Gå til innhold

Hvordan er din 4 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flinke til å høre etter når h*n får beskjeder?

Går fint på kjøpesenter ol?

Kler på seg selv? 

Leker alene? 

Ute alene? 

Sitter fint når det forventes det? 

Teller til over 20? 

Får mye skryt fra barnehagen? 

Har godt språk?

Anonymous poster hash: c81b4...89c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guttungen på 4,5 hører stort sett etter, går stort sett fint. LEker godt alene. Har veldig godt språk, teller til 100 på norsk, til 20 på engelsk. Får masse skryt på de fleste områder fra barnehagen.

Han får ikke leke ute alene, for vi bor mellom traffikert vei, en bekk og et vann.

Skrevet

Stort sett.

Ikke lengre turer, men godtar at vi må innom der, der og der.

Kler på seg selv?

I barnehagen gjør han det, men er ganske lat hjemme. Kledde på seg selv i dag, da.

Leker alene?

Ja, men vil helst leke med noen.

Ute alene?

Kun med eldre søsken (10 og 13 år).

Stort sett.

Teller til over 20?

Nei. En to tre seks fire ti åtte osv.

Ja, han er empatisk, sosial, rettferdig. Populær blant de andre barna. Han kan leke med alle og har meget god tilpasningsevne sosialt sett.

Har godt språk?

Ganske gjennomsnittlig, ikke helt der, men ikke så langt unna heller.

Anonymous poster hash: 3d0b3...a45

Skrevet

Min gutt fylte 4 år i november.

Nja njo... Sånn høvelig! Har hendt noen ganger at jeg må kjefte litt og snakke hardt til ham pga han er på vei til å løpe ut i veien, enkelte ganger har jeg sprunget etter og stoppet han. Har fått noen blikk på det ja, men jeg er livredd for barn + veier, påkjørsel, vann, osv. Bli litt hard i stemmen når han ikke hører etter på slike plasser. Men ellers er han generelt flink til å høre etter så lenge vi tar oss tid til å forklare ting og ha god kommunikasjon.

Ja, går bra. Men han vil jo stå og se på aaaalt mulig så det tar sin tid.

Kler på seg selv?

Han kan, men vil helst ha hjelp. Trenger også hjelp til f.eks strømpebukse, men resten går greit. Tar lang tid da:)

Leker alene?

Har alltid vært flink til å leke alene og liker det også. Har en fin balanse på at vi leker sammen vs han leker alene.

Ute alene?

Nei, er aldri ute alene. Syns han er alt for liten, når vi er ute har jeg øynene på ham konstant. Får ikke leke ute alene.

Nei, har makk i rompa som vi sier :)

Teller til over 20?

Nei, han tuller mye med telling og tall.

Ja, han er en herlig gutt. Har ikke noen problemer med ham.

Har godt språk?

Nei, han snakker ganske utydelig. Har logoped inne i bildet.

Anonymous poster hash: f7c72...b79

Skrevet

Vi er lite på kjøpesenter, men i byen og i butikker klarer hun seg fint. Ikke alltid like god oppførsel, men lite skrik og skrål. Helst at hun blir lei og det kan jeg forstå.

Hun finner frem klær og kler på seg selv.

Leker fint alene, både inne og ute.

Ute alene? Ja

Sitter fint når det forventes det? Nei, ikke alltid. Litt makk i kroppen;) Men tar korrigering bra

Teller til over 20? Teller til 40, har tallforståelse og kan skrive enkle ord

Får mye skryt fra barnehagen? Både og. Hun er ingen engel, men får skryt for at hun er flink til å inkludere og hun er en god venn

Mindre skryt for sterk vilje

Hun har godt språk

Anonymous poster hash: 012e3...d3e

Skrevet

Kler på seg selv?

Leker alene?

Ute alene?

Teller til over 20?

Har godt språk?

ja på alt. lite ute alene, men ute med venninner.

Anonymous poster hash: 0f9f4...bfe

Skrevet

Flinke til å høre etter når h*n får beskjeder?Går fint på kjøpesenter ol?Kler på seg selv? Leker alene? Ute alene? Sitter fint når det forventes det? Teller til over 20? Får mye skryt fra barnehagen? Har godt språk? Anonymous poster hash: c81b4...89c

1. Ikke noe særlig. Selektiv hørsel lever fremdeles godt og han er 6 år.

2. Ja. Han gikk mye med oss i byen, lite på shoppingsenter.

3. Han kunne kle på seg og gjorde det stort sett, men evnen og viljen var ikke alltid sammenfallende.

4. Ja. Han lekte fint alene over lenge tid.

5. Ikke så aktuelt å ha han ute alene siden vi bodde i byen.

6. Ja, han kunne sitte fint ved behov.

7. Ja, han kunne telle til 20. Men før 5-års alderen hadde han ikke fått med seg konseptet med mengder.

8. Vi bodde inutlandet og han gikk på skolen, fikk helt normale skussmål. Han var visst en rolig og grei gutt, men lett å distrahere.

9. Ja. Som 4-åring snakket han norsk og fransk flytende med et godt ordforråd og sofistikert syntaks. Men han er tydeligvis språksterk som sine foreldre, 2 år senere snakker han også tysk og engelsk. (Men sliter veldig med det skrevne ordet)

Anonymous poster hash: ae74f...178

Skrevet

Hi her, takk for mange svar! :) 

Jeg ble så lei meg når vi var hos ei venninne i nesten ei uke, for ho mente jeg gjor min gutt umoden! 

Må legge til at min gutt er straks 4 og hennes er straks 5år! 

Veldig flink, men enkelte ting går aldri inn så må få samme beskjed hverdag :P som å ikke klatre oppå benken.

Ja sålenge vi ikke må stresse rundt så går han fint. Er lite på kjøpesenter så er nok litt stas for han også når vi først drar entur.

Kler på seg selv? 

Han kler på seg selv, men blir lett distrahert så må ha litt støtte særlig i bhg.

Leker alene? 

ja veldig god fantasi så leker godt alene

Ute alene? 

nei synst han er forliten til det, men til sommeren skal vi begynne å øve litt på det.

Njaa sitter fint sålenge det er noe som fenger.

Teller til over 20? 

Teller til 10, men til 30 med hjelp

Nope desverre. Fått høre han har mye empati, er blid og fornøyd og leker godt med mange. 

Ellers så er det mye makk i rumpa under samling, veldig mye vilje og liker å teste grenser.

Har godt språk?

Har et veldig godt ordforråd å snakker og forstår mye. Noen ord er litt utydelig enda.

Så ser nå at min gutt er mer normal enn unormal :) Ho mente at den listen der skulle alt vær JA på :/ Hennes sønn var ikke perfekt synst jeg da å ho hadde 3-4 kamper om dagen med han. Ho synst min gutt er veldig herlig å behandler han fint, men ho reagerte på at han ikke fikk vær ute, ville ikke vær i egen etasje alene å leke (er ikke vant med det da vi har stue og lekerom på samme plan), å synst han telte dårlig, å hennes sønn fikk bare skryt av bhg!

Skrevet

Hi, du har en normal 4-åring, men en unormal venninne 😜

Anonymous poster hash: 869f8...1e6

Skrevet

Stort sett, kommer an på hva det gjelder. Er det noe kjedelig må det mases.

Stort sett

Kler på seg selv?

Ja

Leker alene?

Ja. Kan leke på rommet opptil 1 time.

Ute alene?

Ja, går aldri noe sted.

Tja, litt både og.

Teller til over 20?

Teller i hvert fall til hundre, muligens lenger.

Aldri hørt noe negativt.

Har godt språk?

Veldig godt språk. Snakket flytende siden han var to.

Anonymous poster hash: bbde0...9ae

Skrevet

Flinke til å høre etter når h*n får beskjeder?Går fint på kjøpesenter ol?Kler på seg selv? Leker alene? Ute alene? Sitter fint når det forventes det? Teller til over 20? Får mye skryt fra barnehagen? Har godt språk? Anonymous poster hash: c81b4...89c

Veldig selektiv hørsel. Later ofte som om han ikke har hørt hva vi sier. Men forstår når det er viktig å høre etter.

Vi er aldri på kjøpesenter, men han går gjerne lange turer i byen eller i naturen.

Kan å kle på seg selv, men vil helst ha hjelp.

Leker veldig bra alene.

Aldri ute alene, vi bor midt i en storby.

Sitter noen ganger fint, andre ganger ikke.

Teller til over 20 på tre språk.

Får mye skryt fra barnehagen, men det tror jeg alle barna der får. Det er rause og snille folk som jobber der.

Har godt språk, men siden han er trespråklig kan det bli litt rot innimellom.

Anonymous poster hash: 0d6f4...792

Skrevet

Min 4 åring hadde ikke fått være ute alene uten tilsyn . Hun har selektiv hørsel og later som hun ikke hører. Må mase litt for å få henne til å kle på seg. Hun klarer , men det er jo såååå slitsomt ;) Hun sitter fint ved bordet og spiser , er grei å ha med på kjøpesenter. Hun leker alene og har rollespill. Hun teller til 20 og er langt fremme språklig . Hun er litt følsom og tar lett til tårene. Hun er snill og omsorgsfull.

Skrevet

Ta det med ro, han høres helt normal ut! Fikk beskjed om på skolen at rundt skolen kan modenheten skille +-2 år. Har 5 barn, og alle mine har vert veldig forskjellige. Minste er 4 år, og er en makk uten like :) 

Hun er snill, men utrolig sta. Er også tilbakemeldingene vi får fra bhg. Det er personligheten hennes, og slik skal hun få være. Men, selvsagt må hun høre etter i hverdagen.

