Gå til innhold

Hjelp meg! Ang. gulping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen dere ute som har eller har hatt babyer som har gulpet mye? Jeg har en på 3 mnd som gulper HELE dagen og natten!! Jeg blir gal! Er så gale at det ikke er kjekt å være med h*n lenger.. Alt blir vått og vaskemaskinen går i ett sett og ingen vil holde h*n :( Helsesøster og fastlege er totalt ubrukelig, sier bare det er helt normalt og kan ikke gjøre noe med det. Dette ER ikke normalt! Er det noen av dere som har brukt noen medisiner eller midler som har hjulpet? Hva som helst! Jeg trenger råd!!!!

Hilsen sliten mor

Anonymous poster hash: d8b86...75d

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Føler med deg. Nr 1 og 3 var sånn. Ingen av de tåler melk... sjekka han for det?

Skrevet

Det er noe som heter refluks, søk på det, så finner du info om det.

Ellers så kan det hjelpe å amme mer 'oppreist', altså at barnet ikke ligger flatt når det spiser. En så liten baby skal jo ikke sitte, men jo mindre luft som går ned, jo mindre gulp. Og ta en pause hvis det spruter veldig fra puppen.

Skrevet

Begge mine var og minste er fremdeles sånn 1 år gammel. Hatt melkeallergi og fremdeles refluks. Mye bedre når vi nå har sluttet å amme. Best med fast konsistens på føde :)

Anonymous poster hash: 1f5b2...190

Skrevet

Det er forferdelig slitsomt, men det er faktisk ikke så uvanlig. Bruk håndkler i seng, vogn, sofa, over dere etc. Bruk smekke på barnet hele tida. Hold barnet oppreist en stund etter mating. Hvis barnet legger på seg normalt er det ikke farlig.

Husker jeg sa fra til helsesøster gang på gang i mange måneder, og jeg ble så fortvila da hun sa det var normalt. Det hele toppet seg da hun anbefalte makrell i tomat som pålegg da vi hadde et barn som krabbet rundt og gulpet i hele huset...

Men tro meg. Det går over etter hvert. Men det kan ta lang tid.

Anonymous poster hash: c0535...cad

Skrevet

Hadde slik med min som er 7 mnd. Fra uke 8 ble det så ille at jeg mente at barnet kaster opp, og ikke gulper. stilte selv spørsmål om det kan være melkeproteinallergi. Etter hvert har legene funnet ut at det er allergi. Nå synes jeg det er vanlig gulp, og ikke oppkast som bare renner som det var før. Synes det blir bedre med alderen og melkefritt diett.

Anonymous poster hash: 66d1e...25a

Skrevet

Finnes det noen dere ute som har eller har hatt babyer som har gulpet mye? Jeg har en på 3 mnd som gulper HELE dagen og natten!! Jeg blir gal! Er så gale at det ikke er kjekt å være med h*n lenger.. Alt blir vått og vaskemaskinen går i ett sett og ingen vil holde h*n :( Helsesøster og fastlege er totalt ubrukelig, sier bare det er helt normalt og kan ikke gjøre noe med det. Dette ER ikke normalt! Er det noen av dere som har brukt noen medisiner eller midler som har hjulpet? Hva som helst! Jeg trenger råd!!!!

Hilsen sliten mor

Huff, føler med deg. Jenta mi på fem mnd har også vært en ekstremgulper. Den ene natta bytta jeg pysj 8(!!!) ganger pga gulping. Hun har ikke ligget på magen så mye stakar, for da kommer alt opp med en gang. Akkurat begynt å bli veldig mye bedre. Ikke noe på natta lenger, og hjulpet seg mye på dagen også. Du får tenke på at det heldigvis går over :)

Anonymous poster hash: 70522...a63

Skrevet

Her måtte jeg bytte body seks ganger i løpet av to timer...vi dro til fysio for å ordne opp i stiv nakke, der nevnte jeg at han gulpet mye og vi ble sendt rett til manuellterapeut. Han hadde låsninger i nakke og korsrygg, nakken ble ordnet og gulpingen forsvant nesten over natta! Gulper jo litt nå og da, men herregud for en forskjell!

Skrevet

Min yngste var sånn. Gulpa konstant, måtte skiftes på gjennom hele dagen og natta. Helsesøster og sykehus sa det var normalt (og det var det sikkert, bare fryktelig slitsomt for mor), og ville ikke gi henne noe fordi hun ikke selv viste ubehag ved gulpingen. Da hun var 3 mnd. sa sykehuset likevel at vi kunne gi henne gaviscon for å i hvert fall unngå at hun lå gjennomvåt om natta, prøvde det en stund, men hun gulpa opp det også. Det ble litt bedre da hun ble 8 mnd. og jeg slutta å amme. Da hun ble ett år slutta vi med mme og begynte med kumøkk, og da ga det seg helt. Det er 6 mnd. siden og hun har ikke gulpa etter det. Eller jo, det hender hun gulper litt etter yoghurt, men det er sjelden. Fryktelig slitsomt mens det står på!

