Gå til innhold

Jeg har søkt sykepleien. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt sykepleien med realkompetanse. Jeg er helsefagarbeider i bunn. Og har egentlig lenge hatt en drøm om å bli noe mer. Jeg har dessverre ikke jobbet innen helsevesenet siden jeg ble ferdig for 10 år siden.

Siden jeg søker på realkompetanse. Må jeg skrive hvorfor jeg søker og hvordan jeg mener jeg skal klare studiet.

Er det noen som har skrevet noe lignende før? Vil gjerne komme inn. Tips mottas med takk 😄

Anonymous poster hash: 0a183...4ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er din realkompetanse?

Anonymous poster hash: 86c1e...5bd

Skrevet

Jeg er over 25 år og har fagbrev som helsefagarbeider. Jeg tror det tells som realkompetanse. Tar jeg feil?

Skrevet

Jeg er over 25 år og har fagbrev som helsefagarbeider. Jeg tror det tells som realkompetanse. Tar jeg feil?Anonymous poster hash: 0a183...4ff

Du må ha jobbet i yrket i x-antall år og ha relevant kompetanse fra arbeid innenfor feltet. At du er helsefagarbeider, men ikke har jobbet innen helsevesenet er ikke nok.

Du må lese på universitetet / høgskolen sin side hvor mange år i relevant arbeid de krever.

Anonymous poster hash: 86c1e...5bd

Skrevet

Jeg ville søke på vernepleie, men hadde nok praksis mht realkompetanse. Men det er også visse krav til kunnskap i matte, engelsk og norsk. Matte tilsvarende generell studiekompetanse. Jeg antar at det gjelder sykepleie også? 

Skrevet

Ja det er nok riktig. Uff. Jeg har nok ikke noe sjans til å komme inn. Men tenkte hvertfall skrive det brevet man må. Slik at jeg har gjort det jeg kan for å komme inn.

Skrevet

Klarer ikke helt å bare glemme dette.

Noen som kan gi meg tips om hva jeg kan skrive i dette brevet?

Merker jeg ønsker dette veldig sterkt. Har hatt dette ønsket i mange år.

Skrevet

Hva med å ta kontakt med en studieveileder på lærestedet og spørre...?

Og du kan jo ta opp fag som privatist? God trening til studiet :)

Anonymous poster hash: e79e3...45b

Skrevet

Du kommer nok ikke inn med det grunnlaget. Du har jo ikke jobbet innenfor dette feltet og det er en vesentlig del av realkompetansen.

Ta kontakt med en studieveileder der du bor så får du hjelp til hvordan du går frem :) Om du ikke kommer inn på realkompetanse så kan du ta de fagene du mangler for å få studiekompetanse. Det er sikkert voksenopplæring der du bor? Eller i nærheten? Da følger man undervisningen og kan bli trekt opp til eksamen (bokmål skriftlig er obligatorisk), hvis ikke kan du melde deg som privatist i de fagene du mangler.

Anonymous poster hash: 9af40...359

Skrevet

Du trenger ikke matte og det de over skriver... Jeg hadde ikke det. Men at du ikke har jobbet/jobber i helsevesentet er nok negativt. Dersom det er mange søkere. Det mener de vel sier noe om total interessen for faget. Jeg hadde jobbet 14 år som først assistent, deretter helsefagarbeider, Men jeg synes du skal søke å se.. Ta opp fag, og søk vanlig?

Skrevet

Jeg skrev om meg selv. Hva jeg hadde gjort tidliger. Hva som var min motivasjon og hvorfor jeg ville lykkes i studiet og som sykepleier. Lykke til.

Anonymous poster hash: a8410...837

Skrevet

Jeg ville søke på vernepleie, men hadde nok praksis mht realkompetanse. Men det er også visse krav til kunnskap i matte, engelsk og norsk. Matte tilsvarende generell studiekompetanse. Jeg antar at det gjelder sykepleie også?

Ja det ville du jo så klart siden du er vernepleierutdannelsen selv :) jeg ville aldri tatt vernepleierutdannelsen, men så er jo jeg sykepleier da...

Anonymous poster hash: 07b25...56b

Skrevet

Takker for svar. Kjenner meg nervøs og litt lei meg for at jeg mest sannsynlig ikke kommer inn. Og jeg angrer så vanvittig på at jeg ikke tok påbygg når jeg gikk på videregående. Jeg er sint på meg selv. Når jeg var ung så ville jeg bare raskt ut i jobb og hjelpe mennesker. Har alltid likt å kunne bidra til de som ikke har det bra.

Skrevet

Ja det ville du jo så klart siden du er vernepleierutdannelsen selv :) jeg ville aldri tatt vernepleierutdannelsen, men så er jo jeg sykepleier da...

Anonymous poster hash: 07b25...56b

Jeg er ikke vernepleier, men jeg har lyst til å bli det ;) Jeg mente at siden det kreves de fagene for vernepleien, så antok jeg at de nok krevde det for sykepleien også :)

Skrevet

Jeg ringte studiestedet. Ble litt klokere. Hun mente jeg hadde nok matte, engelsk og norsk fra videregående. Men at jeg burde ha jobbet innen helse de siste årene. De hadde prioritert de som jobbet f eks som hjelpepleiere. Og at det var få som kom inn på realkompetanse. Men at hund anbefalte meg å søke. Så da gjør jeg det. Og får prøve å skrive et bra brev. Som viser at jeg oppriktig vil dette og at jeg kan klare det. Det vet jeg at jeg kan. Jeg må bare klare å formulere dette på riktig måte.

Skrevet

Du kan ta opp de siste fagene du mangler for å få studiekompetanse , hvis du ikke kommer inn dette året.Det tar bare 1 år og man kan gå dag eller kveld på voksenopplæring. Da kan du søke sykepleien neste år. Så drømmen om å bli sykepleier kan du fortsatt oppfylle:)

Skrevet

Tror jeg ville ringt og spurt den aktuelle høgskolen fremfor å søke råd på dib...

Anonymous poster hash: 7d823...1be

Skrevet

Smiley: takk for svar. Jeg må vel ta et helt år? Slik som studiekompetanse er? Guri som jeg angrer på at jeg ikke tok dette før jeg gikk i lære.

Skrevet

Smiley: takk for svar. Jeg må vel ta et helt år? Slik som studiekompetanse er? Guri som jeg angrer på at jeg ikke tok dette før jeg gikk i lære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...