Gå til innhold

Burde jeg beholde studielånet eller betale det tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig utdannet nå til våren og har tatt opp studielån, men ikke brukt det. Det står på en egen konto. Akkurat nå har jeg 2 BSUkontoer, som jeg fyller opp hvert år. I tillegg har jeg en Boligsparingskonto i Nordea hvor jeg kan sette inn så mye jeg vil, men maxbeløpet er 300 000,-. Alle kontoene har en rente på over 4%. Jeg skal kjøpe leilighet i nærmeste fremtid, men kommer ikke til å bruke summen som er på BSU kontoene fordi det er så utrolig god rente på dem, og ja, boligrenten er jo lav. Jeg har spart opp midler utenom slik at jeg har 15% i egenkapital utenom BSUkontoene.

Det jeg lurer på, er om jeg skal ta studielånet mitt og sette det inn på Nordea sin Boligsparingskonto. Det er snakk om ca 170 000,- fordi rentene er jo veldig gode, sammenlignet med rentene på studielånet som ligger på ca 2 (?) %. Men da må jeg betale ned på studielånet mitt som alle andre studenter.

Hva hadde dere gjort? :-)

Anonymous poster hash: a6df3...847
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betalt tilbake asap.

Anonymous poster hash: 1e15e...c7b
Skrevet

Studielån er et svært gunstig lån. Det er god rente, og personlig (det blir slettet om du dør), så du bør ikke prioritere å betale ned det fremfor andre lån.

Skrevet

Studielån er det mest gunstige lånet å ha så jeg ville brukt det til egenkapital

Anonymous poster hash: bd598...aa4
Skrevet

HI her.

Glemte å tilføye at etter alle mnd utgifter er trukker fra så sitter jeg igjen med 5000,-  - 10 000,- i mnd som jeg kan sette inn på sparekontoen min, så i så fall så kan jeg bruke mye av dette til å betale ned på studielånet mitt. Jeg kommer som sagt ikke til å bruke noe av det som står på disse 3 kontoene som egenkapital, da jeg heller vil at de skal godgjøre seg på den gode renten i mange år. Ønsker å helle bruke BSUkontoene mine når jeg en gang skal kjøpe eller bygge hus og ikke førstegangs leilighet.

Skrevet

HI her.

Glemte å tilføye at etter alle mnd utgifter er trukker fra så sitter jeg igjen med 5000,-  - 10 000,- i mnd som jeg kan sette inn på sparekontoen min, så i så fall så kan jeg bruke mye av dette til å betale ned på studielånet mitt. Jeg kommer som sagt ikke til å bruke noe av det som står på disse 3 kontoene som egenkapital, da jeg heller vil at de skal godgjøre seg på den gode renten i mange år. Ønsker å helle bruke BSUkontoene mine når jeg en gang skal kjøpe eller bygge hus og ikke førstegangs leilighet.

Du burde heller prioritere å betale ned lånet på leiligheten før studielånet.

Skrevet

HI her.

HI.

Det er helt sant! Er det noen som vet hva rentene på studielånet er for tiden?

Har fått med meg at den aller beste sparemåten, er å nedbetale boliglånet fortere hvis jeg har råd til det.

Skrevet

HI her.

HI.

Det er helt sant! Er det noen som vet hva rentene på studielånet er for tiden?

Har fått med meg at den aller beste sparemåten, er å nedbetale boliglånet fortere hvis jeg har råd til det.

Renta er på litt over 2%

Skrevet

Studielån er et svært gunstig lån. Det er god rente, og personlig (det blir slettet om du dør), så du bør ikke prioritere å betale ned det fremfor andre lån.

Det er nå så, det er likevel aldri gunstig å ha unødvendige lån. 

Anonymous poster hash: 1e15e...c7b

Skrevet

HI.

Så, ja/nei?

Skal, skal ikke?

Skrevet

Jeg hadde lagt i alle pengene, fra alle kontoene + studielånet, i bolig. Mindre boliglån er mer gunstig enn penger på bok.

Skrevet

Jeg hadde lagt i alle pengene, fra alle kontoene + studielånet, i bolig. Mindre boliglån er mer gunstig enn penger på bok.

Ikke når boligrenten ligger på 2,8% mens BSU renten ligger på 4,5% ?

Det lønner seg jo derfor å la pengene ligge på BSUkontoen(e) og heller ta opp mer lån, hvis man ha råd til det.

HI

Skrevet

Ikke når boligrenten ligger på 2,8% mens BSU renten ligger på 4,5% ?

Det lønner seg jo derfor å la pengene ligge på BSUkontoen(e) og heller ta opp mer lån, hvis man ha råd til det.

HI

Fordi du må også ta verdiøkning på boligen med i beregningen. Å investere i fast eiendom er stort sett alltid mer lønnsomt enn å ha penger på bok.

Skrevet

Er det lov å ha flere BSU kontoer?

Anonymous poster hash: 21761...c2f

Skrevet

Er det lov å ha flere BSU kontoer?

Du kan vel kalle kontoene hva man vil. Men her er følgende; Jeg har en vanlig BSU med 4,5% rente hvor jeg også får 5000,- skattefradag. På denne kontoen kan jeg ha 300 000,-.

Så har jeg BSU trippel, med samme gode rente, og samme beløp, men jeg får ikke skattefradrag på denne.

Og sist har jeg Boligsparingskonto i Nordea med 4,1% rente, hvor maxbeløpet er 300 000,-.  Dvs jeg kan i teorien spare 900 000,- med en rente på over 4% og la dette godgjøre seg i mange mange år om jeg ikke bruker pengene på annet en bolig.

HI

Skrevet

Aha. Genialt. Og godt jobba med å spare så mye!

Skrevet

Aha. Genialt. Og godt jobba med å spare så mye!

HI.

Tusen takk for det! Jeg har prioritert og ofret mye for å spare disse pengene. Mens mine studievenninner har dratt på byen og festet hver torsdag, fredag og lørdag, har jeg tatt ekstravakter og jobbet gjerne 12timers skifte hvor jeg blant annet blitt spydd på, tisset på, og skjelt ut av pasienter og kunder. (har to jobber utenom studiene).

Selv om det har vært blod, svette og tårer er det omsider deilig å høste inn den søte frukt :-)

Skrevet

Behold studielånet og pengene på BSU kontoen.

Mvh revisor'n

Anonymous poster hash: 6c7a0...0fc

Skrevet

Støtter revisor'n. Flink du har vært!

Anonymous poster hash: d569c...df3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...