Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Min unge svigerinne er lærling i kommunen og har tidligere servert meg og hele slekta hva jeg har i lønn, årslønn, timelønn osv. Jeg jobber da i kommunen. Synes det var ubehagelig at hun snoket sånn når hun er på en helt annen avdeling på rådhuset enn personal og lønn. Søsteren min er også nylig begynt å jobbe i kommunen og hun sa hun hadde sett på lønnen hennes at hun hadde jobbet en del. Er dette lov? Bare snoke på den måten? Fikk nå idag mld på fb med bilde av hva jeg har i årslønn, timelønn og tillegger. Dette pga hun har fått med seg på et vis at jeg var usikker på om jeg hadde korrekt ansiennitet. Anonymous poster hash: b2289...dbc
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 Mangler hun noe? Kan aldri tenke meg at det er ok å holde på slik. Ville snakket med henne og hennes overordnede. Anonymous poster hash: 036ac...577
HvittHus Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 Hvordan kan hun komme seg inn på lønn, når hun er på en annen avdeling? Er hun ikt-lærling?
MarianeA Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 Dette hadde jeg tatt opp med både henne og kommunen.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Det hørtes skikkelig ekkelt ut! Dette ville jeg tatt opp med ledelsen. Ser ikke for meg at det er lov å sjekke sånt engang uten grunnlag (og i det hele tatt være ansatt på riktig avdeling...)? Anonymous poster hash: 1b28b...a3a
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Hun er på de ulike avdelingene på rådhuset, så idag var hun innom på lønningskontoret, skal egentlig ikke være der. Men forrige gang hadde hun bare søkt meg opp via programmet deres over alle ansatte i kommunen. Hvorfor gjøre det når hun har ingenting med det? Det er som om jeg skulle søkt opp pasienter jeg har tilgang til, men likevel ikke har noenting med å gjøre. Det har vi ikke lov til. Åpnet en mld på fb idag og der var det bilde av hva jeg har i årslønn, timelønn og tillegger. Vil ikke ha slike opplysninger i form av bilder servert på fb. Og som sagt forrige gang hadde hun bare søkt meg opp via et program de bruker, uten at hun hadde noe med verken meg eller lønn å gjøre. Da kom hun i sosial sammenheng og fortalte meg hva jeg hadde i lønn, fravær osv. Skikkelig ubehagelig. HI Anonymous poster hash: b2289...dbc
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Helt uakseptabelt! Jeg hadde sørget for at hun mistet både jobb og lærlingeplass Anonymous poster hash: fdce0...808
HvittHus Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 (endret) Hun er på de ulike avdelingene på rådhuset, så idag var hun innom på lønningskontoret, skal egentlig ikke være der. Men forrige gang hadde hun bare søkt meg opp via programmet deres over alle ansatte i kommunen. Hvorfor gjøre det når hun har ingenting med det? Det er som om jeg skulle søkt opp pasienter jeg har tilgang til, men likevel ikke har noenting med å gjøre. Det har vi ikke lov til. Åpnet en mld på fb idag og der var det bilde av hva jeg har i årslønn, timelønn og tillegger. Vil ikke ha slike opplysninger i form av bilder servert på fb. Og som sagt forrige gang hadde hun bare søkt meg opp via et program de bruker, uten at hun hadde noe med verken meg eller lønn å gjøre. Da kom hun i sosial sammenheng og fortalte meg hva jeg hadde i lønn, fravær osv. Skikkelig ubehagelig. HI Anonymous poster hash: b2289...dbc Det høres ut som kommunen ikke har sikret systemene sine godt nok siden hun kan komme seg inn på områder som bør være sikret for andre enn de som trenger tilgang. Jeg har en sønn som er ikt-lærling og han har tilgang til alt der han arbeider. Det har ikke de andre ansatte på huset. Dette medfører at sønnen min er underlagt større taushetsplikt enn normalt og konsekvensene for brudd på reglene er store. Denne jenta bør få en skikkelig vekker. Ta en samtale med lærlingeansvarlig og fortell om problemet. Når hun ikke klarer å forholde seg til reglene som lærling, har hun egentlig ingenting i det aktuelle yrket å gjøre. Endret 12. februar 2015 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Hadde tatt en telefon til hennes nærmeste leder. Uakseptabelt! Anonymous poster hash: 48156...444
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Har du fortalt henne at du ikke liker det? Det kan godt hende hun ikke en gang tenker over at det skulle gjøre noe. Anonymous poster hash: 65e01...143
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #11 Skrevet 12. februar 2015 DET ER IKKE LOV Anonymous poster hash: ae6dd...9d5
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 Dette er straffbart av svigerinnen din hvilket vil si at du har plikt til å rapportere til hennes overordnede. Du sier hun er ung - hun er tydeligvis såpass ung at hun ikke har antenner for hva som legges ut i sosiale medier. Selv ville jeg slått hardt ned på dette, og få mannen din med deg. Dette til tross for at hun er familie - dette beskytter både andre som kan komme i samme situasjon, samt at det beskytter henne mot seg selv. Det hun har gjort er fullstendig uakseptabelt. I min bedrift ville en slik handling forhindret en fremtidig ansettelse i hele sektoren. Anonymous poster hash: dc3fd...7c8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Jeg hadde ringt hennes sjef, det hun gjør er ikke lov! Hun må jo være mindre smart.. Anonymous poster hash: 6df24...e25
