skrevet

Selv om han kan utsette den får vår husholdning et problem da vi ikke er rustet til å leve i fem måneder på en 80% lønn.... Vi får jo ikke barnehageplass før august uansett, og noen må passe barnet også.

Det gjelder mange og det er ingen grunn til at duskal få overta fedrekvoten. Dere har valgt at han skal ta videreutdanning og da er dette en av konsekvensene akkurat nå. Så lenge far er frisk og permisjonen kan utsettes så får du ikke overta permisjonen hans.

Anonymous poster hash: a58d7...f1b

Skrevet

Det er deres ansvar. Dere velger videreutdanning akkurat nå og dere har valgt å få barn nå. Han kan utsette, du får ikke hans 10 uker.

Anonymous poster hash: 3d2a6...0b0

Skrevet

Eneste grunnen til å kunne ta over fedrekvoten er en utvidet legeattest på at han er for syk til å klare det, og ikke kommer til å bli frisk nok til å klare det innen barnet er 3 år.

Vet om et par hvor pappaen var i en ulykke og brakk begge bena og noen ribbein, satt i rullestol helt ute av stand til å ta seg av barnet. De fikk avslag på å ta over fedrekvoten siden han ville bli frisk og bare janne utsette den til han ble friskmeldt...

Barnepass er ikke nav sitt problem, det er deres. Men hvordan vet du at du ikke får barnehageplass? Broren min bor midt på sentrale østlandet og fikk barnehageplass nå 1.februar. Alternativet er jo en dagmamma.

Anonymous poster hash: 33d59...0bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...