Anonymous poster hash: 52d67...d28
Skrevet

Nei, jeg må mase veldig mye, særlig når vi skal til eller fra barnehage. Må ofte telle og gjøre meg streng i stemmen.

Ja, det vil hun gjerne. Elsker å gå i butikker og sitte på café. Akkurat som sin mor...

Kler på seg selv?

Ja, men hun somler ofte så mye at jeg blir nødt til å ta over.

Leker alene?

Ja, hvis hun er i det rette hjørnet kan hun leke lenge. Men stort sett spør hun alltid meg om jeg vil være med. Blir like skuffet hver gang jeg sier nei.

Ute alene?

Nei, aldri. Det er hun for liten til enda. Vi bor ved vannet. Mye å passe på her.

Ja, alltid.

Teller til over 20?

Til tyve da hun var tre. Nå tenker hun til tusen om hun er i det humøret. Teller også på engelsk.. Er veldig glad i tall og bokstaver. Leser korte ord selv, kan hele alfabetet på rams og kan skrive alle bokstavene.

Nei, de er dårlige på skryt. I vår gamle barnehage var det ofte noen av damene som kom og fortalte hvor langt fremme hun er i lek, samspill, språk osv.

Har godt språk?

Ja, hun har snakket rent siden hun var to år. Har et enormt vokabular.

Anonymous poster hash: 14e32...d16

Skrevet

Kler på seg selv?

Leker alene?

Ute alene?

Teller til over 20?

Har godt språk?

Snuppa har selektiv hørsel på sitt verste. Er egentlig ganske så god til å få med seg beskjeder, men pr nå går det ikke inn i det hele tatt.

Er veldig flink på sentre og butikker.

Kan kle på seg det meste selv. Litt støvete hjemme enn i barnehagen, men det er nok fordi jeg av gammel vane setter igang med av- og påkledning for henne. Må slutte med det, ser jeg.

Kan fint leke alene, men liker best å leke med andre. Har en direkte kobling mellom hjerne og munn, så alt fortelles ned til minste detalj.

Er aldri ute alene. Det er for tidlig! Vel, kan vente ute mens vi andre kler oss ferdig.

Hun sier selv at det "bobler inni meg", så hun sliter med å sitte i ro. Men hun mestrer kunsten å sitte urolig men samtidig være rolig.

Teller til 40 uten problemer. Til 10 på engelsk.

Får så og si kun skryt i barnehagen. Eneste problemet er at hun blir sjenerende tilbaketrukket i store samlinger.

Har et fantastisk språk. Selv mormor som er norsklærer, er særdeles imponert

👍👍👍

Skrevet

Flinke til å høre etter når h*n får beskjeder? Ehhh. Har selktiv hørsel. Hører det han vil høre ;)

Går fint på kjøpesenter ol? Ikke i timesvis, men klarer seg fint på kortere turer.

Kler på seg selv? Ja. Har gjort lenge.

Leker alene? Tja, ikke så glad i å leke. Mer glad i spill, bøker, maling, tegning,  Ipad, osv.

Ute alene? Ja. Ikke noe prblem.

Sitter fint når det forventes det? Som oftest, men ikke alltid.

Teller til over 20? Ja, teller til "flere hundre"

Får mye skryt fra barnehagen? På en del områder, men barnehagen strør ikke om seg med skryt akkurat.

Har godt språk? Ja. 

Anonymous poster hash: c0ea8...d7d

Skrevet

Han er 4,5 år

Nei, Han hører sjelden etter. Gjør som han vil uansett hva vi sier og hva slags konsekvenser det får. 

Han kan gå fint en stund, men når han blir lei går han avgårde. Får ingen forvarsel med masing og sutring, han er plutselig bare borte. 

Kler på seg selv? 

Litt opp og ned, men blitt flinkere siste måneden

Leker alene?

Leker veldig fint alene. Men leker kun med andre hvis de vil leke det samme som han.

Ute alene? 

Nei ikke mer enn 5 minutter mens jeg kler på meg

Maur i rompa så har vanskelig for å sitte stille hvis ikke det skjer noe som fenger han

Teller til over 20? 

Teller til 6, videre etter det hopper han over og blander talla. 

Får skryt for at han er link til å leke og leker med de fleste ( velger lekekamerat etter hvem som vil leke det samme som han).

Sliter med å sitte i ro i mat situasjoner, og glemmer seg fort bort og surrer med alt annet når han skal ha på yttertøy. Gråter lett og tyr til vold når ting ikke går hans vei

Har godt språk?

Ja, har ett veldig rikt ordforråd og ordlegger seg veldig bra for alderen

Anonymous poster hash: 088cc...fd0
Skrevet

Hi her! 

Det gjør godt å lese det her, mange flinke og helt sikkert herlige små alle som en! :) 

Rart hvor en person klarer å få noen til å føle man har feilet. Har tatt motet til meg å sagt hva jeg følte etter besøket å de stadige kommentarene, ho la seg flat heldigvis!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...