Gå til innhold

Rotarix vaksine ved 6 ukers kontroll. Tok barnet ditt denne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg er svært skeptisk til om barnet mitt skal få denne nye vaksinen da den har vært endel av vaksineprogrammet av spedbarn i kun 6mnd ca. Jeg tenker først og fremst på om man vet nok om bivirkninger på lang sikt. Dessuten varer vaksinen til barnet er kun 3-4år. Tenker derfor om det er verdt risikoen.

Link til info følger.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5501&MainContent_6287=6493:0:25,6826&Content_6493=6441:69807::0:6446:21:::0:0

Noen som kan si noe om denne vaksinen? Lot du barnet bli vaksinert, hvorfor ikke eventuelt?

Anonymous poster hash: 6df73...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt. Mye verre å bli eksponert for rotavirus og risikere nyresvikt.

Anonymous poster hash: a827a...35f

Skrevet

Jeg lot barnet mitt vaksineres med denne. Hun er født 21. september, så blant de første å få den. Har en venninne fra Polen som fortalte meg for 6 år siden at Rotarix var en vanlig del av vaksinasjonsprogrammet der og lurte på hvorfor det ikke var det her. Kjenner andre fra Polen som reiste ditt kun får å få denne vaksinen for barnet sitt. Vaksinen er ikke ny, bare ny i Norge. Jeg vil ikke at mitt barn får gastroenteritt (omgangssyke) hvis det er mulig å forebygge. Og jeg tenker at spedbarn tåler mye dårligere å få diaré og oppkast enn litt eldre barn, ungdommer og voksne. Derfor er det ikke et problem for meg at den beskytter i bare 3-4 år - jeg har da dekket de verste årene. Jeg tar forøvrig alle de andre vaksinene da jeg ønsker å beskytte mest mulig mitt barn fra disse sykdommene. (Har gjort det samme med storesøstrene på 13 og 6 også.)

Skrevet

Jepp, og den har vært standard i blant annet nabolandene våre i årevis. Den er ikke ny, bare ny i Norges vaksinasjonsprogram.

Skrevet

Vi tok den for egen regning før den var i programmet. Rett og slett fordi vi skulle til utlandet og et vennepars baby lå på isolat med rotavirus.

Anonymous poster hash: 61ad8...6c1

Skrevet

Mine eldste har ikke fått den og fikk rotavirus begge to. Innlagt i 2 uker, dehydrert og kjempe dårlig. Minsten skal definitivt få den vaksinen!

Anonymous poster hash: 1f9f6...733

Skrevet

Norge henger dessverre somregel ganske langt etter når det kommer til slike ting, så den er nok ikke ny. De innfører ikke vaksiner som ikke er svært godt utprøvd. Bare vaksiner i vei, dette er virkelig en vaksine jeg er takknemmelig for. Rotavirus er virkelig kjipt for de små.

Skrevet

Ja, vi tok den. Selvfølgelig! Kjenner noen med baby som havnet på sykehus med rota. Det var forferdelig.

Skrevet

Rotarix er på ingen måte ny, i andre land har den vært i bruk i årevis. Helsepersonell her til lands har også gitt den til sine barn i årevis.

Jeg fatter ikke hvorfor man skal være skeptisk til godt gjennomprøvde vaksiner overhodet, det må være et tegn på lav IQ..!

Anonymous poster hash: c3c23...1da

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Selvsagt valgte jeg å gi henne den! Dette er en drikkevaksine som i utganspunktet er tryggere enn injeksjonsvaksiner. Alle

i huset fikk Rotavirus i januar utenom den lille som var vaksinert!

Skrevet

Den var ikke del av programmet da mine fikk, så vi ga den utenom den kontrollen. Men de fikk den, ja.

Jeg er overhodet ikke skeptisk til Rotarix. Den er velutprøvd.

Anonymous poster hash: a5f9e...302

Skrevet

Nei, babyen tok den ikke. Men han fikk den selvsagt.

Anonymous poster hash: 677dc...30e
Skrevet

Min baby er født omtrent en måned fortidlig til å få denne, men hadde ikke nølt om det ble tilbudt. Som mange nevner er den godt utprøvd selv om den er fersk i vårt program. Når det gjelder vaksinens varighet, så har jeg forstått det slik at rotaviruset er mest kritisk for de små, da disse oftere blir dehydrerte ved slike sykdommer.(correct me if I am wrong.)

Skrevet

Ja, det fikk han. Viruset er skummelt, og i verste fall kan de dø om de får det, så her vaksineres det.

Anonymous poster hash: 152b6...f31

Skrevet

Nei, unødvendig, propper de full av gift, de skal få den 3 mnd, 6 mnd ,1 år og 15 mnd og hjernehinnebetennelse sprøyten,mer får de ikke, ikke infulensa sprøyta heller, de ble født 3 februar

Anonymous poster hash: b1502...083
Skrevet

Nei, unødvendig, propper de full av gift, de skal få den 3 mnd, 6 mnd ,1 år og 15 mnd og hjernehinnebetennelse sprøyten,mer får de ikke, ikke infulensa sprøyta heller, de ble født 3 februar

Kan ikke du gjøre verden en tjeneste; sett deg på skolebenken slik at du kan få et akseptabelt nivå av kunnskap?

Anonymous poster hash: a1a3c...53f

Skrevet

Propper dem full av gift?! Snakk om å være lite opplyst!

Lykke til med ammingen forresten, de får i seg ganske mye rart via deg også. Jeg regner med at du verken bruker shampoo, balsam, kremer, sminke, deodorant, eller spiser fisk, kjøtt, grønnsaker eller brød.

Der har du en skikkelig digg giftcoctail!

Anonymous poster hash: c3c23...1da

Skrevet

Har du lest om den i det hele tatt?

Dette er da ungen "ny" vaksine de ikke vet bivirkninger om. Den er godt testet og utprøvd. Men for all del ikke nødvendig å ta vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 5c6bb...a13

Skrevet

Dette er da ungen "ny" vaksine de ikke vet bivirkninger om. Den er godt testet og utprøvd. Men for all del ikke nødvendig å ta vil jeg tro.

Tro gjør man i kirka. Unger blir alvorlig syke hvis de får viruset, og ligger på sykehus og risikerer å dø. Selvsagt er det nødvendig! 

Skrevet

Tro gjør man i kirka. Unger blir alvorlig syke hvis de får viruset, og ligger på sykehus og risikerer å dø. Selvsagt er det nødvendig!

Ikke god på ironi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...