Novemberdama Skrevet 12. februar 2015 #1 Skrevet 12. februar 2015 Jeg blir helt sjokkert over hvor hysteriske folk her inne er, og finner det litt merkelig, for ingen av mine venner eller familie er så hysteriske (takk gud!). Er det rart unge har et dårlig forhold til mat, kropp, slanking osv.? Her er det ei dame som har bytta barnehage fordi de fikk litt søtt i barnehagen!!!!!!! Hun drar ungen sin ut av et kjent miljø og inn i en ny barnehage fordi de fikk sukker! Det er jo galskap! Tror dere ungen hennes kommer til å stikke fingeren i halsen dersom hun spiser noe søtt eller? Det er jo FARLIG, hun måtte jo bytte barnehage pga. det! Min sønn har en kompis som er her mye, moren hans er som dere: helt forstyrra. Her i huset kan vi ha en skål med f.eks Non Stop på bordet i en uke uten at det blir borte, vi tenker liksom ikke så mye over det. Når denne ungen er på besøk er ALT borte. Han er helt vill. Får ungene et glass saft sluker han det ned og vil ha mer, gjerne 7-8 glass, og ber om at den skal være sterk. Han er jo helt forstyrra, men er det så rart? Samtidig som fler og fler blir hysteriske blir fler og fler unger overvektige. Hva med å gi ungene et NORMALT forhold til all mat? Også sukker? Og heller være opptatt av aktiviteter ol.?
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #2 Skrevet 12. februar 2015 heldigvis er historier her som regel bare fantasi. Jeg kjenner absolutt INGEN i det virkelige liv som kjører ungene på lavkarbo- eller paleodiett, lager gulrotsmoothie i barnebursdager eller har dessert en gang i året. De fleste praktiserer alt med måte her jeg bor, og ingen av barna deres er usunne eller overvektige. Anonymous poster hash: 1a5ca...1e8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #3 Skrevet 12. februar 2015 De som er hysteriske får ofte grådige unger ja. Sett det selv. Men jeg synes sukker og søtt i skole, barnehage og SFO er unødvendig. Vi får i oss nok sukker som det er. Jeg er ikke hysterisk og vi kan gjerne unne oss snop i uka, men som sagt er det unødvendig andre steder enn hjemme. Anonymous poster hash: f97f3...25c
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #4 Skrevet 12. februar 2015 De som er hysteriske får ofte grådige unger ja. Sett det selv. Men jeg synes sukker og søtt i skole, barnehage og SFO er unødvendig. Vi får i oss nok sukker som det er. Jeg er ikke hysterisk og vi kan gjerne unne oss snop i uka, men som sagt er det unødvendig andre steder enn hjemme. Anonymous poster hash: f97f3...25c Bare for å kverulere, så du lar ikke ungen din gå i bursdager eller på avslutninger på skolen, fotballen osv fordi det er unødvendig å spise godteri andre steder enn hjemme? :D Anonymous poster hash: 1a5ca...1e8
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #5 Skrevet 12. februar 2015 Jeg er helt enig med deg HI. Jeg trodde ikke slike folk fantes annet enn på Dib, inntil jeg møtte noen eksemplarer i virkeligheten da minstemann begynte på skolen. Her har vi et avslappet forhold til sukker, og ingen av barna eller oss voksne sliter med verken sykdom, overvekt eller hull i tennene. Tenk, vi har dessert, HVER DAG. Anonymous poster hash: 92b3a...19b
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #6 Skrevet 12. februar 2015 Det at ungene blir grådige har jeg også merket meg, men det klarer sjelden foreldrene deres å se. Anonymous poster hash: 79e11...6ae
beef sister Skrevet 12. februar 2015 #7 Skrevet 12. februar 2015 Sukkerhysteriet eksisterer definitivt i det virkelige liv, jeg vokste opp med en mor som ikke engang tillot kakespising i bursdagsfeiringer. Jeg skjønner uansett argumentet om at mat og kos ikke behøver å være synonymt, og det hadde nok mange hatt godt av å leve etter. Det er jo både postlørdag, lørdag, lillelørdag, halvveistilørdag og det som er i veldig mange hjem (bare å se aktiviteten i slike tråder).
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 12. februar 2015 #8 Skrevet 12. februar 2015 Enig med deg hi. Bhg til minstemann var en sukkerfri bhg . Man fikk ikke ta med kaker ol når man skulle feire bursdager. Men det ble mye diskusjoner mellom personalet og foreldrene og det ble til slutt lov til å ha med kaker ol når det skal feires bursdag. Alle var enig i at det var hysterisk å lage et sånt forbud.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #9 Skrevet 12. februar 2015 Jeg blir helt sjokkert over hvor hysteriske folk her inne er, og finner det litt merkelig, for ingen av mine venner eller familie er så hysteriske (takk gud!). Er det rart unge har et dårlig forhold til mat, kropp, slanking osv.? Her er det ei dame som har bytta barnehage fordi de fikk litt søtt i barnehagen!!!!!!! Hun drar ungen sin ut av et kjent miljø og inn i en ny barnehage fordi de fikk sukker! Det er jo galskap! Tror dere ungen hennes kommer til å stikke fingeren i halsen dersom hun spiser noe søtt eller? Det er jo FARLIG, hun måtte jo bytte barnehage pga. det! Min sønn har en kompis som er her mye, moren hans er som dere: helt forstyrra. Her i huset kan vi ha en skål med f.eks Non Stop på bordet i en uke uten at det blir borte, vi tenker liksom ikke så mye over det. Når denne ungen er på besøk er ALT borte. Han er helt vill. Får ungene et glass saft sluker han det ned og vil ha mer, gjerne 7-8 glass, og ber om at den skal være sterk. Han er jo helt forstyrra, men er det så rart? Samtidig som fler og fler blir hysteriske blir fler og fler unger overvektige. Hva med å gi ungene et NORMALT forhold til all mat? Også sukker? Og heller være opptatt av aktiviteter ol.? Jeg var sånn som det barnet du beskriver, selv om foreldrene mine var mer som deg. Fri tilgang og "avslappede" foreldre + unge som er vill etter sukker ble veldig overvektig unge. Det samme fungerer ikke på alle barn, noen må begrenses. Anonymous poster hash: 45590...f39
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2015 #10 Skrevet 12. februar 2015 Stikkordet her er vel NORMALT. Det går begge veier. Anonymous poster hash: 5360e...0f3
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Jeg jobber i barnehage som har fokus på kosthold. All mat fra bunnen, mye frukt og grønt osv. Vi lager smootie eller fruktspyd til bursdag. Foreldrene virker fornøyd. Vi har fastelavnsboller nå og saft til ggrøten til jul, MEN dropper bursdagskake osv. Hvis enn begynner å regne på det; Ca 20 barn på avdelingen. Nesten to kaker i mnd. + barneselskap, og familieselskap. Fredag, lørdag og gjerne søndagsgodt. Familiemedlemmers bursdag. Andre barns bursdaf. Jul, påske, sommerferie. Vi ruller jo i sukker og godteri. Tror absolutt det er ok at barnehagen er sukkerfri, eller hvertfall har lite sukker i kostholdet. Alt med måte. Anonymous poster hash: d3024...e83
Gjest Julia1984 Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Min erfaring er faktisk litt annerledes. Sønnen min i 3 kl har en kompis hvor der hjemme de har lørdag 7 dager i uka. Spiser mye søtt både i form av godteri, søte matvarer som nugatti, kjeks osv og han har i følge sønnen min ofte kakerester osv i matboksen. På håndballturneringene er han 1-3 ganger og kjøper kake, pølse, brus etc. I tillegg har moren ALLTID med en boks med muffins, smultringer. Han er helt vill etter søtt hvis han er hos oss. Spør etter saft, er hele tiden sulten og er han hos oss på lørdager etc blir han vill npr godteskålen settes frem...
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Eit litt nytt perspektiv: Eg har ei jente som har veldig lett for å legge på seg. Ho er rett og slett disponert for overvekt. Ho er veldig glad i mat, et gode porsjonar til alle måltid og sluttar ikkje å ete sjølv om ho er mett. Vi må ha eit veldig strengt koshaldsregime på ho. For eksempel har vi avtale om at når ho går i bursdag skal ho ikkje ete meir enn ei eller to pølser, eitt kakestykke og smake bittelitt dersom der blir servert noko anna. Dersom ho ikkje følgjer avtalen, et ho så mykje at ho har vondt i magen resten av kvelden...Så, ja! Eg synest det er unødvendig at det blir servert sukker alle stader. Vi prøver å vere superstrenge heime, og då er det frustrerande at innsatsen blir sabotert på alle kantar. Ungen er ikkje grådig fordi vi er superstenge, men vi er superstrenge fordi ho er grådig. Anonymous poster hash: 03f6d...b7e
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Jeg blir helt sjokkert over hvor hysteriske folk her inne er, og finner det litt merkelig, for ingen av mine venner eller familie er så hysteriske (takk gud!). Er det rart unge har et dårlig forhold til mat, kropp, slanking osv.? Her er det ei dame som har bytta barnehage fordi de fikk litt søtt i barnehagen!!!!!!! Hun drar ungen sin ut av et kjent miljø og inn i en ny barnehage fordi de fikk sukker! Det er jo galskap! Tror dere ungen hennes kommer til å stikke fingeren i halsen dersom hun spiser noe søtt eller? Det er jo FARLIG, hun måtte jo bytte barnehage pga. det! Min sønn har en kompis som er her mye, moren hans er som dere: helt forstyrra. Her i huset kan vi ha en skål med f.eks Non Stop på bordet i en uke uten at det blir borte, vi tenker liksom ikke så mye over det. Når denne ungen er på besøk er ALT borte. Han er helt vill. Får ungene et glass saft sluker han det ned og vil ha mer, gjerne 7-8 glass, og ber om at den skal være sterk. Han er jo helt forstyrra, men er det så rart? Samtidig som fler og fler blir hysteriske blir fler og fler unger overvektige. Hva med å gi ungene et NORMALT forhold til all mat? Også sukker? Og heller være opptatt av aktiviteter ol.? Det jeg reagerer mest på er at du faktisk gir denne gutten 7-8 glass med sterk saft og i tillegg lar ham spise alt godteriet dere har fremme. Du har misforstått totalt om du tror at folk blir overvektige av å unngå sukker! Problemet er at man får i seg for mye sukker og raske karbyhydrater, ikke det motsatte. Ved å tilby et barn, som ikke er vant med så mye tilsatt sukker, så mye sukker som du gjør når barnet er på besøk så får du et barn som får kick på sukker, nesten som en rus. Noen barn reagerer slik fordi de får et for dem unormalt stigning i blodsukkeret. De som vet hva de driver med når det kommer til et sukkerredusert kosthold, de vet å gi sunne og gode alternativer til godteri/kaker osv. som gjør at barna (og voksne) ikke får slike sukkerkick. Jeg er enig med den barnehageansatte over her. Hvis man begynner å regne på det, så blir det forferdelig mye sukker i små kropper når også barnehager, skole og sfo skal ha kaker stadig vekk. Det er MER enn nok av det ellers i hverdagen, helger og bursdager. Og så har du selvfølgelig de som den andre moren påpeker - som har barn som rett og slett ikke tåler så mye sukker fordi de da legger for mye på seg. Anonymous poster hash: 9c224...aa6
Gjest Julia1984 Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Jeg blir helt sjokkert over hvor hysteriske folk her inne er, og finner det litt merkelig, for ingen av mine venner eller familie er så hysteriske (takk gud!). Er det rart unge har et dårlig forhold til mat, kropp, slanking osv.? Her er det ei dame som har bytta barnehage fordi de fikk litt søtt i barnehagen!!!!!!! Hun drar ungen sin ut av et kjent miljø og inn i en ny barnehage fordi de fikk sukker! Det er jo galskap! Tror dere ungen hennes kommer til å stikke fingeren i halsen dersom hun spiser noe søtt eller? Det er jo FARLIG, hun måtte jo bytte barnehage pga. det! Min sønn har en kompis som er her mye, moren hans er som dere: helt forstyrra. Her i huset kan vi ha en skål med f.eks Non Stop på bordet i en uke uten at det blir borte, vi tenker liksom ikke så mye over det. Når denne ungen er på besøk er ALT borte. Han er helt vill. Får ungene et glass saft sluker han det ned og vil ha mer, gjerne 7-8 glass, og ber om at den skal være sterk. Han er jo helt forstyrra, men er det så rart? Samtidig som fler og fler blir hysteriske blir fler og fler unger overvektige. Hva med å gi ungene et NORMALT forhold til all mat? Også sukker? Og heller være opptatt av aktiviteter ol.? Det jeg reagerer mest på er at du faktisk gir denne gutten 7-8 glass med sterk saft og i tillegg lar ham spise alt godteriet dere har fremme. Du har misforstått totalt om du tror at folk blir overvektige av å unngå sukker! Problemet er at man får i seg for mye sukker og raske karbyhydrater, ikke det motsatte. Ved å tilby et barn, som ikke er vant med så mye tilsatt sukker, så mye sukker som du gjør når barnet er på besøk så får du et barn som får kick på sukker, nesten som en rus. Noen barn reagerer slik fordi de får et for dem unormalt stigning i blodsukkeret. De som vet hva de driver med når det kommer til et sukkerredusert kosthold, de vet å gi sunne og gode alternativer til godteri/kaker osv. som gjør at barna (og voksne) ikke får slike sukkerkick. Jeg er enig med den barnehageansatte over her. Hvis man begynner å regne på det, så blir det forferdelig mye sukker i små kropper når også barnehager, skole og sfo skal ha kaker stadig vekk. Det er MER enn nok av det ellers i hverdagen, helger og bursdager. Og så har du selvfølgelig de som den andre moren påpeker - som har barn som rett og slett ikke tåler så mye sukker fordi de da legger for mye på seg. Anonymous poster hash: 9c224...aa6 bra skrevet.
