Gå til innhold

Holde termindatoen hemmelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og er over 12 uker. Snart må vi fortelle om graviditeten til familien og andre. Det første spørsmålet som kommer til å dukke opp er når jeg har termin. Jeg har egentlig ingen problemer med å avsløre den , men siden svigermor bor i nabohuset føler jeg litt på at jeg ikke ønsker å oppgi akkurat datoen til henne. Dette skyldes at vi ikke har et veldig nært forhold, og at hun er en som virkelig overvåker. Jeg føler ikke behov for å informere henne når vi drar på sykehuset, men venter gjerne til etter barnet er født. Siden vi ikke har et nært forhold som jeg ikke gidder gå nærmere inn på her, og siden jeg ikke liker at hun overvåker og følger med( ekstremt tilfelle) så lurer jeg på om det er mulig å fortelle folk om ca tidspunkt for fødsel ,men ikke gå ut med selve datoen. Jeg liker ikke forventningene det skaper til akkurat denne datoen, fødselen trenger jo ikke skje akkurat da. Men som sagt ,det er pga at vi bor så nærme denne nysgjerrige dama jeg vurderer om jeg kan holde datoen privat. Hva synes dere? Er det bare teit, eller finnes det andre som har gjort det samme tidligere? Har aldri hørt andre gjort det før, så da blir jeg kanskje den første? Huff, vil jo ikke virke rar heller.

Anonymous poster hash: 8da84...81a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal ikke far til barnet få fortelle termindato til mammaen sin? Du forteller det vel til din mamma....

Å holde det hemmelig er vel ok, men å fortelle det til alle bortsett fra en, som åttpåtil er barnets bestemor, er dårlig gjort

Anonymous poster hash: 45907...d0c

Skrevet

Vi gidder ikke ekstemt med mas på slutten, så vi har lagt på 10 dager til alle som spør. 

Anonymous poster hash: a55ca...a06
Skrevet

For noe tull!!

For d første kommer ungen når den vil, og d er sjelden på termin!

Forøvrig så er d vel bedre at hun har en dato å forholde seg til, enn at hun skal være på tuppa en hel mnd...

Og om du og hun ikke har noe godt forhold, så er hun nå en gang mor til mannen din og vordende bestemor. Kanskje du kunne benyttet anledningen til å forbedre forholdet...

Anonymous poster hash: 47fa0...f03

Skrevet

Pluss bare på ti dager da. Til alle som spør.

Skrevet

Jeg vil tro det er verre å komme med en cadato/måned! Da vil hun være nysgjerrig hele måneden fremfor bare rundt termindato... 

Det er dårlig gjort å også fortelle termindato til alle andre enn henne. 

Anonymous poster hash: ae82a...c1c
Skrevet

Jeg kjenner jeg får litt utslett av folk som skal gjøre seg så kostbare og interessante! Kan du ikke være storsinnet nok til å la bestemoren få glede seg over et barnebarn? Kan hun ikke få ha en dato å skryte til venninner av, å notere i dagboka og kalenderen? Hva galt gjør det? Med 99% sikkerhet er det ikke den datoen ungen blir født uansett.

Skrevet

Jeg kjenner jeg får litt utslett av folk som skal gjøre seg så kostbare og interessante! Kan du ikke være storsinnet nok til å la bestemoren få glede seg over et barnebarn? Kan hun ikke få ha en dato å skryte til venninner av, å notere i dagboka og kalenderen? Hva galt gjør det? Med 99% sikkerhet er det ikke den datoen ungen blir født uansett.

Nå er vel heller poenget at HI ikke ønsker ekstra oppmerksomhet!? 

Om dere legger på til alle ser jeg ikke problemet, men å kun unlate svigermor er ikke pent. 

Skrevet

Om dere legger på til alle ser jeg ikke problemet, men å kun unlate svigermor er ikke pent.

Klart hun vil ha oppmerksomhet! Ellers hadde hun bare nevnt datoen som alle andre avslappa mennesker. Istedet velger hun å lage et nummer av det, å lure på om hun skal svare kostbart at det er hemmelig, eller til og med servere løgner?
Skrevet

Klart hun vil ha oppmerksomhet! Ellers hadde hun bare nevnt datoen som alle andre avslappa mennesker. Istedet velger hun å lage et nummer av det, å lure på om hun skal svare kostbart at det er hemmelig, eller til og med servere løgner?

Du sitter med fasiten skjønner jeg? Samt at du kjenner både HI og svigermor? 

Skrevet

Selvfølgelig ikke, men jeg kjenner noen som likner:-) Og så har jeg aldri forstått hvorfor man ikke bare kan si ting som de er. Jeg skjønner ikke poenget med (unødvendige) løgner. Og jeg tenker at hvis man bare forteller ting som de er blir det mindre spekulasjoner og snakk..Men det var kanskje ikke det HI ville?
Skrevet

La være å fortelle sannheten og regn med mas fra to mnd før termin. "Du ser jo sprekkeferdig ut." "Herre Gud! Dere kan ikke dra på tur nå rett før barnet kommer."  osv.

Lyv og legg på noen dager og regn med At hun reagerer på at du ikke drar på jobb de siste ukene. Da må hun regne med at du er dårlig eller at det er noe galt. Du må regne med at hun forventer at mannen din er tilgjenglig for hytteturer eller for å hjelpe dem med ting selv etter din termn. "Det er jo lenge til du skal føde." Føder du før termin må du forvente at hun forteller andre at barnet er prematuret osv.

Anonymous poster hash: 0a9c5...f5a
Skrevet

Hehe, må nesten le. Vi var på besøk hos svigers i helgen. Svigermor stusset veldig på at mannen min sa at terminen var 17. mars, det stemte nemlig dårlig med at jeg hadde fortalt dem at terningen var i midten av mars. Etter fire barn har jeg innsett at termindatoer er svært omtrentlige, så for meg er 17. mars det samme som midten av mnd.

Du får gjøre som du vil, HI, men jeg er litt enig med dem som advarer deg mot å lyve. Du risikerer bare at det slår tilbake på deg selv.

Anonymous poster hash: 71409...cc3

Skrevet

Jeg er gravid og er over 12 uker. Snart må vi fortelle om graviditeten til familien og andre. Det første spørsmålet som kommer til å dukke opp er når jeg har termin. Jeg har egentlig ingen problemer med å avsløre den , men siden svigermor bor i nabohuset føler jeg litt på at jeg ikke ønsker å oppgi akkurat datoen til henne. Dette skyldes at vi ikke har et veldig nært forhold, og at hun er en som virkelig overvåker. Jeg føler ikke behov for å informere henne når vi drar på sykehuset, men venter gjerne til etter barnet er født. Siden vi ikke har et nært forhold som jeg ikke gidder gå nærmere inn på her, og siden jeg ikke liker at hun overvåker og følger med( ekstremt tilfelle) så lurer jeg på om det er mulig å fortelle folk om ca tidspunkt for fødsel ,men ikke gå ut med selve datoen. Jeg liker ikke forventningene det skaper til akkurat denne datoen, fødselen trenger jo ikke skje akkurat da. Men som sagt ,det er pga at vi bor så nærme denne nysgjerrige dama jeg vurderer om jeg kan holde datoen privat. Hva synes dere? Er det bare teit, eller finnes det andre som har gjort det samme tidligere? Har aldri hørt andre gjort det før, så da blir jeg kanskje den første? Huff, vil jo ikke virke rar heller.

Anonymous poster hash: 8da84...81a

Du VET at barnet ikke kommer på termin altså? Barnet kan komme like så godt i uke 36 som i uke 42. Hvis du vil unngå utspørring og nysgjerrige kommentarer er det bedre å fortelle termindatoen. For alle vil se når du er høygravid, du får sikkert mange flere spørsmål om det ikke er på tide å føde snart hvis hun ikke har noe peiling på terminen din. Du kan heller ikke nekte barnets far å opplyse terminen til barnets bestemor, det er deres familie og ikke du som bestemmer der.

Anonymous poster hash: e42bd...9dd

Skrevet

Enig i de som sier at dette er å gjøre seg mer kostbar og interessant enn man egentlig er...

Når folk er nysgjerrige, er det jo fordi de er interesserte fordi de bryr seg om deg. Å skulle holde termindato hemmelig for å unngå "mas" er for meg vanvittig. Vær glad for at de rundt deg er interesserte og spør - det er mye kjipere om ingen spør om graviditeten og babyen!

Dette var for meg hakket verre enn å holde navnet man har bestemt hemmelig for at det skal være "en overraskelse" til de rundt ved fødselen. Beklager, men igjen er det foreldrene navnet er interessant for, ikke alle andre... Jeg blir glad når jeg får høre at folk rundt meg har fått barn og at alt har godt bra - navnet er sjelden særlig interessant.

Anonymous poster hash: 99c45...57d
Skrevet

Selvfølgelig ikke, men jeg kjenner noen som likner:-) Og så har jeg aldri forstått hvorfor man ikke bare kan si ting som de er. Jeg skjønner ikke poenget med (unødvendige) løgner. Og jeg tenker at hvis man bare forteller ting som de er blir det mindre spekulasjoner og snakk..Men det var kanskje ikke det HI ville?
Enig med Amandine i alle innlegg
Skrevet

Jeg kan fortelle deg at uansett når din termin er og om folk vet det eller ikke, vil noen alltid ha mange meninger om akkurat DITT svangerskap og din fødsel og når den skal skje. 

Du kommer ikke unna nysgjerrigheten til noen med mindre du er venneløs uten interessert familie.

Anonymous poster hash: ae82a...c1c
Skrevet

Du føder mest sansynleg ikkje på termindatoen likevel.  Synes berre det er tåpeleg å halde terminen hemmeleg, og det vil heilt sikkert ikkje føre til mindre nysgjerrigheit frå bestemor.  Då vil ho gå og studere og kommentere magen din, og hange i vindauga månader i forkant.  I tillegg vil vel dei fleste synes det er litt sært, og svigermor kan bli unødvendig såra og lei seg.

Når det gjeld å halde namn hemmeleg inntil barnet er fødd, så er eg for det.  Det er mange som synes mykje om namn, men dei held det gjerne for seg sjølv om ungen ligg framfor dei og allereie har fått namnet.

Gjest Mamma 2015
Skrevet

Herregud. Noen so tydelig ønsker å se det verste i alt her inne. Det står ikke at alle skal informeres untatt den nysgjerrige svigermoren. Må jo gi samme opplysninger til alle, det sier jo seg selv ellers blir det jo avslørt.

Det er et forsøk på å unngå oppmerksomhet,ikke få mer oppmerksomhet eller gjøre seg kostbar. Når det er sagt så er det kanskje ingen god ide siden det kan slå tilbake på deg selv..(?)

Helt latterlig vist folk her inne mener at å holde navnet på barnet hemmelig til etter fødsel er rart. Vi holdt navn hemmelig og kjønnet hemmelig på våre unger til etter fødsel. Føltes helt naturlig skal jeg si dere :-)

Skrevet

Det lureste er at dere først som sist flytter litt lenger unna svigermor så slipper du å føle at hun henger i vinduet og følger med.

Anonymous poster hash: 9cd6e...f61
Skrevet

Du kommer til å bli sett på som utrolig sær og rar dersom du svarer at det er hemmelig når du får spørsmål om termindato. Det får være grenser for å tro at din graviditet er det mest interessante i andre menneskers liv. Du risikerer at folk bare trekker på skuldrene og ikke gidder å bry seg, verken før eller etter ungen kommer.

Å si det til alle andre, men ikke svigermor, er bare slemt. 

Termindato vil uansett bare si at barnet forventes å komme mellom tre uker før og to uker etter den datoen. Det er en periode på fem uker. Sjansen for at noe skal skje på selve datoen (som altså ikke betyr at barnet trolig kommer da) er ganske liten.

Anonymous poster hash: 19388...e7f
Skrevet

Hvorfor flytter dere ikke slik dere slipper svigermor i nabohuset? Måtte jo vært greit nå i forbindelse med familieøkning.

Har dere barn fra før? Da er det jo praktisk med svigermor som barnevakt under fødselen om den starter midt på natta!?

Anonymous poster hash: f0f8c...a09

Skrevet

Jeg har et godt tips til deg: Flytt lenger unna svigermor før ungen popper ut. Hun merker jo uansett at dere drar til føden.

Anonymous poster hash: 6926b...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...