Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #26 Skrevet 11. februar 2015 Håper nesten at hun får en datter en dag, som finner seg en jævel av en mann når hun blir stor. Karma. Hvordan er det karma...? Anonymous poster hash: df09b...88f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #27 Skrevet 11. februar 2015 Er jo helt sykt??? Er vel ingen abortklinikker som aborterer etter uke 17 dersom det ikke er alvorlige kromosomfeil, eller at fosteret ikke er forenlig med liv??? Å abortere på grunn av kjønn er så kvalmt at jeg ikke har ord for det. I tillegg har det da vitterlig ikke noe med feminisme gjøre spør du meg. Men er det klinikker som utfører aborter såpass sent uten spesiell grunn??? Jeg mener å ha lest at i USA bl.a utfører abort etter uke 20 også, uten medisinsk grunnlag? Er ikke helt sikker på om det var i USA, men det var ihvertfall i et i-land. Grusomt, og jeg er glad vi har de grensene vi har her i landet. Anonymous poster hash: 45608...53a I Skottland kan man ta abort helt til uke 24... Anonymous poster hash: 3097e...147
Guttaboys Skrevet 11. februar 2015 #28 Skrevet 11. februar 2015 Håper nesten at hun får en datter en dag, som finner seg en jævel av en mann når hun blir stor. Karma. Hvordan er det karma...? Anonymous poster hash: df09b...88f At hun fjerner en gutt pga sitt syn på menn, og ender opp med en svigersønn av verste sort.
skjotta Skrevet 11. februar 2015 #29 Skrevet 11. februar 2015 Håper nesten at hun får en datter en dag, som finner seg en jævel av en mann når hun blir stor. Karma. Hvordan er det karma...? Anonymous poster hash: df09b...88f At hun fjerner en gutt pga sitt syn på menn, og ender opp med en svigersønn av verste sort. Så straff datteren så mora skal lide? Du skjønner ikke mye om karma...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #30 Skrevet 11. februar 2015 Håper nesten at hun får en datter en dag, som finner seg en jævel av en mann når hun blir stor. Karma.Hvordan er det karma...? Anonymous poster hash: df09b...88f At hun fjerner en gutt pga sitt syn på menn, og ender opp med en svigersønn av verste sort. Så straff datteren så mora skal lide? Du skjønner ikke mye om karma... Nettopp. Bedre hadde vel vært om datteren fikk fire nydelige sønner med en nydelig mann, så moren kunne forstått hvor feil hun har tatt. Anonymous poster hash: df09b...88f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #31 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58
skjotta Skrevet 11. februar 2015 #32 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #33 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58
Ladybird2014 Skrevet 11. februar 2015 #34 Skrevet 11. februar 2015 Er jo helt sykt??? Er vel ingen abortklinikker som aborterer etter uke 17 dersom det ikke er alvorlige kromosomfeil, eller at fosteret ikke er forenlig med liv??? Å abortere på grunn av kjønn er så kvalmt at jeg ikke har ord for det. I tillegg har det da vitterlig ikke noe med feminisme gjøre spør du meg. Men er det klinikker som utfører aborter såpass sent uten spesiell grunn??? I England får du abortere langt seinare enn det, veke 24 er ikkje uvanleg!
Guttaboys Skrevet 11. februar 2015 #35 Skrevet 11. februar 2015 Håper nesten at hun får en datter en dag, som finner seg en jævel av en mann når hun blir stor. Karma. Hvordan er det karma...? Anonymous poster hash: df09b...88f At hun fjerner en gutt pga sitt syn på menn, og ender opp med en svigersønn av verste sort.Så straff datteren så mora skal lide? Du skjønner ikke mye om karma... Joda. Jeg skjønner karma. Var ikke alvorlig ment da! Da foreslår jeg heller at hun får en datter som skifter kjønn når hun blir voksen..
