Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Hjelp, jeg trenger litt tips. Vi skulle bare ha to, men har nå en liten en til i magen. Har ikke turt å glede meg snart, ser mest problemer.. Mannen min jobber mye borte, så er litt stress med de to vi har.. Hvordan skal det gå med tre stk??? De to store er 7 og 3... Anonymous poster hash: d6bf6...ab1
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Det er litt pes, men sørg for gode rutiner, og ta en dag av gangen! Det første halve året gikk som en lek. Det neste året var slitsomt. Nå er han 20 mnd og det begynner å løsne :-) Gratulerer :-)
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Rutiner rutiner rutiner. Forberedelser kvelden før. Anonymous poster hash: b5f03...686
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Er alene med tre gutter (11, 8 og 5 år), og før vi skilte lag var han ukependler, så har vært mye alene med dem. Det går helt fint, men rutiner er alfa og omega, og at du er innstilt på lite alenetid noen år :-) Jeg var veldig trøtt noen år, men nå går det fint :-) Anonymous poster hash: 3b63f...38a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Hvordan du er som menneske har alt å si for hvordan det blir. Du kan i stor grad bestemme det selv, for stresser og kaver du deg opp og stadig fokuserer på hvor slitsomt dette er så får du det grusomt Senk skuldrene, pust med magen, ikke stress. Lag deg gode rutiner og behold roen. Kaver du deg opp kaver ungene seg opp med deg og det blir ti ganger mer trass, frustrasjon og sinne. Jeg har 4 barn som jeg er veldig mye alene med pga mannens jobb. Da fjerde ble født var de eldste 7, 4 og 1,5 år. Gode rutiner er alfa og omega, du må ha forutsigbarhet, rutiner og kontroll. Det går helt fint, selv om noen dager er mer kaotiske enn andre. Du kan ikke få angstanfall av at du ikke rakk å støvsuge eller at du ble nødt til å si nei til noe Anonymous poster hash: a8720...607
Violeta Skrevet 13. februar 2015 #6 Skrevet 13. februar 2015 Rutiner, forberedelser, senk kravene og ta med baby til storesøsknenes aktiviteter fra første stund (om de er med på noe). Jeg ser mannen omtrent to over i døgnet, og det er når vi spiser middag og mens han sover etter middag. Ellers jobber han. Det har gått fint med tre, snart blir det fire. Utfordringen jeg ser er logistikk... Når fire barn skal til forskjellige steder til samme tid Men da får man bare benytte seg av naboer og venner
Violeta Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 Rutiner, forberedelser, senk kravene og ta med baby til storesøsknenes aktiviteter fra første stund (om de er med på noe). Jeg ser mannen omtrent to over i døgnet, og det er når vi spiser middag og mens han sover etter middag. Ellers jobber han. Det har gått fint med tre, snart blir det fire. Utfordringen jeg ser er logistikk... Når fire barn skal til forskjellige steder til samme tid Men da får man bare benytte seg av naboer og venner Jeg ser mannen omtrent to TIMER i daøgnet, skulle det stå
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 Takk for gode råd og tips. Rutiner sier flere her ser jeg, men på hvilken konkret måte gjør jeg det? Med baby som menes da? At den må få seg gode rutiner? Blir nok greit til slutt dette, men litt skremmende ja :-) Anonymous poster hash: d6bf6...ab1
Violeta Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 For meg ligger det i rutiner at man har en fast rutine på blant annet ukeshandling, forberede neste dag kvelden før, planlegge middager, de største barna gjør lekser på et visst tidspunkt, rutiner på husarbeid osv. Babyen lager jo sine egne rutiner i starten, så det har hvertfall ikke jeg fått til å gjort så mye med
amandine Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 Rutiner ligger i, som violeta sa, forutsigbarhet. Stor kalender hvor alt føres inn(jeg har en kalender som bok i a4format fra Staples)så du kan ha kontroll langt frem i tid. Da kan de eldste også følge med selv og føre inn fotballkamper etc. Alle må pakke sekker og legge frem klær kvelden før. Vi vasker huset sammen fredag ettermiddag. Det er faktisk kjempekoselig. Forefallende ellers tar jeg på kveldstid. Lag ukemeny og handle en gang i uken. Lag store middagsporsjoner så du kan ha på lur i fryseren. Lag avtaler med venners foreldre om å dele kjøring til trening etc. Jeg har vært proaktiv ift det, så jeg alltid har full bil. Da synes jeg det er lettere å be om tjenester igjen når jeg trenger det. Lær ungene systemet ditt, så får du hjelp. Og ikke glem at hybelkaniner ikke er farlige. Mangel på tellekanter biter ikke. Og til sist, du kommer såååå langt med godt humør og litt latter!
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Må du jobbe 100% når permisjonen er over? Anonymous poster hash: ec4a9...c22
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Rutiner!! Har 4 barn og mannen er borte halve året (Nordsjøen), null problem Anonymous poster hash: f0906...52a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Så mange gode svar her! Setter utrolig stor pris på det!! Jeg jobber 75 natt, så har en del fri faktisk, så det går greit slik sett. Min mann må reise en del i ukedagene, så det er litt slitsomt.. Men dette må jo gå, tar til meg det dere skriver her, virkelig! Anonymous poster hash: d6bf6...ab1
amandine Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Det kommer til å gå så fint som bare det! Jeg pleier å ha satt av søndag kveld til å planlegge mandag og uken i grove trekk. Når mandagen kommer og lekser Og ukeplaner kommer i hus fyller jeg inn resten. Da blir jeg ikke tatt på senga av skoleprosjekt eller museumsbesøk, vi unngår å glemme skidager og utflukter. Gratulerer med nytt barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå