Gå til innhold

Hjelp? Dialogmøte med NAV og arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt en stund nå, var først delvis sykemeldt og er nå 100% sykemeldt. Imorgen så skal jeg på dialogmøte med NAV og arbeidsgiver. I innkallingsbrevet står det at vi skal gå igjennom oppfølgingsplan jeg skal ha laget med arbeidsgiver etter 8 uker(?usikker på hvor mange uker det stod) Men sjefen min har aldri laget noen slik plan med meg. Videre står det at vi skal gå igjennom hva de kan gjøre for å få meg ut i arbeid igjen, tiltak osv.

Jeg er sykemeldt pga noe veldig vondt som har skjedd, har snudd livet mot helt på hodet og livet vil aldri bli som før igjen. Jeg har fortrengt følelsene en stund, men tilslutt sprakk det og jeg gikk rett i kjelleren, utviklet depresjon, angst og sosial fobi.

Går ukentlig til psykolog og legen følger meg opp og jeg har time hos han annenhver uke. Verken lege eller psykolog mener at jeg kan gå tilbake til arbeid nå, for å bruke psykologen min sine ord så er det helt uaktuelt.

Jeg vet at NAV vet om mine diagnoser, det må legen skrive på sykemelding etter en viss periode, men arbeidsgiver vet ikke om at jeg har angst, depresjon og sosial fobi, og jeg vet at jeg ikke er pliktig til å si noe til sjefen min om det på dialogmøte med NAV. Og det har jeg heller ikke lyst til pga oppførsel fra sjefen min tidligere.

Noen som har noen tips til hva jeg kan si hvis de spør hva arbeidsgiver kan gjøre for å få meg tilbake til arbeid, uten å røpe for arbeidsgiver hva som feiler meg?

Kjenner at jeg gruer meg noe helt grusomt til imorgen. Er så gale at jeg tenker at jeg skulle ønske jeg brakk foten slik jeg måtte legges inn på sykehuset for operasjon bare for å unngå møte.

Vil så klart tilbake i jobb, men slik situasjonen er nå så går det ikke. Har mye jeg må jobbe med og ordne opp før jeg kan starte i jobb igjen.

Hadde sjefen min ikke vært så usympatisk og høy på seg selv så kunne jeg nok sagt grunnen til jeg er sykemeldt, men sjefen min er.. hva skal jeg si.. ikke akkurat den beste sjefen.

Anonymous poster hash: f5eb5...e27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du si som jeg gjorde at grunnen til at du er sykemeldt ikke er jobbrelatert og at det ikke er noe arbeidsgiver kan gjøre for å tilrettelegge. Burde hatt med lege på et sånt møte.

Anonymous poster hash: 5ecc9...267

Skrevet

Du skulle ringt nav med en gang du fikk innkallelsen og sagt at du ville ha legen din med på møtet, da kan legen snakke din sak (uten å røpe diagnose)

Kanskje det ikke er for sent å gjøre det, ring nav å hør. Det nav gjør da er å avtale en time med legen din på legens kontor også blir du og arbeidsgiver innkalt til det møtet.

Anonymous poster hash: 0154b...a11

Skrevet

Da får du si som jeg gjorde at grunnen til at du er sykemeldt ikke er jobbrelatert og at det ikke er noe arbeidsgiver kan gjøre for å tilrettelegge. Burde hatt med lege på et sånt møte.

Anonymous poster hash: 5ecc9...267

Takk for svar, kommer til å si det da:)

Hi

Anonymous poster hash: f5eb5...e27

Skrevet

Når er møtet ditt i morgen?

Kanskje du kan ringe saksbehandler med det samme de åpner i morgen og fortelle denne hvordan du føler det? Og det at du føler det er vanskelig å forholde deg til så personlige ting med arb.giver som ikke er av det mest empatiske slaget.

Da kan saksbehandler hjelpe deg i møtet, og du kan si som annie over her sa, at årsaken til sykemeldingen ikke er jobbrelatert og at det dessverre ikke er noe arb.giver kan gjøre for å tilrettelegge for deg foreløpig.

Siden dette virker som en ganske opplagt sak og lege og psykolog er enige og klare i sin tale så skulle jeg nesten tro at det i seg selv er grunn nok til å droppe møtet. Ring saksbehandleren så tidlig som mulig i morgen og snakk med ham/henne.

Anonymous poster hash: 78a32...dac
Skrevet

Jeg hadde fastlegen med på møtet. Det var NAV som ville ha han med.

Nå har jeg vært veldig åpen for arbeidsgiver og informert hele tiden. Kanskje litt lettere med en kronisk diagnose med mye operasjoner.

Du blir sittende veldig alene mot arbeidsgiver og NAV. Så du burde absolutt hatt med fastlegen din.

Anonymous poster hash: b957f...2b9

Skrevet

Jeg har vært på slike møter som arbeidsgiver både med og uten lege, og vi har ikke noe krav på å vite diagnosen. Men du skal ikke se bort fra at sjefen faktisk skjønner at det er noe psykisk. 
Si at det ikke er noe arbeidsgiver kan gjøre noe med, men med IA-avtalen har både arbeidsgiver, du og NAV en plikt til å forsøke å finne løsninger for å kunne jobbe noe.
Men NAV kommer til å lede samtalen og gjøre den så nyttig som mulig både for deg og arbeidsgiveren din. 
Det der er virkelig ingenting å grue seg til, selv ikke med en usympatisk sjef, så sov godt i natt og møt med godt humør. 
Lykke til!

Anonymous poster hash: be6fb...22b
Skrevet

Er det bedre å gå hjemme og sulle seg inn i egne tanker? Må da være bedre å kome seg i jobb og få tankene over på andre ting. Og ja...jeg vet hva jeg prater om.

Anonymous poster hash: 5eda3...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...