Gå til innhold

Er dette normal oppførsel på en 3 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun vil ikke lenger ha nuss på kinnet. På kvelden holder holder hun over kinnene sine fordi hun er redd jeg skal nusse. Aldri reagert før nå siste mnd.

Må ha helt ryddig rom,alt på være på fast plass og ingenting kan være på gulvet. Til og med dukkevogna må stå oppå lekekurven ellers er ikke gulvet ryddig.

Så med en gang det ligger en leke på gulvet er rommet rotete og hun må ordne opp.

Må ha klær og leker på samme sted ellers blir det feil.

Er dette normalt?synes til tider det kan være slitsomt at hun er så nøye,da vi andre i huset ikke er sånn.

Anonymous poster hash: ef51b...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp

Skrevet

Hadde tatt det opp med helsesøster. Kan jo være en fase hun går igjennom, men samtidig kan det være et tegn på noe mer alvorlig. OCD?

Håper det går bra med jenta di.

Anonymous poster hash: cd2b7...59e

Skrevet

Tja...? De gjør så mye rart i den alderen...

Min treåring har også mange nykker. Kan ikke gå på do hvis den ikke er helt ren (ligger feks et par hårstrå nedi), har en del ritualer med dokkene og bamsene, er veldig nøye med alt av klær - det skal sitte helt perfekt osv. Har aldri tenkt at hun er noe annet enn normal i hvert fall.

Anonymous poster hash: dfea0...bea

Skrevet

Vår hadde også mange ting rundt den alderen. Feks k lær måtte være akkurat passe, fikk fnatt om genseren gikk over håndleddet og buksa nedenfor hælen. Fremdeles liker han ikke for store klær, men godtar nå å brette de opp. Tror det er vanlig. De vil ha ting på sin måte. En del av selvstendighets prosessen.

Anonymous poster hash: 4b55b...58d

Skrevet

Takk for svar :) da er det nok helt normalt heldigvis. Hun ga til og med bort den ene dukkevognen til søsteren sin fordi det ble rotete når den sto på gulvet og det var ikke plass til to dukkevogner oppe på lekekassene Hehe...

Skrevet

Tenkte også ocd med en gang jeg leste. Knakskje dette er hennes måte å mestre noe på.Ville tatt en prat med helsesøster for å være på den sikre siden

Anonymous poster hash: e72a4...63a
Skrevet

Næsj da, pris deg lykkelig du, min går å tømmer ut lekeeskene og så går han bare videre, for så å komme å påpeke at det ser så rotete ut og om jeg ikke har tenkt å rydde opp snart ....han er også 3 år :P Man han er sabla nøye på å rydde opp enkelte ting, får spadern om ei skapdør står åpen eller ei dør er åpen, han setter alt på rekke og rad og liker å sortere.

Anonymous poster hash: 0d9cb...118
Skrevet

Hihi ja godt det er ryddig fremfor et roterom 😊

Skrevet

Normalt det! Min fikk også merkelige nykker i 3års alder 😝

Anonymous poster hash: 82ade...675

Skrevet

Hun høres normal ut:) Helt vanlig at barn i den alderen får nykker og mange blir overopptatt av renslighet. Mi er 4 og inne i fasen der alle klærne er dumme, teite og alt er feil med dem. Hun vil ikke ha suss og er veldig opptatt av å ha rene tenner.

Anonymous poster hash: 127c0...05e

Skrevet

Første jeg tenkte på er OCD da min venninne hadde det som liten, rundt 7 år...  OCD er jo gjerne en måte å prøve å kontrollere omgivelsene sine, i en verden der ting føles utrygt og ukontrollerbart... For henne pleide å rette på alle tepper i huset(kunne ikke være bulker), måtte vaske hendene sine så og så mange ganger, ikke ha noe småting på gulvet, ikke tørke seg på røde håndklær osv. For hun var redd for at hvis hun ikke gjorde disse tingene, så ville noe fryktelig skje med henne eller familien hennes...

Men har aldri hørt om en 3 åring med det ;) Kan hende det er noe hun føler seg usikker på... Min begynte å være veldig opptatt av unge, gamle mennesker og døden i den alderen... Synes det er skummelt at man blir eldre og slikt. Så da måtte vi ufarliggjøre det så godt som mulig ;) 

Kan bare være at hun er eeekstremt ryddig av seg?? Ville tatt det opp med helsesøster :) Kan bare være et personlighetstrekk, he he. Også gjør de jo veeeeldig mye rart i den alderen ;)

Skrevet

Helt sikkert normalt, men bare for å utelukket muligheten.. Hun kan ikke ha vært utsatt for noe slags overgrep? Avvisning av fysisk kontakt og behov for å ha kontroll rundt seg kan, i enkelte tilfeller være en indikasjon på det.

Anonymous poster hash: 7bca1...da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...