Gjest Sekretøsa Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 Du må ringe sjefen hennes. Flaks for deg nå at du har bevis i form av et bilde. Jeg hadde gitt en lang F i om det så var kongen som gjorde det, det må få konsekvenser
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #15 Skrevet 12. februar 2015 Dette er grovt brudd på taushetsplikt! Hun burde ikke få lov til å ta ferdi lærlingetiden sin. Jeg hadde ringt rett til lærlingansvarlig og sendt med bildebevis på hva hun har gjort. Folk som ikke holder seg til reglene vil vi ikke ha i stillinger hvor de kan bruke og misbruke informasjon de ikke skal ha tilgang til!!! Anonymous poster hash: 045ae...55d
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #16 Skrevet 12. februar 2015 Bare så det ikke er misforståelser her, bildet har hun sendt i min innboks på FB. Men likevel vil jeg ikke ha jobbrelaterte ting på min FB. Vet jo aldri. Og jeg ønsker heller ikke at hun plaprer til hele slekta, noe som jeg nå har fått vite at hun har gjort, om lønnen min, fravær osv. Jeg prøvde å ringe, men de var selvfølgelig opptatt. Jeg kommer vel til å få alle imot meg om jeg gjør at hun får tilsnakk eller mister plassen som lærling. HI Anonymous poster hash: b2289...dbc
Førstemann Skrevet 12. februar 2015 #17 Skrevet 12. februar 2015 De fleste oppegående mennesker vil forstå at din svigerinne foretar grove brudd og støtte deg i dette? Hadde blitt så forbanna at jeg glatt hadde meldt henne og forfulgt saken.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #18 Skrevet 12. februar 2015 Jeg er tillitsvalgt og jeg jobber i en mellomstor kommune. Lønninger er ikke hemmelig. Hvem som helst, ikke bare oss tillitsvalgte, kan kreve å få se en kollega sin lønnslipp. Som tillitsvalgt mener jeg det er for lite åpenhet rundt lønn, og det gjør det lettere for arbeidsgiver å drive med trynetillegg særlig da på de kapittel 4 ansatte. Anonymous poster hash: a8a78...259
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #19 Skrevet 12. februar 2015 Jeg er tillitsvalgt og jeg jobber i en mellomstor kommune. Lønninger er ikke hemmelig. Hvem som helst, ikke bare oss tillitsvalgte, kan kreve å få se en kollega sin lønnslipp. Som tillitsvalgt mener jeg det er for lite åpenhet rundt lønn, og det gjør det lettere for arbeidsgiver å drive med trynetillegg særlig da på de kapittel 4 ansatte. Anonymous poster hash: a8a78...259 Må legge til at dette er langt fra det samme som å søke opp helse journalen til de man måtte ønske. Anonymous poster hash: a8a78...259
HvittHus Skrevet 12. februar 2015 #20 Skrevet 12. februar 2015 Jeg er tillitsvalgt og jeg jobber i en mellomstor kommune. Lønninger er ikke hemmelig. Hvem som helst, ikke bare oss tillitsvalgte, kan kreve å få se en kollega sin lønnslipp. Som tillitsvalgt mener jeg det er for lite åpenhet rundt lønn, og det gjør det lettere for arbeidsgiver å drive med trynetillegg særlig da på de kapittel 4 ansatte. Anonymous poster hash: a8a78...259 Skal man sjekke andres lønn, er det regler å følge, og det kan man neppe si er gjort i TS sin sak http://www.nettavisen.no/na24/na-kan-du-be-om-innsyn-i-kollegaens-lnn/3734860.html https://www.nho.no/veiledere/Ansettelser-og-arbeidsavtaler/Arbeidsreglement/Artikler/Sporsmal-og-svar-om-innsyn-i-lonnsopplysninger/
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #21 Skrevet 12. februar 2015 Bare så det ikke er misforståelser her, bildet har hun sendt i min innboks på FB. HI Anonymous poster hash: b2289...dbc Vel, du vet jo at ethvert bilde postet på FB også eies av FB? Du har absolutt ingen kontroll eller rettigheter over det bildet, dem mistet du idet det ble postet der. Anonymous poster hash: dc3fd...7c8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #22 Skrevet 12. februar 2015 Hadde nok ikke gjort så mye ut av det. Men ville nok sagt til henne at hun bør være litt forsiktig, for hun kan miste jobben om hun blir oppdaget. Hun skjønner tydeligvis ikke at dette gjør noe for deg, så er vel i beste mening. Men du burde skremme henne fra å tørre. Bare det at hun sier det i sosiale sammenhenger gjør jo at andre kan melde henne. Ville uansett ikke gjort noe som kunne føre til at hun kan miste jobben siden hun ikke gjør noe slemt med vilje. Anonymous poster hash: 765f1...31f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #23 Skrevet 12. februar 2015 Det er lov nå. Det samme skjedde med samboeren min. De andre var sure fordi han tjente 2kr mer i timen enn de. Har de lov til det da, spurte jeg?! Ja, det var visst nye regler for det nå. Anonymous poster hash: 0d683...4da
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #24 Skrevet 12. februar 2015 Hun har brutt taushetsplikten sin grovt. (Jeg jobber med slike ting i en kommune). Så er det et spørsmål om du skal gjøre noe med det eller ikke med tanke på familieforholdene. Anonymous poster hash: 6b459...89f
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #25 Skrevet 12. februar 2015 Hvorfor sender hun deg bilder? Hva sier hun? Anonymous poster hash: 9f4d4...750
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå