Gå til innhold

Barn med matallergi på overnatting.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har overnattingsbesøk av en kompis. Da de skulle spise kveldsmat igår forteller kompisen at han har melkeallergi og det er så og si ingenting av det vi har han kan spise... Ble bare egg.... Er det ikke litt sært av foreldre å ikke si ifra? Burde de ikke evt sendt med litt mat? Det er jo sørenmeg melk i alt...

Anonymous poster hash: 5d16b...af4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesielt ja, kanskje de antok at dere viste?

Kommer litt ant på hvor gamle de er.

Anonymous poster hash: b66dd...d15
Skrevet

De er 9 år. Han greide jo fint å si ifra selv. Men syns det er ganske stusslig å servere egg...

Skrevet

Er det forresten melk i gilde sine pølser?

Skrevet

Fant det ut selv... Hadde kastet pølser asken, men det er melk i gilde grillpølser...

Skrevet

Du kan vel å lese? Det står alltid ingredienser bak på matvarer.

Anonymous poster hash: 9e0a5...aa4

Skrevet

Litt rart ja, dette er nok noe jeg som mor hadde gitt beskjed om på forhånd, og spurt om jeg skulle ta med noe til han. Men kan du ikke bake noen rundstykker?

Anonymous poster hash: c1ede...a06
Skrevet

Så klart skulle mor ha sagt noe, men du skulle og spurt!

Skrevet

Som mor til et barn med melkeallergi synes jeg dette er helt utrolig!

Hver gang min er på besøk, informerer jeg grundig, og spør hva de har tenkt å spise. Og så sender jeg med mat som ligner, dersom server nødvendig...

Anonymous poster hash: 2f885...94a

Skrevet

De er 9 år, viss de går på skole sammen burde det jo ha vært endel bursdager?

Anonymous poster hash: 2bca9...75d

Skrevet

Kom på at vi hadde en fra klassen her og han sa han var vegetarianer. Jeg snakket med moren og hun sa det bare var tull, han var kresen og ville ikke spise.

Snakk med moren. Viss de ikke har gitt beskjed så kan det være noe gutten har funnet på! :-)

Anonymous poster hash: 2bca9...75d

Skrevet

Men er du sikker på at det er ordentlig allergi  og ikke en fiks ide? 

Min sønn på 10, har faktisk to kamerater hvor mødrene har funnet ut at de har "melkeallergi"

Dette er uten å ha snakket med lege om det. 

På tur skaffet vi da i starten til veie melkefrie pølser og diverse uten melk. Men da det kom frem melkesjokolade og boller med melk (selv om vi hadde alternativer) så var det ikke så nøye. "Joo, det går bra med litt melk"  

I ettertid har det ikke vært så stas å ha denne "allergien" tydeligvis, for nå er de friske igjen. 

Anonymous poster hash: ae7ed...efc
Skrevet

De er tilflyttere så har ikke x antall bursdager osv. Ja jeg kan lese, men pølsepakken var kastet.

Når jeg spurte gutten hva han kunne spise hadde

han såpass peiling at jeg tror allergien er reel.

Takket være søndagsåpent er frokosten nå reddet. Fastelavenfrokosten vi hadde planlagt får heller bli fastelavenskvelds.

Skrevet

Er godt mulig det er en fiks ide, ikke vet jeg. Men tørr jo ikke ta sjansen på det...

Skrevet

Ja selvfølgelig burde foreldrene sagt i fra, for det er omtrent melk i alt. De har sikkert glemt det bort da dette er en så vanlig del av deres hverdag at de ikke tenkte på det.

Skrevet

Om dere har ungen på overnatting burde dere kjenne han rimelig godt.

Om jeg lurte på noe ville jeg bare ringt foreldrene hans. Er vel ikke verre enn det?

Anonymous poster hash: d55ee...2af
Skrevet

Du høres tafatt ut!

Jeg ville ringt foreldrene med en gang og pratet med dem. Dette kunne du fint gjort igår kveld.

Anonymous poster hash: 7454d...2be

Skrevet

Du høres tafatt ut!

Jeg ville ringt foreldrene med en gang og pratet med dem. Dette kunne du fint gjort igår kveld. Anonymous poster hash: 7454d...2be

Men hvorfor skulle hun det? Hun hadde da ikke fått mer å servere gutten fordet?

Problemet her er jo at hi ikke visste om og derfor ikke hadde tatt hensyn til allergien. Det er selvsagt helt opp til foreldrene å informere om slikt, man kan da ikke spør om alt mulig før man får et så stort barn på besøk.

Skrevet

Seriøst? Spør du alle foreldre til barn som kommer innom dere og skal være en stund om de har allergier og hva de kan spise? Her har ungene overnattingsbesøk så og si hver helg, og jeg har aldri en eneste gang spurt om noe søikt. Jeg regner med at foreldrene sier fra hvis det er noe ungene deres ikke tåler. Hvis mitt barn hadde vært allergisk hadde jeg helt klart sett det som mitt ansvar å informere om dette til alle som skulle servere barnet mat. Jeg ville aldri forventet at andre foreldre skulle leke detektiv for å spore opp en mulig allergi hos venner av barna.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg har enda ikke opplevd et allergiproblem som jeg ikke klarer å løse og har laget de utroligste måltider bestående av kun mat som de som er allergiske kan spise.  Men jeg tar det som en selvfølge at foreldrene informerer meg om allergiene før de sender barna på besøk til oss.  Det er ikke min oppgave å ringe rundt for å undersøke hva ungene kan spise.  Når det er sagt, hadde jeg nok ringt foreldrene og spurt når barnet selv sier i fra, bare for å få avklart situasjonen.  Melkeallergi og melkeallergi er ikke det samme.

Skrevet

Seriøst? Spør du alle foreldre til barn som kommer innom dere og skal være en stund om de har allergier og hva de kan spise? Her har ungene overnattingsbesøk så og si hver helg, og jeg har aldri en eneste gang spurt om noe søikt. Jeg regner med at foreldrene sier fra hvis det er noe ungene deres ikke tåler. Hvis mitt barn hadde vært allergisk hadde jeg helt klart sett det som mitt ansvar å informere om dette til alle som skulle servere barnet mat. Jeg ville aldri forventet at andre foreldre skulle leke detektiv for å spore opp en mulig allergi hos venner av barna.

Ja det Gjør jeg!

Skrevet

Jeg har et allergisk barn, og selvfølgelig informerer jeg! Og jeg tilbyr å sende med mat også (brød og pålegg). Kan ikke forvente at alle andre har noe som er trygt.

Skrevet

Og forresten, jeg spør ikke om andre barn er allergiske. Jeg forventer faktisk at foreldrene informerer, de er tross alt foreldre.

Skrevet

Selvfølgelig er det foreldrene sitt ansvar å informere, skulle bare mangle! Jeg hadde blitt rimelig irritert om jeg hadde et barn på overnatting som ikke tålte noe av det jeg skulle servere. Hadde jeg visst på forhånd hadde jeg selvfølgelig handlet inn / lagd mat som alle kunne spise. Vil ikke gjøre forskjell på barna! Jeg hadde ikke vist til barnet at jeg var irritert, men hadde nevnt det til foreldrene / ringt dem.

Skrevet

Det er selvsagt foreldrenes ansvar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...