Gå til innhold

Ha med venner hjem i 1. klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste startet i 1.klasse ifjor høst og så har jeg plutselig blitt den bekymrede mammen jeg ikke skulle bli ;)

"Problemet" (om det egentlig finnes et) er at han veldig sjelden har med venner hjem fra skolen. Kun to ganger siden han startet på skolen for et halvt år siden. Han har vært med noen hjem og, kanskje fem-seks ganger. Men han leker godt på skolen, har aldri noe problem å finne noen å leke med og sier selv at han stortrives både på skole og SFO (blir sint hvis vi henter tidlig). På foreldresamtale fikk vi tilbakemelding på at han lekte fint med de fleste gutta i klassen, men ikke hadde knyttet seg spesielt til noen.

Men så synes jeg at det virker som "alle andre" er med hverandre hjem hele tiden og jeg blir redd for at han havner utenfor etterhvert. Jeg spør han ofte om han vil ha med seg kompiser hjem, men han virker ikke interessert. Han har to i gata som går i 1. som han løper ned til innimellom da (men ikke hver uke). Mannen min mener jeg bekymrer meg unødig og det at man ikke har med venner hjem ikke trenger å bety at han er venneløs, men bare at han har lekt fra seg på SFO. 

Er det andre med erfaring med barn som ikke hadde med venner hjem i begynnelsen, men som allikevel har funnet gode venner på skolen?

Anonymous poster hash: ec98d...316
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med mannen din :)

Anonymous poster hash: 8c803...c46

Skrevet

Nå går min datter i 2.klasse, men hun er helt lik. Ettes sfo er hun sliten og synes det er godt å komme hjem til litt fred og ro.

Hun hadde med seg venner hjem kanskje 2-3 ganger i hele 1.klasse. Nå i 2.klasse har hun med venner kanskje en gang i måneden...

Anonymous poster hash: dcc0e...61e

Skrevet

Min gutt går nå i 5. og har hatt med venner hjem ofte helt siden han begynte på skolen. Her er det stadig fullt hus.

Nabogutten, derimot, hadde sjelden eller aldri med seg venner før han begynte i 3. - 4. klasse, og selv nå går han som oftes hjem alene. Han liker rett og slett best å være hjemme alene uten venner når skolen er slutt.

Men han er likevel en veldig populær gutt - er overhodet ikke utenfor i klassens guttefellesskap - og dette er også noe vennene aksepterer. Sånn er han, liksom, og det er helt ok.

Anonymous poster hash: f6cf8...386
Skrevet

Jenta vår som er 1.klassing har kun hatt med en venninne hjem en gang i år og vært på besøk hos henne en gang. Jeg har tenkt lit som deg, men vet fra første at det er veldig vanlig at de er mer slitne når de starter på skolen og har godt av å slappe av hjemme. Lekser skal jo også gjøres, være med resten av familien og har to aktiviteter på fritiden.

Har også noen venner i gata hun er sammen med noe.

Siste året i bhg hadde hun ofte venner på besøk eller var med andre hjem så regner med det tar deg opp etterhvert.

Anonymous poster hash: 744de...05f
Skrevet

Ungene mine (2 barneskolebarn) har aldri med seg noen hjem etter skolen. De er på aktiviteter 3 dager i uka, torsdag må brukes til å gjøre ferdig ukeslekser og fredag flater vi ut på sofaen ;)

Men de har fortsatt masse venner som de er sammen med på skolen/sfo og i helgene.

Så jeg er enig med mannen din, ikke stress deg opp over dette ;)

Anonymous poster hash: 04cea...b2c

Skrevet

Har ei som helst ikke vil ha med eller være med venner hjem fra skolen. Hun liker ikke å legge planer, for er hun sliten vil hun kose seg alene. Hun kan finne på å dra til venner, leke med ungene i gata, være med søsken. Hun er ikke en slik som bare sitter inne. Går på en aktivitet min tre ganger i uka, så hun er sosial. Hun har mange venner og omgås de fleste, men ingen som hun henger med hele tiden.

Så har vi lillesøster som er stikk motsatt. Har hun ikke besøk eller er på besøk hver dag får hun nesten abstinenser. Hun trenger å ha mange rundt seg og finne på ting hele tiden. Blitt litt avhengi av pc omdagen, men sitter hun på den ene time så får hun litt mark i ropma og finner på noe annet. Hun går på idrett som er to dage i uka på vinteren om flere ganger vår til høst. Hun syns det er kjempestas, men vurderer å slutte for å ha mer tid til venner, men jeg prøver å holde henne der siden hun har mange av vennene sine der også.

Anonymous poster hash: 74a98...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...