Anonymous poster hash: ed3c8...f8e

Skrevet

Kumelk! Vi begynte med kumelk 😬

Skrevet

Har dere sjekket nakken for låsinger (kiss/kidd) hos manuell terapeut? Hver hadde begge gulpebabyene låsninger, fikk behandling, ble litt værre de første dagene så roet det seg nesten helt ned. Bare et tips. :)

Anonymous poster hash: 0bb79...93a

Skrevet

Tusen takk for svar, dere! Skjønner ut i fra det dere skriver at dette tydeligvis er "normalt". Men det gjør det jo ikke noe mindre slitsomt :( Føler det forringer hele permisjonen som skal være så kos. Har konstant de stinkende gulpeklutene på oss, håndklær over alt og må nekte storesøsknene å leke for mye med han fordi det resulterer i dusj og klesvask... Har ikke prøvd fysio eller manuellterapeut eller kiropraktor. Mener dere det kunne vært noe? Må man henvises da?? Og hvorfor står det ingen steder om medisin som funker? Er det fordi det ikke finnes?

HI

Skrevet

Manuellterapeut er gratis for spedbarn og du trenger ikke henvisning, det er verdt en tur dit i minste for å avkrefte at det ikke kan skyldes låsninger. Refluks utredes på sykehuset og da må du ha henvisning fra lege. Det er mulig du kan få prøve medisiner uten utredning hvis du går privat. Som andre skriver kan det skyldes allergier, ofte for melk så ammer du bør du prøve melkefri kost en 14 dagers tid for å se om du merker forskjell på babyen, får han erstatning så finnes Nutramigen som er for barn med melkeallergi. På noen apotek er det bestillingsvare, men hos en del har de det gjerne på lageret om det ikke står fremme i butikken.

Anonymous poster hash: 226a1...560
Skrevet

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85

Her finner du behandlere som behandler barn og er godkjent. Finn en her som kan ta en kikk først. Om det ikke funker er det lege neste tenker jeg for å få henvisning til refluks sjekk.

Her kan du lese med om låsinger i nakke/rygg hos babyer/barn

http://www.kiss-kidd.no

Bor du i Rogaland anbefaler jeg Ole-Marius Lund på Klepp. Han er verdens kleineste mann, så er han superflink med babyer og barn som har låsinger! Helt fantastisk flink!

Skrevet

Min yngste var sånn. Gulpa konstant, måtte skiftes på gjennom hele dagen og natta. Helsesøster og sykehus sa det var normalt (og det var det sikkert, bare fryktelig slitsomt for mor), og ville ikke gi henne noe fordi hun ikke selv viste ubehag ved gulpingen. Da hun var 3 mnd. sa sykehuset likevel at vi kunne gi henne gaviscon for å i hvert fall unngå at hun lå gjennomvåt om natta, prøvde det en stund, men hun gulpa opp det også. Det ble litt bedre da hun ble 8 mnd. og jeg slutta å amme. Da hun ble ett år slutta vi med mme og begynte med kumøkk, og da ga det seg helt. Det er 6 mnd. siden og hun har ikke gulpa etter det. Eller jo, det hender hun gulper litt etter yoghurt, men det er sjelden. Fryktelig slitsomt mens det står på!Anonymous poster hash: ed3c8...f8e

Kumøkk? Unnskyld, men nå lo jeg. Høyt :D

Anonymous poster hash: e7ac0...382

Skrevet

Min yngste var sånn. Gulpa konstant, måtte skiftes på gjennom hele dagen og natta. Helsesøster og sykehus sa det var normalt (og det var det sikkert, bare fryktelig slitsomt for mor), og ville ikke gi henne noe fordi hun ikke selv viste ubehag ved gulpingen. Da hun var 3 mnd. sa sykehuset likevel at vi kunne gi henne gaviscon for å i hvert fall unngå at hun lå gjennomvåt om natta, prøvde det en stund, men hun gulpa opp det også. Det ble litt bedre da hun ble 8 mnd. og jeg slutta å amme. Da hun ble ett år slutta vi med mme og begynte med kumøkk, og da ga det seg helt. Det er 6 mnd. siden og hun har ikke gulpa etter det. Eller jo, det hender hun gulper litt etter yoghurt, men det er sjelden. Fryktelig slitsomt mens det står på!Anonymous poster hash: ed3c8...f8e

Kumøkk? Unnskyld, men nå lo jeg. Høyt :D

Anonymous poster hash: e7ac0...382

He he, det skal være kumelk! Håper ingen gir babyene sine kumøkk nå i håp om at de skal slutte å gulpe 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...