Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #1 Skrevet 13. februar 2015 Syns det ser sååå deilig ut, men jeg er så skeptisk til melkeprodukter generelt og det eneste jeg liker av oster (bortsett fra gul/brunost) er kryddersmøreost og den kirsebærosten. Jeg tør rett og slett ikke å smake og jeg syns til og med brie er stram i smaken Anonymous poster hash: fbaeb...930
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #2 Skrevet 13. februar 2015 Ja, det kommer med alderen😊 nå når jeg er 28 så elsker jeg ost og spiser alt, blåmuggoster osv. Da jeg var 18år likte jeg helst tine smørost, gulost og til nød enkelte brie. Anonymous poster hash: 3dd9b...32d
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #3 Skrevet 13. februar 2015 Ja, det kommer med alderen😊 nå når jeg er 28 så elsker jeg ost og spiser alt, blåmuggoster osv. Da jeg var 18år likte jeg helst tine smørost, gulost og til nød enkelte brie. Anonymous poster hash: 3dd9b...32d Jeg er 33 kanskje ikke håp for meg Anonymous poster hash: fbaeb...930
petite fleur Skrevet 13. februar 2015 #4 Skrevet 13. februar 2015 Jeg er 38 og har nettopp lært meg å like blåmuggost ja, ikke bare like, jeg elsker det! Så det er håp for alle
MammantilNurket Skrevet 13. februar 2015 #5 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Putt en brie eller camenbert i ovnen noen minutter (følg nøye med ellers blir det suppe). Den skal være lun og litt flytende inni. Server med melbatoast eller noe annet sprøtt og nyrørte jordbær Har du prøvd f.eks. gorgonzola med valnøtter og honning? Blåmuggost smaker også nydelig på pepperkaker. Det finnes også mange gode marmelader på markedet. Tilbehøret og hva du drikker til (les: god vin) har mye å si Endret 13. februar 2015 av MammantilNurket
C&M&H Skrevet 13. februar 2015 #6 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har lært meg det.. Nå elsker jeg brie, vellagret jarsberg, port satut etc.. Blåmuggost blir fortsatt for heftig for meg. Prøv å tilsette noe søtt på osten, da blir den mindre stram. Det har masse godt "syltetøy" som er beregnet på ost på f. eks Meny. Eller en drue og litt søt paprika!
MammantilNurket Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Deler min pastaoppskrift med valnøtter, gorgonzola og persille - jeg har, med stort hell, servert den til folk som "ikke liker" blåmuggost: Varm opp litt olivenolje i en kjele. Tilsett et par finhakkede hvitløksfedd. La hvitløken "svette" litt og pass på at det ikke blir brunt. Tilsett et par never finhakkede valnøtter. Rør det sammen og smuldre i et raust stykke gorgonzola eller roquefort (om du er litt nubie på blåmuggost kan du velge noe mildere og snillere - spør i ostedisken). La osten smelte. Tilsett litt mer olje og litt kokvarmt vann. Rør litt, tilsett et par sjenerøse never finhakket (viktig!) persille. Smak til med salt og pepper. Sett kjelen til side og kok pasta. Når pastaen er ferdig rører du pastaen inn i sausen. Serveres med grønn (gjerne litt bitter) salat med cherrytomater og litt balsamico Og du ... vi skal ikke kimse av melkeprodukter - i fornuftige mengder et melkefettet faktisk ganske bra for oss. Endret 13. februar 2015 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 LÆRE og like, hva i huleste er vitsen med det egentlig? "Lære og like kaffe", "lære og like ost" Anonymous poster hash: 1c752...17f
MammantilNurket Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 LÆRE og like, hva i huleste er vitsen med det egentlig? "Lære og like kaffe", "lære og like ost" Anonymous poster hash: 1c752...17f Tja ... det har jo ofte med hvordan mat tilberedes og presenteres, for ikke å glemme råvarene og rammene rundt måltidet. Mange mennesker misliker fisk fordi de gjennom oppveksten har blitt tvunget til å spise fisk av dårlig kvalitet som i tillegg er tilberedt på en kjip måte Da kan det hende at man må lære seg å like fisk igjen.
C&M&H Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 LÆRE og like, hva i huleste er vitsen med det egentlig? "Lære og like kaffe", "lære og like ost" Anonymous poster hash: 1c752...17f Vitsen?? Det er jo for å kunne smake på ny mat! Hatet kaffe før - elsker det nå! Hatet skarp ost før - elsker det nå! Hatet oliven før - elsker det nå! Tenk all den gode smaken jeg hadde gått glipp av om jeg ikke turte å prøve ting mer enn en gang. Vin feks - hvem liker det med en gang??
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Min elsker er Brie, mannen kan aldri nærme seg den nytelsen Jeg bruker å putte Brie på Ritz (kjeksen), drue og en dæsj honning..! Jeg spiser til jeg nesten faller om - det eeeeer så goooodt! Anonymous poster hash: 5a74d...fd5
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Putt en brie eller camenbert i ovnen noen minutter (følg nøye med ellers blir det suppe). Den skal være lun og litt flytende inni. Server med melbatoast eller noe annet sprøtt og nyrørte jordbær Har du prøvd f.eks. gorgonzola med valnøtter og honning? Blåmuggost smaker også nydelig på pepperkaker. Det finnes også mange gode marmelader på markedet. Tilbehøret og hva du drikker til (les: god vin) har mye å si Hvor mange grader? Anonymous poster hash: a081c...4be
MammantilNurket Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Putt en brie eller camenbert i ovnen noen minutter (følg nøye med ellers blir det suppe). Den skal være lun og litt flytende inni. Server med melbatoast eller noe annet sprøtt og nyrørte jordbær Har du prøvd f.eks. gorgonzola med valnøtter og honning? Blåmuggost smaker også nydelig på pepperkaker. Det finnes også mange gode marmelader på markedet. Tilbehøret og hva du drikker til (les: god vin) har mye å si Hvor mange grader? Anonymous poster hash: a081c...4be Ca.220 - kommer litt an på ovnen. Pass godt på den! Fungerer best med en ost som har hvitt mugglag (høres deilig ut ...) på alle sider
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Putt en brie eller camenbert i ovnen noen minutter (følg nøye med ellers blir det suppe). Den skal være lun og litt flytende inni. Server med melbatoast eller noe annet sprøtt og nyrørte jordbær Har du prøvd f.eks. gorgonzola med valnøtter og honning? Blåmuggost smaker også nydelig på pepperkaker. Det finnes også mange gode marmelader på markedet. Tilbehøret og hva du drikker til (les: god vin) har mye å si Hvor mange grader? Anonymous poster hash: a081c...4be Ca.220 - kommer litt an på ovnen. Pass godt på den! Fungerer best med en ost som har hvitt mugglag (høres deilig ut ...) på alle sider Sånn? http://www.foodsubs.com/Photos/brie.jpg Anonymous poster hash: a081c...4be
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #15 Skrevet 14. februar 2015 Ja, jeg lærte å like oster. Problemet var bare at da jeg endelig hadde fått smaken på oster så fant jeg ut at jeg ikke tåler melkeprodukter Så jeg burde fulgt det jeg tydeligvis instinktivt visste... da hadde jeg sluppet å savne oster nå.... Sukk! Noe annet som høres sprøtt ut er pepperkake med en bit blåmuggost på. Høres grusomt ut, men pussig nok er det godt. Tror det er en svensk tradisjon. Anonymous poster hash: 44cb7...bf4
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2015 #16 Skrevet 14. februar 2015 Ja har utvidet horisonten etterhvert spiser i dag det meste med det rette tilbehøret. Elsker ost, kjeks og rødvin. Men bruker også ost i matlagingen. Det løfter som regel sauser og gryter opp smaksmessig. Prøv pizza med smeltet brie eller camembert først før du stadig prøver nye oster Anonymous poster hash: 58856...b19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå