Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #1 Skrevet 15. februar 2015 Jeg er så lei! Seksåringen gnåler om mat dagen lang, og jeg blir sprø. Vi har faste måltider som han spiser små porsjoner til, så han blir garantert ikke skikkelig mett. Så gårgår det en time, før han er sulten. Kan gi ham et eple eller en gulrot, men det er kjedelig, så han spiser bare halvparten. Han vil helst ha brødskiver. Rett etter middag, HVER dag, vil han ha brød. Hvis han hadde fått velge hadde han spist brødskiver en gang i timen døgnet rundt. Jeg lager vanlig norsk husmannskost, stort sett fra bunnen, og han har aldri blitt tvungen til å spise. Nytter ikke å be ham kutte ut masingen heller, han går bare til noen andre.. Han kan fint lyve i bhg og si at han ikke fikk frokost hjemme, slik at han får enda et måltid der. Han henger over folk som spiser, og spør hvert 5min om han kan få, det er faktisk litt pinlig i selskaper osv. Foe hvis jeg ikke stopper ham spiser han til det er tomt:( Vi er ikke overvektige, og vi andre har et helt normalt forhold til mat. Dagens hjertesukk.. Anonymous poster hash: e5606...5d6
3 i april Skrevet 15. februar 2015 #2 Skrevet 15. februar 2015 Da må du rett og slett tvinge han til og sitte lengre ved bordet under middagen og gjøre det klart for han ikke får noe mer mat før det er er tid for neste måltid. Her nå du bare være veldig streng en periode. Ikke gi han frukt, gulerot eller yoghurt. Gi han et glass vann om han maser og si at det er alt han får frem til neste måltid. Gi det noen dager så skjønner han raskt opplegget: om han ikke spiser middag så MÅ han gå sulten i flere timer. Å snakk med barnehagen, si at han får frokost hjemme og at de ikke skal gi han dobbel frokost.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #3 Skrevet 15. februar 2015 Lurer på om det er noe med alderen.. Har også en 6åring (gutt) som maser om mat hele tiden. De er vel i en periode der de vokser og trenger en del mat. Jeg vet ikke. Men vi har det akkurat likt hær.. Håper det går over snart!! Anonymous poster hash: a67ae...f1e
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #4 Skrevet 15. februar 2015 Da må du rett og slett tvinge han til og sitte lengre ved bordet under middagen og gjøre det klart for han ikke får noe mer mat før det er er tid for neste måltid. Her nå du bare være veldig streng en periode. Ikke gi han frukt, gulerot eller yoghurt. Gi han et glass vann om han maser og si at det er alt han får frem til neste måltid. Gi det noen dager så skjønner han raskt opplegget: om han ikke spiser middag så MÅ han gå sulten i flere timer. Å snakk med barnehagen, si at han får frokost hjemme og at de ikke skal gi han dobbel frokost. Jeg har gjort alt det, men det nytter ikke. Hver dag er det på an igjen. Det verste er at når han først blir servert mat spiser han jo knapt, han surrer og vaser og snakker/leker med maten osv. Han får streng tilsnakk HVER gang, men det når bare ikke inn. Er så drittlei spørsmål om mat! HI Anonymous poster hash: e5606...5d6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #5 Skrevet 15. februar 2015 Har det på samme måte med min på 5.5. Men han får kun til faste måltider og får sutre og bære seg utenom. En gang må han slutte tenker jeg. Mat spiser vi bare til måltider her i huset. Det er en regel. Anonymous poster hash: 914e8...cf5
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. februar 2015 #6 Skrevet 15. februar 2015 Høres ut som en unge jeg kjenner. utrolig slitsom å være Med. Maser hele dagen, men spiser ikke når han får. Hva med å la han være skikkelig sulten før han får noe? Og aldri gi han noe imellom måltidene. Pass på at andre og vet det, som feks barnehage. Si fra at han har spist og at han ikke skal ha noe mer mat.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #7 Skrevet 15. februar 2015 Samme tendens her med min femåring... Men jeg er som regel streng. Han måtte vente til lunsj (hadde mast i over 2 timer). Da spiste han fire skiver! Hvis han ber om mat og ikke spiser opp får han klar beskjed om at da blir det ikke noe neste gang han spør ( og jeg gjennomfører det, i motsetning til de fleste andre jeg kjenner...) Anonymous poster hash: 82eca...5eb
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #8 Skrevet 15. februar 2015 Vi og er strenge på at mat spises til måltider, men jaggu godt det ikke bare er her det mases. Veldig ofte tror jeg han bare vil ha noe å tygge på, for ofte hvis jeg spør om han vil ha f.eks ei gulrot sier han nei og blir sur, han vil ha chips/snacks. Og det vet han veldig godt at vi som regel ikke har i hus, det er helgekos for oss, og det er ikke hver helg heller. Vi er ikke så glade i slikt, så kommer ikke på å kjøpe det. Anonymous poster hash: e5606...5d6
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #9 Skrevet 15. februar 2015 Hvorfor gir du han mat mellom måltider? Kjenner også noen som har en unge som maser om mat. Han får som regel noe å spise på mellom måltidene, og spiser logisk ikke noe særlig til middag. Anonymous poster hash: 9dabe...c8b
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #10 Skrevet 15. februar 2015 Nøyaktig samme problem her (og normale, sunne, gode matvaner her, ingen overvekt), jeg er lei😩 Anonymous poster hash: 2003f...7a7
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2015 #11 Skrevet 15. februar 2015 Samme problem med fireåringen min. Vi er klinkende klare: ingen mat mellom måltidene. Likevel spiser hun minimalt til alle måltider, og maser om mat etter en time. Men hun får aldri noe. Jeg sier klart nei, minner om at hun mø spise seg mett når vi har måltider og bytter så tema. Håper hun tar poenget snart. Vært sånn i ett år. Anonymous poster hash: 67032...621
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå