Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #1 Skrevet 14. februar 2015 Og pang, i løpet av en uke har barnet mitt funnet ut at egen vilje er en fin ting 😂 og hun er kun 1,5 år Og hun blir så sint, så utrolig sint at det er vanskelig å ikke smile så hun ser det. Skal vi se, i dag har det vært totalt sammenbrudd av følgende ting: - Nei, du får ikke lov til å gå en tur på kjøkkenbordet. - Nei, du får ikke lov til å bruke sofaen som springbrett for å komme deg opp i vinduskarmen. - Nei, peppermajones er ikke middag alene, og du får ikke spise det av boksen med skje. - Nei, du får ikke lov til å fra plastsekken til klossene dine over hodet og gå rundt med den. Og slik fortsetter det. Og vi snakker om totalt sammenbrudd hvor hun ligger på gulvet og vræler og skal ikke distraheres til å gjøre noe annet nei! Er det dette vi kan forvente oss nå de beste årene? 😄 Anonymous poster hash: 85072...00f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #2 Skrevet 14. februar 2015 Velkommen til trassalderen. Miner også 1 1/2. Kjøkkenbordet har jeg gitt opp, det er et av favorittoppholsstedene. Prøver å rydde fort opp etter middagen, ellers får heg "hjelp" Har heldigvis en stor gammel lekegrind som jeg putter ham oppi når det blir for ille. Anonymous poster hash: 07520...77d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #3 Skrevet 14. februar 2015 Plastsekken til klossene må du fjerne umiddelbart! Erstatt den med en eske. Anonymous poster hash: 317fd...a69
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #4 Skrevet 14. februar 2015 Syns det var verre når sønnen min var så liten som 1.5 år. Nå er han 3 år å pleier egentlig å godta ett nei uten skriking. Lekegrind til en på 1.5 år?? Stakkars unge! Så store barn skal være aktive på golvet,ikke innesperret i en lekegrind!! Anonymous poster hash: c4636...eee
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #5 Skrevet 14. februar 2015 Plastsekken til klossene må du fjerne umiddelbart! Erstatt den med en eske. Anonymous poster hash: 317fd...a69 Jeg har dratt igjen glidelåsen på toppen, den er det sikring på, så hun får den ikke opp. Men hun dro den over hodet med en gang vi tok ut klossene, og jeg satt ved siden av. Anonymous poster hash: 85072...00f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #6 Skrevet 14. februar 2015 Jeg med grinda. Han koser seg faktisk i grinda, har masse leker der. Virker som han trives i selskap med seg selv og lekene. Vi har flere barn og en hund. Bruker grinda bare i korte perioder når huset ser bomba ut og jeg må ta litt kaoskontroll. Anonymous poster hash: 07520...77d
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #7 Skrevet 14. februar 2015 Jepp, sånn er det med 1.5 åring Anonymous poster hash: 7b66e...402
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #8 Skrevet 14. februar 2015 Mi bagynte da hun var 14 måneder. Minimalt språk og språkforståelse - det var en virkelig tung tid. Nå er hun to, og viljen er absolutt tilstede - men mer håndterlig for oss voksne (hun synes derimot livet er så urettferdig og ferferdelig flere ganger om dagen at hun er nødt til å legge seg ned hvor enn hun er, slå og sparke og skrike fra seg) fordi språk og språkforståelse er MYE bedre (hun har ikke så mye språk fremdeles, men forstår det meste som blir sagt). Jeg opplevde at alt ble litt enklere for både store og små når språket falt mer på plass. Jeg har også lært at alt blir bedre om barnet bare får bli med å delta på alt (lage mat, dekke på/av, vaske, støvsuge osv), og at ikke ALT settes grenser for - her får hun faktisk lov å klatre opp i vinduskarmen fra sofakanten, men når hun blir mer lei av det og ikke gjør det like ofte, skal vi si nei til det.Vi setter grenser, men ikke alle på en gang. Den siste grensen vi satt, var at det ikke var lov å klatre på noe som helst bord i huset. Vi har tatt en kamp om å kjenne på blomstene... Klatre på tvbenken, reise seg på kjøkkenbenken når hun sitter der (hun liker godt å hjelpe til med å lage mat, og da får hun sitte der), være ROLIG på kjøkkenbenken, klatring på peisen (vi bruker kun gulvvarme foreløpig)... Det er mye smått hele tiden, men vi trår sakte frem, så ikke alt kommer på èn gang. Kanskje det kan være et tips til deg/dere også? Anonymous poster hash: b1ab6...504
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #9 Skrevet 14. februar 2015 Mi bagynte da hun var 14 måneder. Minimalt språk og språkforståelse - det var en virkelig tung tid. Nå er hun to, og viljen er absolutt tilstede - men mer håndterlig for oss voksne (hun synes derimot livet er så urettferdig og ferferdelig flere ganger om dagen at hun er nødt til å legge seg ned hvor enn hun er, slå og sparke og skrike fra seg) fordi språk og språkforståelse er MYE bedre (hun har ikke så mye språk fremdeles, men forstår det meste som blir sagt). Jeg opplevde at alt ble litt enklere for både store og små når språket falt mer på plass. Jeg har også lært at alt blir bedre om barnet bare får bli med å delta på alt (lage mat, dekke på/av, vaske, støvsuge osv), og at ikke ALT settes grenser for - her får hun faktisk lov å klatre opp i vinduskarmen fra sofakanten, men når hun blir mer lei av det og ikke gjør det like ofte, skal vi si nei til det. Vi setter grenser, men ikke alle på en gang. Den siste grensen vi satt, var at det ikke var lov å klatre på noe som helst bord i huset. Vi har tatt en kamp om å kjenne på blomstene... Klatre på tvbenken, reise seg på kjøkkenbenken når hun sitter der (hun liker godt å hjelpe til med å lage mat, og da får hun sitte der), være ROLIG på kjøkkenbenken, klatring på peisen (vi bruker kun gulvvarme foreløpig)... Det er mye smått hele tiden, men vi trår sakte frem, så ikke alt kommer på èn gang. Kanskje det kan være et tips til deg/dere også? Anonymous poster hash: b1ab6...504 Jeg ser veldig poenget ditt, og vi et beviste på å ikke si nei hele tiden. De tingene som vi sier nei til, er ting som potensielt kan være farlig. Hadde hun f.eks sittet stille på kjøkkenbordet så hadde det vært greit, men hun prøver å hoppe ned. Dette er en liten fremtidig risikosportsutøver som syns alt som er høyt, går fort osv er fantastisk. Hun elsker f.eks å kjøre den store sklien sammen med oss på badeland, eller blir sint når det ikke går fort nok når vi aker 😄 Så vi må lære henne noen sperrer på risiko og egne ferdigheter selv om hun får lov til å teste ut det meste. Men takk for innspill, det er lurt å ha det i bakhodet Anonymous poster hash: 85072...00f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #10 Skrevet 14. februar 2015 Min er 16 mnd og har hatt egen vilje en god stund, men blir ikke så veldig rasende heldigvis. Anonymous poster hash: ce32d...e50
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #11 Skrevet 14. februar 2015 Hos oss roet det seg da språket løsnet mer litt nærmere 2 årsdagen. Fikk så et fryktelig harmonisk år (med noen protester selvfølgelig, men ikke konstant), før 3årstrassen nå har startet. Men den er lettere, for selv om barnet er rasende, så vet man jo at barnet forstår det som blir sagt. Anonymous poster hash: 30bf8...d0b
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #12 Skrevet 14. februar 2015 Hos oss roet det seg da språket løsnet mer litt nærmere 2 årsdagen. Fikk så et fryktelig harmonisk år (med noen protester selvfølgelig, men ikke konstant), før 3årstrassen nå har startet. Men den er lettere, for selv om barnet er rasende, så vet man jo at barnet forstår det som blir sagt. Anonymous poster hash: 30bf8...d0b Godt å høre at det var en pustepause inni der 😉 Språket er ok til å være så liten, og hun forstår en god del, men det er jo selvfølgelig store hull ennå. Satser på at det også blir bedre fremover. Anonymous poster hash: 85072...00f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #13 Skrevet 14. februar 2015 Du har min fulle sympati! Her startet det også rundt 1,5. Nå er hun 2,5 og det går i samme greia. Hun er god språklig og kan fint snakke med oss, men blir så sint så sint så sint. Og testing av grenser bare flyttes til nye ting etter hvert som hun mestrer eller oppdager noe nytt. Noen dager mer intense enn andre, men det er slitsomt. Må bare fokusere på gledene! Anonymous poster hash: e7ee3...b6f
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #14 Skrevet 14. februar 2015 Du har min fulle sympati! Her startet det også rundt 1,5. Nå er hun 2,5 og det går i samme greia. Hun er god språklig og kan fint snakke med oss, men blir så sint så sint så sint. Og testing av grenser bare flyttes til nye ting etter hvert som hun mestrer eller oppdager noe nytt. Noen dager mer intense enn andre, men det er slitsomt. Må bare fokusere på gledene! Anonymous poster hash: e7ee3...b6f Takk, kjenner at jeg syns dette kan bli interessant fremover... Men samtidig, er glad for at hun har en sterk vilje. Det kommer godt med ettehvert. Så blir det bare opp til oss å hjelpe henne med å styre den 😊 Anonymous poster hash: 85072...00f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå