Gå til innhold

Du med cøliaki, hva er symptomene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jernmangel, eksem, diaré og mye luft i magen.

Anonymous poster hash: 53a17...cbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke cøliaki selv, men kjenner mange som har det (barn).

Alle har hatt vidt forskjellige symptomer.

En hadde jernmangel og kunne sovne hvor som helst. Ingen andre symptomer.

En sluttet å spise, dette pågikk i mange måneder. Jenta var rimelig medtatt til slutt, etter lang tid uten næring.

En var veldig mye syk, hadde et elendig immunforsvar. Hadde i tillegg problemer med å konsentrere seg.

Det kan være verdt å merke seg at ingen av disse hadde mageproblemer som diaré eller lignende, som blir sett på som et viktig symptom.

Anonymous poster hash: 1fd98...ff2

Skrevet

B12,folat, jernmangel. Oppblåst mage, massasje luft, diaré og oppkast og en sinnsyk jævlig mageknip i dagevis etter inntak av gluten

Anonymous poster hash: f6e09...6ed

Skrevet

Jeg har ikke cøliaki selv, men kjenner mange som har det (barn).

Alle har hatt vidt forskjellige symptomer.

En hadde jernmangel og kunne sovne hvor som helst. Ingen andre symptomer.

En sluttet å spise, dette pågikk i mange måneder. Jenta var rimelig medtatt til slutt, etter lang tid uten næring.

En var veldig mye syk, hadde et elendig immunforsvar. Hadde i tillegg problemer med å konsentrere seg.

Det kan være verdt å merke seg at ingen av disse hadde mageproblemer som diaré eller lignende, som blir sett på som et viktig symptom.

Anonymous poster hash: 1fd98...ff2

Tusen takk for svar:)

Anonymous poster hash: 53a17...cbe

Skrevet

Hadde ikke diaré, bare mye vondt i magen, spesielt øverst i magen. Få henvisning til gastroskopi, så finner de fort ut av om du har cøliaki. Ikke stol på blodprøve, jeg fikk negativt utslag på min, men på gastroskopi var det ikke tvil.

Anonymous poster hash: 5f3c2...fb0

Skrevet

Jeg var hos lege med datteren min nylig og mistenkte at hun kunne ha noen form for allergi da hun har klaget mye på magesmerter og div andre ting, men legen avfeide det helt og mente at magesmertene sikkert var psykisk siden hun ikke var plaget med diare ol og ikke hadde gått ned i vekt?? Fant det veldig merkelig...

Anonymous poster hash: 1434e...4c2
Skrevet

Var ikke veldig plaget, så jeg ble utredet etter en relativt tilfeldig blodprøve. Har trolig vært syk i 10-15 år før diagnosen ble satt. 

Mine symptomer var tidvise mangler av jern, folat og kalium, rumling i magen ETTER mat og tidvis oppblåst.
De siste årene før diagnosen ble satt hadde jeg også noen merkelige episoder med diffus sykdom. Ble til og med innlagt noen ganger, men ble utskrevet etter alt fra 12 til 72 timer uten diagnose, og uten videre utredning. Det typiske var heftige influensasymptomer som tar manfluensa til et helt nytt nivå, diffuse magesmerter som beveget seg (gikk over rett før jeg ble lagt i narkose for å fjerne blindtarmen) og en del svimmelhetsplager. Kjørt nok sykebil, "bare" pga uoppdaget cøliaki. 

Nå derimot, blir jeg skamdårlig når jeg får i meg gluten. Det typiske kvalme, oppkast, svimmelhet og skjelvinger først, og etter en stund luft, magesmerter og diaré. 

Anonymous poster hash: 4ab3e...162

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...