skjotta Skrevet 11. februar 2015 #36 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den 😉 ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #37 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom. Nei, jeg startet den ikke. Jeg klarer bare ikke å se at det skal være lov å ta liv, uansett. Anonymous poster hash: 95055...c58
skjotta Skrevet 11. februar 2015 #38 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom. Nei, jeg startet den ikke.Jeg klarer bare ikke å se at det skal være lov å ta liv, uansett. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du stilte et spørsmål, jeg svarte... Når det kommer til å ta liv... abortmotstandere har somregel vanskelig for å akseptere at det er ikke alle som definerer så unge fosteret som "liv"
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #39 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom. Nei, jeg startet den ikke.Jeg klarer bare ikke å se at det skal være lov å ta liv, uansett. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du stilte et spørsmål, jeg svarte... Når det kommer til å ta liv... abortmotstandere har somregel vanskelig for å akseptere at det er ikke alle som definerer så unge fosteret som "liv" I England er abort vanlig i uke 23. I Norge redder man babyer født k uke 24. Tankekors..? Anonymous poster hash: 1d158...b19
Chl85 Skrevet 11. februar 2015 #40 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom. Nei, jeg startet den ikke.Jeg klarer bare ikke å se at det skal være lov å ta liv, uansett. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du stilte et spørsmål, jeg svarte... Når det kommer til å ta liv... abortmotstandere har somregel vanskelig for å akseptere at det er ikke alle som definerer så unge fosteret som "liv" I England er abort vanlig i uke 23. I Norge redder man babyer født k uke 24. Tankekors..? Anonymous poster hash: 1d158...b19 Nå snakker vi jo gjerne ut i fra den Norske regelen for abort da.... Hvor grensen er på 12 uker og 18 uker eller noe dersom det er alvorlige avvik osv. Jeg anser for eksempel ikke selv et embryo på 4-5 uker som en baby, men en celleklump med potensiale. Så definisjonen av hva en baby/menneske(med alle følelser, tanker og identitet) er forskjellige. Er for selvbestemt abort og mener at når man tar avgjørelser for sitt eget liv, det eventuelle potensiale av et menneske og kanskje familiens fremtid, så er kvinnen selv den som kan ta den avgjørelsen... Innenfor de gitte rammene som helsevesen og lovgivningen har gitt oss. Derimot å ta en abort (vil jeg tro i uke 18 pluss) kun fordi det er en gutt, er for meg mer forkastelig enn noe annet. De fleste vil jeg tro vurderer abort med bakgrunn i avvik i fosteret som kan ha STOR betydning for barnet selv, kvinnen og eventuelle andre ting. Andre vurdere ut i fra egne evner (det være seg økonomisk, helsemessige, ingen hjelp osv, ja det passer ikke alltid)grunner, som i de fleste tilfeller den enkelte tenker på for både det eventuelle barnet, barn man har fra før og igjen egne evner. Klart det vil alltid være noen som vil misbruke muligheten ved abort og nærmest bruker det som prevensjon, men det nekter jeg å tro er normen. Det bunner i hva hver enkelt definerer et menneske. Du mener kanskje at mennesket er et faktum ved unnfangelsen... Der er vi uenige isåfall. Dersom du ikke synes det er verre at denne personen valgte bort (høyst sannsynlig siden hun visste kjønn), en baby pga at det er en gutt, enn at man kanskje for eksempel velger å ende en skadet liten en som ikke er forenlig med liv utenfor livmoren... Ja da oppfatter jeg deg som svært lite nyansert. Intensjonen og årsaker har også noe og si Denne debatten blir man aldri enige i Så må nok si meg enig i at vi er uenige
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 11. februar 2015 #41 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom. Nei, jeg startet den ikke.Jeg klarer bare ikke å se at det skal være lov å ta liv, uansett. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du stilte et spørsmål, jeg svarte... Når det kommer til å ta liv... abortmotstandere har somregel vanskelig for å akseptere at det er ikke alle som definerer så unge fosteret som "liv" Nå tror jeg du blander litt. En del abortmotstandere (ikke alle!) tenker at det å ta abort er å ta livet av et menneske, et individ, mens mange abortforkjempere kun ser på det som en celleklump. Alle er vel, uansett mening, enige om at man ved abort avslutter noe som lever/er i live biologisk sett. Et foster, uansett alder, er en levende organisme, som i "liv", i stadig utvikling og ved abort avslutter man denne.
skjotta Skrevet 11. februar 2015 #42 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom. Nei, jeg startet den ikke.Jeg klarer bare ikke å se at det skal være lov å ta liv, uansett. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du stilte et spørsmål, jeg svarte... Når det kommer til å ta liv... abortmotstandere har somregel vanskelig for å akseptere at det er ikke alle som definerer så unge fosteret som "liv" Nå tror jeg du blander litt. En del abortmotstandere (ikke alle!) tenker at det å ta abort er å ta livet av et menneske, et individ, mens mange abortforkjempere kun ser på det som en celleklump. Alle er vel, uansett mening, enige om at man ved abort avslutter noe som lever/er i live biologisk sett. Et foster, uansett alder, er en levende organisme, som i "liv", i stadig utvikling og ved abort avslutter man denne. Neida. Derfor jeg sier "liv" jeg ser på et embryo som noe som kan bli et "liv" som i et tenkende, selvstendig menneske. En abort så tidlig som før uke 12 stopper denne utviklingen før det blir det jeg definerer som "liv"
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2015 #43 Skrevet 11. februar 2015 I England er abort vanlig i uke 23. I Norge redder man babyer født k uke 24. Tankekors..? Anonymous poster hash: 1d158...b19 Frem til uke 22 kan det også innvilges abort i Norge. Jeg håper at det skjer kun i helt særskilte tilfeller hvor det f.eks. er ekstrem risiko for mors liv eller lignende. Jeg er for selvbestemt abort frem til uke 12, men ikke for at noen bruker det som prevensjon. Godt det er en nemd som må godkjenne etter uke 12. Uansett et vanskelig spørsmål det med abort. Anonymous poster hash: a7cb8...de1
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 11. februar 2015 #44 Skrevet 11. februar 2015 Så hennes grunn til å ta abort er ikke grei, men "jeg er ikke klar for barn" og "det passer ikke nå" er grunner god nok? Anonymous poster hash: 95055...c58 Vel. .. Ja. Hun tar abort fordi hun ikke er fornøyd med barnet hun bærer. Det lever ikke opp til hennes ønsker og forventninger. å ta på seg ansvar og skyld for avgjørelsen man tar viser en helt annen form for realisme, selvinnsikt og gjennomtenkthet enn :"jeg vil heller ha en jente." Abort ER en forferdelig ting på mange måter og.det er en avgjørelse som burde være gjennomtenkt og debattert omtrent i det uendelige før den blir fattet. Og grunnen bør være mors, ikke barnets. Og hvis fosteret har downs, er det greit da? Absurd diskusjon. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du startet den ang Downs sliter jeg litt. det å oppdra et barn med Downs ikke for alle og hvorfor utsette et barn med svake kort fra før for Omsorgssvikt og et barnevern system som allerede sliter? Det føles moralsk forkastelig å tenke slik, men det gjør jeg altså... Jeg velger å gi min tillit til at kvinner klarer å ta den avgjørelsen på et godt grunnlag, og så blir jeg skuffet innimellom. Nei, jeg startet den ikke.Jeg klarer bare ikke å se at det skal være lov å ta liv, uansett. Anonymous poster hash: 95055...c58 Du stilte et spørsmål, jeg svarte... Når det kommer til å ta liv... abortmotstandere har somregel vanskelig for å akseptere at det er ikke alle som definerer så unge fosteret som "liv" Nå tror jeg du blander litt. En del abortmotstandere (ikke alle!) tenker at det å ta abort er å ta livet av et menneske, et individ, mens mange abortforkjempere kun ser på det som en celleklump. Alle er vel, uansett mening, enige om at man ved abort avslutter noe som lever/er i live biologisk sett. Et foster, uansett alder, er en levende organisme, som i "liv", i stadig utvikling og ved abort avslutter man denne. Neida. Derfor jeg sier "liv" jeg ser på et embryo som noe som kan bli et "liv" som i et tenkende, selvstendig menneske. En abort så tidlig som før uke 12 stopper denne utviklingen før det blir det jeg definerer som "liv" Det skjønte jeg ikke. Det er forskjell på et liv og liv. "Liv" er ikke ensbetydende med noe som kan bli et selvstendig, tenkende menneske, mens "et liv" ligger nærmere den definisjonen. Uke 12 er en kunstig fastsatt grense som ikke har biologisk forankring på noe vis med tanke på når et foster er "menneske nok" til å ha visse rettigheter. Da synes jeg at abortmotstanderne har bedre biologisk forankring for når de mener at et liv starter, nemlig befruktningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå