Gå til innhold

Tipse politiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen naboer - to søstre fra Afghanistan - som har fått oppholdstillatelse i Norge. Jeg snakker ofte med den yngste (hun er bare 18 år) fordi vi tar bussen samtidig.

Nå har den andre fått seg en kjæreste som hun har funnet på nettet. Han er fra Syria og har kommet til Norge og bor hos dem. Han har begynt å bestemme og herse med dem, men hun eldste er dødsforelsket og gjør alt for ham. HUn forsørger ham og kjøper røyk til ham, mens hun og søsteren blir tynnere og tynnere, foir de har nesten ikke mat. Yngstesøsteren får plutseelig ikke lov til å treffe gutter, han har tatt PCen hennes, fått henne til å bruke hijab - og får liv til det av søsteren fordi det var hun som kjøpte den til henne - og det er visst mye bråk og kranglig. Den yngste ha traumer fra opplevelse i Afghanistan og klarer ikke å spise eller gjøre lekser (norskkurs) .

Nå ønsker den yngste at han bare skal bli tatt av politiet og sendt tilbake til Italia (der han var før han kom til Norge), så de kan få livet sitt tilbake.

Jeg syns det hele er litt skummelt - men er dette noe politiet hadde gjort noe med? han har jo ikke lovlig opphold i Norge, og har heller ikke søkt asyl eller noe her.

Tipse dem?

Anonymous poster hash: ec400...12f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt tipse dem.

Hvorforlure på det?

Anonymous poster hash: 80c74...ffb

Skrevet

Dersom han er her ulovlig, og du vet om d, så er du faktisk pliktig til å melde fra!

At jentene blir "fri", er som bonus å regne.

Anonymous poster hash: 9f22e...0fd

Skrevet

Jeg hadde uten tvil tipset politiet!

Anonymous poster hash: dfd54...b24

Skrevet

Jeg VET jo ikke 100 % at han er her ulovlig. Men jeg tror at han har oppholdstillatelse i Italia, og jeg vet at han ikke har kontaktet noen myndigheter ang at han er i Norge.

HI

Skrevet

Jeg VET jo ikke 100 % at han er her ulovlig. Men jeg tror at han har oppholdstillatelse i Italia, og jeg vet at han ikke har kontaktet noen myndigheter ang at han er i Norge. HI Anonymous poster hash: ec400...12f

Men d er ikke opp til deg å BEVISE d! D er politiets problem, så meld fra!

Anonymous poster hash: 9f22e...0fd

Skrevet

Jeg VET jo ikke 100 % at han er her ulovlig. Men jeg tror at han har oppholdstillatelse i Italia, og jeg vet at han ikke har kontaktet noen myndigheter ang at han er i Norge.

HI

Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite.

Og uansett om han er her ulovlig eller ikke, så kan han siktes for frihetsberøvelse ettersom han kontrollerer dem så hardt.

Denne yngste søsteren har bedt deg om hjelp. Jeg håper du lytter!

Skriv ned alt og overlever det til politiet

Skrevet

HI

Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite.

Og uansett om han er her ulovlig eller ikke, så kan han siktes for frihetsberøvelse ettersom han kontrollerer dem så hardt.

Denne yngste søsteren har bedt deg om hjelp. Jeg håper du lytter!

Skriv ned alt og overlever det til politiet

Det er nok ikke snakk om frihetsberøvelse. De er på skole hver dag og gjør ting utenom huset.

Men berøvelse av frihetsFØLELSE er det i hvert fall.

De vil nok skjønne at det er jeg som har tipset - det er ikke så mange andre som vet om ham. HUn eldste vil jo ikke at han skal reise - hun vil gifte seg med ham.

¨hi

Skrevet

Om han har oppholdt seg i et annet landså skal han tilbake dit, jmfr. Dublin-avtalen

Anonymous poster hash: 13b63...2f7
Skrevet

Han har lov å være turist i Norge hvis han har gyldig tillatelse i annet Schengen/EU/EØS land. Derimot så er jo ikke det ditt problem hva slags tillatelse han har, ville kontaktet politiet og evt utlendingsseksjonen i ditt distrikt med dine bekymringer så kan de gjøre noe med dette for jentene .

Anonymous poster hash: 6d171...ccb

Skrevet

Tips dem, så har du iallefall gjort noe. Om politiet kan gjøre noe får de selv vurdere. 

Anonymous poster hash: 3321c...903
Skrevet

Dette hadde jeg absolutt tipset politiet om. Det er jo tydelig at den yngste søsteren plages av dette, og hadde hun vært under 18 kunne du meldt til barnevernet også. Alt som har med Syria og ung ulovlig innvandrer og gjøre får nok prioritet hos politiet.

Anonymous poster hash: b3576...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...