Novemberdama Skrevet 24. februar 2015 Forfatter #16 Skrevet 24. februar 2015 Jeg blir helt sjokkert over hvor hysteriske folk her inne er, og finner det litt merkelig, for ingen av mine venner eller familie er så hysteriske (takk gud!). Er det rart unge har et dårlig forhold til mat, kropp, slanking osv.? Her er det ei dame som har bytta barnehage fordi de fikk litt søtt i barnehagen!!!!!!! Hun drar ungen sin ut av et kjent miljø og inn i en ny barnehage fordi de fikk sukker! Det er jo galskap! Tror dere ungen hennes kommer til å stikke fingeren i halsen dersom hun spiser noe søtt eller? Det er jo FARLIG, hun måtte jo bytte barnehage pga. det! Min sønn har en kompis som er her mye, moren hans er som dere: helt forstyrra. Her i huset kan vi ha en skål med f.eks Non Stop på bordet i en uke uten at det blir borte, vi tenker liksom ikke så mye over det. Når denne ungen er på besøk er ALT borte. Han er helt vill. Får ungene et glass saft sluker han det ned og vil ha mer, gjerne 7-8 glass, og ber om at den skal være sterk. Han er jo helt forstyrra, men er det så rart? Samtidig som fler og fler blir hysteriske blir fler og fler unger overvektige. Hva med å gi ungene et NORMALT forhold til all mat? Også sukker? Og heller være opptatt av aktiviteter ol.? Det jeg reagerer mest på er at du faktisk gir denne gutten 7-8 glass med sterk saft og i tillegg lar ham spise alt godteriet dere har fremme. Du har misforstått totalt om du tror at folk blir overvektige av å unngå sukker! Problemet er at man får i seg for mye sukker og raske karbyhydrater, ikke det motsatte. Ved å tilby et barn, som ikke er vant med så mye tilsatt sukker, så mye sukker som du gjør når barnet er på besøk så får du et barn som får kick på sukker, nesten som en rus. Noen barn reagerer slik fordi de får et for dem unormalt stigning i blodsukkeret. De som vet hva de driver med når det kommer til et sukkerredusert kosthold, de vet å gi sunne og gode alternativer til godteri/kaker osv. som gjør at barna (og voksne) ikke får slike sukkerkick. Jeg er enig med den barnehageansatte over her. Hvis man begynner å regne på det, så blir det forferdelig mye sukker i små kropper når også barnehager, skole og sfo skal ha kaker stadig vekk. Det er MER enn nok av det ellers i hverdagen, helger og bursdager. Og så har du selvfølgelig de som den andre moren påpeker - som har barn som rett og slett ikke tåler så mye sukker fordi de da legger for mye på seg. Anonymous poster hash: 9c224...aa6 Denne gutten er 14 år, så jeg driver ikke å fyller oppi saftglassene hans...... Hadde han hatt et mer normalt forhold til et jævla glass med saft hadde det ikke vært et problem. Jeg gidder ikke legge meg opp i hva en 14-årig kammerat av min sønn drikker og ikke drikker, mener du jeg skal si at "Nei, du får ikke helle oppi drikke selv, for du er bare en liten gutt på 14 år?" Jeg vil tro at flere her på BIM faktisk tror 14-åringer erså hjelpesløse og trenger hjelp til å fylle i et glass, men jeg gidder ikke, rett og slett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå